07/04/2016

LGE Jangan Lari Untuk Jelaskan Transaksi Tanah Taman Manggis!



Pendedahan dokumen perjanjian jual beli yang menunjukkan bahawa Kuala Lumpur International Dental Centre (KLIDC) Sdn Bhd telah menjual saham tanah di Taman Manggis, Pulau Pinang itu kepada pihak ketiga.

Pengarah Komunikasi Strategik BN Datuk Abdul Rahman Dahlan berkata perjanjian bertarikh 11 Nov tahun lepas, juga menunjukkan bahawa harga pembelian transaksi sub-jualan itu ialah RM70,643,628.

Perjanjian meliputi penjualan antara lain berhubung-kait antara satu sama lain melibatkan penjualan KLIDC dan Victoria International Medical Centre Sdn Bhd, masing-masing pada harga RM18,643,628 dan RM52,000,000, dan syarikat yang terlibat dimiliki oleh Datuk Tang Yong Chew dan isterinya.

Apabila dibaca pada masa yang sama, kedua-dua perjanjian nampaknya melibatkan penjualan Medical Centre dan projek Hotel dengan aset teras ialah tanah di Taman Manggis.

Ada sedikit persamaan juga tentang kes 'jual harga rendah' cuma ada benda yang mungkin membuatkan LGE tak boleh lari dan nafikan. Walaupun penjualan tanah di Taman Manggis adalah lebih rendah daripada harga pasaran, tanah itu kemudian dijual semula oleh KLIDC kepada pihak ketiga bagi RM70.6 juta, dengan keuntungan diunjurkan sebanyak RM59 juta, walaupun teras projek belum dibangunkan.

Tanah itu asalnya dijual kepada KLIDC pada 6 Jun, 2010 apabila Kerajaan Pulau Pinang menawarkannya di bawah permintaan kontroversi untuk proses cadangan pada harga RM11.55 juta atau RM232 untuk sekaki persegi, harga yang kebanyakan pihak percaya adalah lebih rendah daripada nilai pasaran pada masa itu.

Kenapa kes ini makin pelik? Nampaknya Guan Eng dah boleh kemas pejabat. Lebih baik letak jawatan daripada digugurkan. Tak pelik kalau DAP Penang tak mahu tolong, mereka pun dah ada calon untuk ganti dengarnya.

K7L : Jangan tipu rakyat..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk