18/11/2017

Kena Akui Malaysia Antara Harga Petrol Termurah Dunia!



JAWAPAN BAGI DAKWAAN BAHAWA HARGA MINYAK MALAYSIA MAHAL DAN SEPATUTNYA MURAH MACAM NEGARA-NEGARA OPEC

1. HARGA

Pertama sekali seeloknya kita updatekan harga minyak negara-negara tu.. dh tak banyak yg bawah seringgit sebenarnya

UAE RM2.17
EGYPT RM1.55
BAHRAIN RM1.75
QATAR RM2.01
KUWAIT RM1.46
SAUDI RM1.00
IRAN RM1.42
NIGERIA RM1.67
TURKMENISTAN RM1.21
VENEZUELA RM0.04

2. PENGELUARAN MINYAK

Keduanya, kita kena tengok pulak pengeluaran minyak negara-negara ni supaya faham situasi dan membandingkan epal dengan epal.

Majoriti drpd negara-negara dlm list adalah negara pengeluar minyak yg besar.. bandingkan dgn Malaysia, hanya Malaysia mengeluarkan 661,240 bbl/day

3,106,077 United Arab Emirates (OPEC)

1,522,902 Qatar (OPEC)

2,923,825 Kuwait (OPEC)

10,460,710 Saudi Arabia (OPEC)

3,990,956 Iran (OPEC)

1,999,885 Nigeria (OPEC)

2,276,967 Venezuela (OPEC)


3. POPULASI RAKYAT

Kita tgk pulak populasi rakyat mereka. Majoriti negara-negara ni hanya tanggung rakyat tak sampai 10 juta org pon. bandingkan dgn Malaysia yg perlu tanggung 32 juta rakyat

United Arab Emirates -- 9.27 juta

Qatar -- 2.57 juta

Kuwait -- 4.053 juta

Bahrain -- 1.425 juta

Turkmenistan -- 5.663 juta

Bahrain 50,000 -- 1.425 juta

Turkmenistan -- 5.663 jupon

4. Special case - Egypt

Hanya ada satu negara yg petrol dijual lagi murah tapi pengeluaran minyak rendah sikit drpd malaysia dan punyai rakyat lebih ramai drpd Malaysia.

Tapi adakah Egypt maju? berdaya saing? atau saing- saing Venezuela saja?

Mari kita check, pengangguran Egypt tinggi sekitar 12% dan drpd jumlah tu.. 80% penganggur ialah golongan muda.. yg menjadi punca utama revolusi arab spring.

Inflasi 31%, hutang negara sekitar 88% drpd KDNK, 21% rkyat miskin, 3.8% miskin tegar

5. Rumusan

Walaupun Malaysia hanya No27 rizab minyak dunia, No25 pengeluar minyak dunia tapi berjaya berada tahap No19 minyak termurah dunia. Negara yg petrolnya lebih murah drpd Malaysia hanya negara yg rakyatnya lebih sikit atau pengeluaran minyak berganda2 banyak berbanding Malaysia

K7L : Kongsi dari rakan..

Alamak! Lebuhraya Tanpa Tol Di Semenanjung!



Sebahagian Lebuhraya Central Spine Road (CSR) dibuka secara rasmi hari ini, melibatkan empat jajaran daripada keseluruhan 390 kilometer (km) projek yang bermula dari Bentong ke Gua Musang, Kelantan.

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata pembukaan jajaran itu akan mengurangkan jarak perjalanan asal sepanjang 43.7 km kepada 37.4 km sekali gus masa perjalanan dapat dikurangkan daripada 90 minit kepada hanya 20 minit, walaupun hanya melibatkan pengurangan jarak sejauh enam kilometer.

Katanya ia menjadi alternatif terbaik kepada pengguna jalan raya dari Selatan dan Kuala Lumpur yang ingin pulang ke Kelantan untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri selain melalui Lebuhraya Pantai Timur (LPT) 1.

"Laluan itu melibatkan empat seksyen iaitu Seksyen 3F1 dan Seksyen 3F2 sepanjang 13.2 km, dari Kampung Kubang Rusa ke Felda Chegar Perah di sini, yang mula dibuka pada 10 Jan dan 5 Julai lalu.


"Laluan kedua melibatkan Seksyen 3G dan Seksyen 3H dari Felda Chegar Perah 2 ke Kampung Kechur sepanjang 24.2 km yang mula rasmi dibuka hari ini," katanya selepas merasmikan pembukaan laluan baharu itu di sini.

Fadillah berkata pembukaan empat jajaran ini juga mampu menjimatkan kos, masa dan tenaga pengguna jalan raya dan merupakan laluan terbaik bagi mereka yang mahu pulang ke Kelantan melalui laluan Kuala Lipis.

"Keutamaan kita adalah untuk mengurangkan kemalangan jalan raya kerana statistik kemalangan di laluan asal antara yang kritikal disebabkan keadaan jalan yang berliku dan berbukit.

"Jalan baharu ini adalah jalan lurus. Tapi jangan ada yang beranggapan jalan lurus ini seolah-olah beri isyarat mereka boleh memecut. Sebaiknya ikut peraturan yang ditetapkan dan perlu berhati-hati," katanya.

Laluan itu merupakan 10 peratus daripada jarak keseluruhan projek itu iaitu 390 km, yang mana skop pembinaannya melibatkan pembinaan jalan baharu dan menaik taraf jalan sedia ada kepada empat lorong dua hala mengikut piawaian Jabatan Kerja Raya (JKR).

Ditanya sekiranya bayaran tol akan dikenakan di laluan baharu itu, Fadillah berkata: "Seperti namanya CSR, laluan ini juga merupakan CSR (tangggungjawab sosial korporat) kerajaaan kepada orang Pahang dan Kelantan."

Mengulas mengenai projek pembinaan jajaran tersebut, Fadillah berkata pembinaan projek CSR yang dimulakan mengikut fasa sejak tahun 2008 itu dianggarkan bernilai RM6.6 bilion apabila siap keseluruhannya.

Katanya Projek CSR yang disifatkan sebagai satu daripada projek infrastruktur berimpak tinggi di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) itu dibahagikan kepada enam pakej utama dan kementerian itu menyasarkan ia siap sepenuhnya pada RMK-11, bergantung epada peruntukan yang diterima.

Enam pakej itu ialah Kuala Krai ke Jambatan Sungai Lakit, Kelantan sepanjang 51 km; Jambatan Sungai Lakit ke Gua Musang, Kelantan (63 km); Gua Musang ke Kampung Relong, Pahang (107 km); Kampung Relong ke Raub, Pahang (56 km); Raub ke Bentong, Pahang (60 km) dan Bentong ke Simpang Pelangai (53 km).

"Atas faktor keselamatan dan untuk mengatasi kesesakan di jalan persekutuan sedia ada dari Gua Musang ke Kampung Relong dan Raub ke Bentong, kementerian memberi keutamaan kepada projek Bentong Bypass yang kini dalam fasa memuktamadkan proses kerja," katanya. - Bernama 

K7L : Mahathir buat highway semua bagi kroni untuk tol..

17/11/2017

Harga Minyak Melambung- Kerajaan Akan Campur Tangan?



Ramai macai yang bangun dari kubur selepas kenaikan minyak sebanyak RM7 sen bermula semalam. Kesempatan diambil oleh Pakatan untuk membalun Kerajaan Pusat walaupun pada dasarnya harga minyak dunia memang naik mendadak.

Ini realitinya yang berlaku di negara kita. Apabila minyak naik bukan main semua jenis sumpah seranah dan surat terbuka keluar. Apabila turun mereka kata PRU14 dah dekat sebab itu turun. 

Mereka kata DS Najib tak pandai kawal ekonomi. Pengeluar minyak tetapi bila beli minyak mahal. Punya lah bengap tak mahu faham penjelasan sebab dah set dalam otak untuk lihat dalam bentuk angka bukan melalui penerangan.

Sememangnya Malaysia tiada kuasa menentukan harga minyak kerana kita bukanlah ahli OPEC iaitu sebuah pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum. Sebab apa kita tidak mampu menjadi ahli OPEC?

Jawapannya ialah pengeluaran minyak kita rendah iaitu sekitar 693,000 per tong sehari dan menggunakan 541,000 pertong sehari. 

Disebutkan dalam riwayat bahawa di zaman sahabat pernah terjadi kenaikan harga. Mereka mendatangi Nabi sallallahu alaihi wa sallam dan mengadu tentangnya. Mereka menyatakan,

"Wahai Rasulullah, harga-harga barang banyak yang naik, maka tetapkan keputusan yang mengatur harga barang."

Mendengar keluhan ini, Nabi sallallahu alaihi wa sallam menjawab,
"Sesungguhnya Allah adalah Zat yang MENETAPKAN HARGA, yang menyempitkan dan melapangkan rezeki, Sang Pemberi rezeki. Sementara aku berharap dapat berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada seorang pun dari kalian yang menuntutku disebabkan kezalimanku dalam urusan darah mahu pun harta." [HR. Ahmad 12591, Abu Daud 3451, Tirmidzi 1314, Ibnu Majah 2200, dan disahihkan Al-Albani]. 

K7L : Nak kata hadis ni tipu?..

Kerajaan Pusat Tak Roboh Tetapi Bina Rumah! Mohon Terasa!



Semalam, Datuk Seri Najib telah menempelak pembangkang menerusi twitter dengan tulisan begini ;

“Kerajaan Barisan Nasional tak roboh, sebaliknya bina rumah! Lebih 17 ribu PPR, 210 ribu PR1MA telah diumumkan dalam #Bajet2018 !”

Memang benar, kerajaan BN pusat tidak seperti kerajaan DAP di Pulau Pinang yang sudah melenyapkan lebih dua puluh kampung Melayu. Tidak seperti kerajaan PKR di Selangor yang merobohkan rumah seorang bilal yang dibina dalam kawasan masjid.

Dalam Bajet 2018, kerajaan BN pusat telah memperuntukkan sejumlah RM2.2 billion untuk rumah rakyat. Sejumlah 13,700 unit bagi Program Perumahan Rakyat, PPR dan sejumlah 3,000 unit rumah mesra rakyat.

Selain itu, kerajaan BN pusat juga akan membina 25,000 unit rumah bagi Perumahan Penjawat Awam 1Malaysia, PPA1M. 600 unit pula bagi rumah MyBeautiful New Homes, MyBNHomes.

Turut akan dibina adalah 2,000 unit bagi rumah MyDeposit dan MyHome. Kerajaan BN Pusat turut memperuntukkan sejumlah RM200 juta bagi tujuan penyelenggaraan dan pemulihan rumah.

Selain itu, peruntukkan sejumlah RM1.5 billion bagi tempoh 2 tahun dikhaskan bagi membina 210,000 Perumahan Rakyat 1Malaysia, PR1MA. Jumlah semua sekali unit rumah yang akan dibina dalam Bajet 2018 ini adalah sejumlah 254,300 unit rumah.

Bukan setakat itu sahaja, banyak lagi jenis rumah untuk rakyat telah pun dibina oleh kerajaan BN pusat untuk rakyat. Lebih 3,000 unit Rumah Bina Negara untuk Risda dibina diseluruh negara. Di samping itu, bagi peneroka Felda, Datuk Seri Najib telah mengumumkan kelulusan membina lebih satu unit rumah di dalam satu tapak.

Sehingga kini terdapat 4,711 peneroka Felda yang mempunyai dua rumah di dalam satu tapak, manakala 70,506 tapak rumah dijangka sesuai untuk pembinaan unit rumah baru bagi peneroka Felda. Begitu banyak sekali unit rumah yang dibina kerajaan BN pusat.

Tidak seperti kerajaan PKR di Selangor yang baru hendak musim mengundi barulah hendak buat rumah bagi rakyat. Malah lebih tidak malu, Skim Smart-Sewa yang diperkenalkan Azmin Ali sebiji sebiji meniru apa yang telah dibuat kerajaan BN pusat.

Di Selangor, kerajaan PKR merobohkan rumah pengikut reformasi jalanan mereka sendiri pada 1998. Abd. Razak Said pernah ditahan lokap kerana sokong perjuangan reformasi Anwar Ibrahim pada 1998. Namun kini, rumah dan gerainya yang berada perkarangan masjid Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz (LTSAA) telah pun dirobohkan kerajaan PKR pada 4 Oktober 2017.

Di Pulau Pinang pula, kerajaan “Developer Action Party, DAP” hanya mementingkan projek pembinaan rumah mewah di lereng lereng bukit sahaja. Kampung rakyat pupus, naiklah kondo dan rumah mewah yang hanya jadi rumah mampu tengok bagi rakyat marhaein.

Rumah yang mewah itu pun roboh kerana banjir kilat yang melanda. Kerajaan “Developer Action Party, DAP” amat efesien sekali dalam membina rumah rumah mampu tengok ini di Pulau Pinang.

Akhirnya, lihatlah apa kesan kepada alam sekitar angkara kerajaan yang rakus ini. Tanah runtuh korbankan nyawa 11 orang. Banjir lumpur korbankan nyawa 7 orang. Bukan setakat rumah yang roboh, malah nyawa rakyat juga melayang.

Apa yang penting bagi Guan Eng adalah membina banglo sendiri. Tanah yang sepatutnya dibuat rumah rakyat dibenarkan untuk buat projek kroni.

Ini baru dua negeri mereka tadbir, rakyat boleh lihat sendiri sejauh mana pembangkang prihatin terhadap isu rumah mampu milik rakyat. Dalam teori Abraham Maslow, makan, minum dan tempat tinggal adalah keperluan asas bagi rakyat.

Kerajaan BN pusat sudah memberi subsidi menerusi BR1M kepada hampir 7 juta orang atau kira kira 22.5% dari 31 juta rakyat Malaysia. Hampir 71% subsidi yang diberi dalam Bajet 2018 adalah untuk keperluan asas makan dan minum.

Beribu ribu unit rumah pula dibina oleh kerajaan BN pusat bagi memenuhi keperluan tempat tinggal. Jauh beza cara kerajaan BN pusat dengan kerajaan DAP dan PKR dalam memenuhi keperluan asas rakyat.

Oleh itu, jangan mudah terpengaruh dengan politik kebencian yang ditanam secara melampaui batas oleh pihak pembangkang. Takkanlah kerana perkara yang tidak sampai 10 sen, mahu dimarahnya kerajaan sekarang hingga lupa apa yang telah dinikmati selama ini.
K7L : Suka roboh ni yang rakus je..

Mahathir Kena Selamatkan PPBM Sebelum Selamatkan Malaysia!



Mesyuarat Agung Tahunan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) tidak boleh dibuat selagi penyusunan struktur parti itu di peringkat cawangan dan bahagian belum selesai, kata Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Pengerusi PPBM itu berkata, tanpa penyusunan ini, tiada cara untuk menentukan siapa yang layak menghadiri mesyuarat tersebut.

"Parti boleh menunda AGM ke tarikh yang lain. Sudah pasti kita perlu patuh kepada perlembagaan parti.

"Tetapi, pada masa sama, kita perlu nilai juga struktur organisasi parti ketika ini," jelasnya.

Ditanya sekiranya PPBM tidak memiliki cukup ahli untuk mengadakan AGM, Dr Mahathir menjawab itu bukan masalahnya.

"Kami mempunyai bilangan yang ramai tetapi penyusunan organisasi di peringkat bahagian dan cawangan belum selesai," katanya.

Haha! Ini kelakar. Mahathir nak Selamatkan Malaysia yang dah memang selamat. Paling tidak selamat adalah Parti yang dia tubuhkan untuk pecah belahkan orang Melayu. PPBM sendiri tidak boleh bersidang.

Nak buat pemilihan pun takut ka? Ke Takut Mukhriz kalah dalam AGM? Kalau Mukhriz kalah dalam AGM ada nak buka parti baru tak? Sama macam bila kalah Naib Presiden UMNO sampaikan Mahathir mengamuk teruk?

K7L : Buat mesyuarat cawangan pun tak lepas?..

Rohingya - Myanmar Mula Terima Desakan Malaysia!



Tahniah Malaysia! DS Najib Razak memang terkenal dengan ketegasan dalam hal keamanan sejagat. Ini bukan kali pertama beliau duduk di barisan hadapan untuk bercakap soal keamanan sejagat.

Kini isu Rohingya yang menjadi keutamaan Malaysia untuk membantu mangsa di Rakhine semakin berjaya. Cuma jika sudah selesai di Myanmar, diharap dapatlah membawa pulang semula pelarian yang berada di Malaysia.

Kerana sebahagian daripada mereka hari ini mengemis di bandar-bandar besar. Yang bekerja itu tak apa lagi. Yang berpeleseran mengemis dari sekecil bayi sehingga setua-tua manusia.

Ada yang mengemis di jalanraya ketika lampu isyarat berwarna merah. Ada anak-anak kecil yang dibiar berjalan sehingga tengah malam untuk mengemis. Ini semua merosakkan nilai-nilai kehidupan. 

Semoga semuannya berjalan lancar dan pihak Kerajaan Malaysia juga memantau aktiviti pelarian Rohingya di Malaysia. Bukan semua yang masuk baik. Ada yang jadi guru tahfiz dan ada yang jadi penyamun. Yang baik kita simpan yang jahat kita hantar semula ke tempat asal mereka.

K7L : Sistem warga asing kita kena perkasakan lagi...

16/11/2017

Mahathir Dikelilingi Mereka Yang Sentiasa Mencerca Dirinya?


 

Selama 22 tahun menjadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri, beliau dilihat telah membuli parti pembangkang dengan pelbagai helah.

Namun kini apa yang dilihat adalah sebaliknya apabila dengan usia meningkat lebih 90 tahun, beliau pula menjadi mangsa buli pakatan harapan yang dianggotai oleh pakatan pembangkang yang pernah dibuli oleh beliau satu masa dulu.

Pakatan Harapan kini dilihat membuli warga emas ini dengan membiarkan Tun Mahathir kesana kesini untuk berkempen demi satu tujuan iaitu melihat kejatuhan Barisan Nasional.

Bayangkan dengan umur yang begitu lanjut, Tun Mahathir diheret kesana kesini melaksanakan misi yang dirancang oleh Pakatan yang kita ketahui di monopoli oleh DAP.

Sejak dari mula kewujudan Pakatan, DAP hanya mendiamkan diri dan membiarkan PAS (ketika itu dalam pakatan) melakukan kerja kerja politik mereka sehinggalah Pakatan mencapai kemenangan di Pulau Pinang dan Selangor pada PRU13.

Kini apabila negara dalam suasana bersiap sedia untuk pilihanraya umum yang ke 14, Tun Mahathir dibiarkan dibuli oleh Pakatan oleh penyokong beliau sendiri sedangkan Tun Abdullah Ahmad Badawi yang pernah dikritik hingga melepaskan jawatan oleh Tun Mahathir duduk dalam keadaan selesa disamping keluarga.


Sedih juga lihat Mahathir di hujung usianya dibuli dek kerana mahu memuaskan hati kroni-kroninya yang telah hilang punca. Dek kerana kroni-kroni dia melawan kerajaan yang dia pernah jadi Perdana Menterinya.

Sedar atau tidak semua yang berada di sekelilingnya adalah mereka yang tidak berhenti mencerca dirinya. Apakah kalian lupa Reformasi untuk tumbangkan siapa? PKR ditubuhkan untuk tumbangkan Mahathir. Jadi apa motif PKR sekarang?

K7L : PPBM dengar cerita tak boleh buat AGM betul ke?..

DAP Marah Azmin Akui GST Telus, Efisien Dan Baik?


 

Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Azmin Ali mengakui cukai barangan dan perkhidmatan (GST) merupakan sistem percukaian yang telus, efisien serta mampu memberi kebaikan jangka panjang kepada ekonomi negara.

Berbeza dengan pemimpin pembangkang lain termasuk Ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau yang dilihat lebih bersikap realistik dalam berpolitik berkata, pembangkang juga tidak pernah mengambil pendirian menolak GST.

Walau bagaimanapun, jelas Azmin, pembangkang berpendirian April 2015 bukan masa sesuai untuk kerajaan menguatkuasakan GST bagi menggantikan cukai jualan dan perkhidmatan (SST) yang kadarnya berjumlah hingga 16 peratus.

"Saya tegaskan pakatan pembangkang tidak pernah mengambil pendirian menolak GST.

"Pendirian kita jelas, GST ini sistem percukaian yang cukup telus, efisien dan dalam jangka masa panjang akan memberi kebaikan kepada ekonomi negara. Cuma persoalannya apakah Malaysia sudah bersedia, - Utusan


Sejak Azmin kata begini bermula tahun 2013, DAP yang memang tak puashati dengan GST sebab dah tak boleh menipu bila bernaiaga dah lama 'aim' Azmin. Sebab itu ketika Azmin naik MB Selangor pun DAP tak restu.

Sehingga hari ini Azmin dilihat tidak menolak GST. Ini kerana dia sendiri nampak keberkesanan GST. Tetapi kalau sudah nama pembangkang, semuanya salah dan ditidakkan.

Disebabkan itu kini ada gerakan bawah tanah yang mula menyusun untuk melihat Azmin kalah pada PRU14 akan datang. Huhu! DAP nak tunjuk siapa yang lebih berkuasa mungkin?

K7L : Memang DAP raja dalam Pakatan pun..

Ahli Parlimen DAP Mungkin Kena Saman Dengan DBP Sebeagai Pesalah Bahasa?



Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) mempunyai hak mengambil apa sahaja langkah mendaulatkan bahasa kebangsaan selagi tidak melanggar undang-undang, kata Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

“Jadi mereka (DBP) boleh buat apa mereka suka asalkan dalam konteks mereka tidak melanggar mana-mana undang-undang. Bahasa itu jiwa bangsa, dikenali sebagai bahasa kebangsaan.

“Saya tidak mahu bahasa kebangsaan ini diletakkan sebagai bahasa yang dipinggirkan,” katanya Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu selepas Majlis Pra Pelancaran Festival Kraf Antarabangsa Kuala Lumpur (KLICF) 2017, di bangunan Parlimen, hari ini. - Malaysian Gazzete


Langkah DBP yang mahu mengenakan denda RM1,000 kepada mana-mana pihak yang didapati bersalah menggunakan Bahasa Malaysia yang menyalahi struktur bahasa. Dewan yang mulia telah biasa dicemari dengan Ahli Parlimen dan ADUN yang tak fasih berbahasa kebangsaan.

Patut DBP jadi panel untuk temuramah calon Wakil Rakyat untuk pastikan mereka yang berada di dalam Dewan fasih berbahasa kebangsaan. Presiden Singapura pun fasih cakap Bahasa Melayu!

  

K7L : Haaa.. ramai kena saman..

Kesilapan Penswastaan Era Mahathir Dan Impaknya Pada Penumpang ERL




Sebelum ini ia telah terdedah bahawa kerajaan pimpinan Mahathir telah meluluskan sebahagian daripada cukai lapangan terbang bagi setiap penumpang tang terbang dari KLIA / KLIA2 perlu dibayar kepada ERL.

Jumlah ini meningkat setiap beberapa tahun dan tidak kira sama ada penumpang ini menggunakan ERL atau tidak.

Dan walaupun dibayar cukai lapangan terbang ini selama bertahun-tahun, Laporan Ketua Audit Negara 2015 yang dikeluarkan dua hari lepas mendedahkan bahawa ERL, di mana YTL merupakan pemegang saham terbesar, telah menulis kepada Kerajaan untuk menuntut pampasan RM2.9 bilion berikutan unjuran pendapatan mereka tidak dipenuhi.

Laporan audit mengatakan bahawa permintaan pampasan ini adalah berdasarkan unjuran perolehan yang terlalu tinggi dan tidak realistik.

“Audit mendapati bahawa hasil sebenar ERLSB bagi tempoh antara 2012 dan 2014 hanyalah antara 11.5% hingga 13.7% daripada hasil yang diunjurkan. Ini adalah angka yang jauh lebih rendah daripada jumlah yang dijangka.”

Mengikut perjanjian konsesi, tambang yang dipersetujui untuk tempoh 10 tahun antara 2009 dan 2018 telah ditetapkan pada kadar RM56 dan RM74 tetapi Kerajaan membenarkan ia dinaikkan kepada RM55 sahaja tahun ini.

Atas alasan kenaikan tambang tidak diberikan antara 2009 dan 2014 dan oleh itu, unjuran pendapatan yang tinggi melambung dalam perjanjian itu tidak dipenuhi, ERL menuntut Kerajaan membayar RM2.9 bilion.

Tetapi jumlah pelaburan oleh ERL hanya RM1.4 bilion – dan kebanyakan dibayar menggunakan pinjaman mudah dan modal daripada Tabung Haji dan Bank Pembangunan.

Dan walaupun Kerajaan membayar RM2.9 bilion ini – dua kali ganda kos pembinaan ERL – mereka masih memiliki konsesi untuk membuat wang dan meminta lebih pampasan pada masa depan.

Laporan audit juga menyatakan bahawa tambang dipersetujui yang dinyatakan dalam perjanjian konsesi itu dianggap ‘tinggi’ dan boleh menyebabkan implikasi kewangan, dari segi pampasan, kepada kerajaan.

Ia mencadangkan kerajaan menimbang semula kaedah yang digunakan untuk mengira pampasan dan mencari penyelesaian menang-menang bagi kedua-dua pihak.

Ini adalah selain menjalankan kajian terperinci sebelum menandatangani apa-apa perjanjian konsesi yang panjang dengan ERLSB.

Dalam satu penjelasan daripada Kementerian Pengangkutan bertarikh 17 Mac, ia telah menyatakan bahawa ERLSB telah bersetuju untuk menarik balik tuntutan pampasan, untuk pertukaran lanjutan 30 tahun tertakluk kepada rundingan dijangka selesai menjelang September.

Ini adalah kisah biasa perjanjian konsesi era Mahathir di mana unjuran lalu lintas dan pendapatan yang diunjurkan adalah terlampau tinggi dan jika angka tidak dipenuhi dan kenaikan tambang tidak diberi maka syarikat itu meminta pampasan yang besar dari Kerajaan.

Adalah sangat sukar bagi kerajaan pimpinan Najib untuk membatalkan perjanjian-perjanjian ini melainkan jika suatu undang-undang baru bagi kontrak berat sebelah diluluskan yang membolehkan pembatalan perjanjian yang lepas.

Dan walaupun ia adalah satu langkah yang kontroversi dan berisiko kerana pasaran kewangan dan pelabur akan berfikir bahawa Kerajaan (sama ada BN atau Pakatan) tidak menghormati perjanjian.

Pokoknya? Kita terperangkap dengan “kesilapan” penswastaan Mahathir dan perjanjian bodoh melainkan jika Kerajaan mengambil langkah berisiko itu untuk meluluskan undang-undang baru dan berharap pelabur tidak ‘menghukum’ Kerajaan.



K7L : Aku memang tak pernah suka Mahathir..

Pemimpin PPBM Mahu Halalkan Seks Luar Nikah?


Keris sememangnya amatlah terkejut dengan apa yang Keris baca di blog rakan-rakan. Menurut rakan blogger Sangkakala, sejak beberapa hari lepas tular di laman sosial yang menunjukkan Syed Saddiq mengeluarkan kenyataan dalam laman twitter miliknya.


Apa sebenarnya yang hendak di sampaikan oleh Syed Saddiq ketua Armada parti Bunga ni? Nak mengajar remaja tentang seks selamat? Bukan ke mencegah berlakunya seks luar nikah itu lebih baik daripada mencegah berlakunya kehamilan?

Apapun bagi seorang pemimpin yang beragama Islam, tidak boleh tidak dia menolak untuk mengikut hukum berbanding kehendak nafsu. Syed Saddiq telah menunjukkan kegagalannya untuk menjadi seorang pemimpin yang bermoral. 

K7L : Kalau tidak betul kena nafikan.. 

15/11/2017

Hanya 54% Hadir CEC - Petanda Kejatuhan Pakatan Harapan?



Selangor Press ada memberi maklumat terperinci tentang CEC DAP yang kehadiranya merosot. Pada tahun 2012 kehadiran wakil pada pemilihan Jawatankuasa Pusat Eksekutif DAP (CEC) adalah berjumlah 2576, pada tahun 2013 jumlah perwakilan merosot kepada 1725, manakala pada 12 Nov 2017 yang lalu, jumlah perwakilan terus merosot kepada 1356.


Kehadiran yang merosot bukanlah merujuk kepada jumlah ahli yang layak mengundi, sebaliknya adalah jumlah ahli yang hadir, sedangkan jumlah ahli yang layak mengundi pada pemilihan 12 Nov itu ialah 2514. Dengan itu jumlah yang hadir mengundi hanyalah 53.93 peratus.

Maka timbullah persoalan mengapakah 46.07 peratus ahli yang layak mengundi tidak hadir. Jika dirujuk kepada peraturan lazim sesuatu mesyuarat agung atau mesyuarat pemilihan jawatankuasa, kehadiran ahli hendaklah sekurang-kurangnya 1/2 daripada ahli yang layak mengundi. Maka jelaslah CEC DAP telah memenuhi syarat tersebut hanya dengan kelebihan tipis 3.93 peratus.

Namun timbul pula persoalan apakah berlaku sabotaj daripada ahli-ahli DAP terhadap kepimpinan tertinggi parti untuk menggagalkan pemilihan CEC yang dilihat sebagai parti yang dikuasai oleh Dinasti Lim itu?

Dalam pada itu, keputusan pemilihan CEC telah menunjukkan bahawa populariti Lim Kit Siang telah jauh merosot dan hampir dikalahkan oleh Gobind Singh Deo apabila Lim menang dengan hanya SATU undi iatu 1199 manakala Gobind memperolehi 1198 undi. Perbezaan SATU undi pastinya mempamerkan kedudukan Pengerusi yang goyah dan amat tidak stabil.

Dalam kelompok eksekutif CEC yang dikuasai oleh kaum Cina itu hanya terdapat dua wakil terpilih daripada kaum India, seorang daripada kaum Punjabi (Singh) dan seorang daripada kaum Melayu. Amat aneh apabila parti cauvinis Cina ini melaung-laungkan flagship-nya sebagai parti berbilang kaum.

Malah dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan 2014, DAP telah meletakkan calon wanita Melayu untuk menunjukkan sifat partinya yang berbilang kaum, tetapi pemilihan CEC 12 Nov lalu membuktikan sebaliknya; bagaikan langit dan bumi.

Jelaslah bahawa ahli-ahli parti yang dikuasai oleh cauvinis Cina ini, telah menunjukkan protes senyap atau boleh ditafsirkan sebagai ‘undercurrent discontenment’ (gelombang bantahan dalaman) dalam kalangan ahli parti.

Sekiranya dibedah isu kecairan populariti Pengerusi Parti, Lim Kit Siang yang hanya memenangi SATU undi sahaja berbanding Gobind, maka kita akan dapat melihat bahawa isu yang menjadi tunggak kehilangan populariti Lim itu adalah sokongan beliau kepada Tun Mahathir.


Gobind tidak pernah secara terbuka menerima kehadiran Tun Mahathir dalam kelompok pembangkang, apatah lagi menjalin kerjasama dengannya dalam barisan pembangkang sebagaimana diterima oleh dinasti Lim.

Mungkin ada logik juga sekiranya sebagaimana yang didakwa oleh Raja Petra Kamaruddin, bahawa Lim telah disogok dengan sekian banyaknya wang sebagai tukaran untuk menerima Tun Mahathir sebagai rakan pembangkang. Jika tidak masakan orang yang menyumbatnya ke dalam penjara selama 17 bulan di bawah ISA berikutan Operasi Lalang, boleh diterima hanya dengan kata ‘maaf’ sahaja.

  

Sebaliknya dalam kalangan rakan-rakannya, Gobind dikatakan berpendirian tidak akan memaafkan Tun Mahathir terhadap penganiayaan yang telah dilakukannya terhadap mendiang ayahnya Karpal Singh.

Ramai pula dalam kalangan ahli parti yang menyokong Gobind dan menentang kerjasama dinasti Lim dengan Tun. Jika merujuk pada undercurrent discontenment itu, pastinya ramai ahli, meskipun dalam kalangan kaum Cina, mahu Gobind menamatkan kuasa dinasti Lim dalam DAP.

Isu lain yang dapat kita lihat daripada CEC DAP ialah bungkah-bungkah percaturan politik yang memberi amaran bahawa ramai ahli-ahli DAP (46.07 peratus) tidak lagi menyokong kepimpinan tertinggi dinasti Lim. Golongan 46.07 peratus ini nanti akan melolong pula kepada RoS bahawa mereka tidak menerima notis panggilan mesyuarat dan sayugia, lagi sekali CEC DAP adalah tidak sah!

Dengan itu juga, lagi sekali CEC DAP 2017 akan dipersepsikan sebagai haram dan tidak mengikut lunas perundang-undangan sekiranya notis panggilan pemilihan CEC tersebut telah sengaja mengabaikan 46.09 peratus ahli yang layak mengundi.

Pilihan raya kali ke-14 akan berlangsung tidak lama lagi, setidak-tidaknya pada tahun hadapan. Pastinya kepimpinan DAP akan turun padang dan merayu para pengundi supaya keluar mengundi agar kekalahan DAP yang berlaku di Teluk Intan tidak berulang. Namun bagaimanakah mereka akan keluar mengundi untuk menyokong calon pilihan raya DAP sedang dalam pemilihan CEC sendiri wakil-wakil cawangan tidak hadir untuk mengundi dalam CEC?

Sebagai kesimpulan awal kita boleh meramalkan bahawa tiang yang membina Pakatan Harapan amat goyah dan jongkang-jongkit ibarat perahu yang olang-oleng. Kegoyahan mereka bukan sahaja terlihat pada DAP malah dalam PPBM juga bergoyang dengan Armadanya yang dikatakan tidak berdaftar dengan RoS.

Malah dalam isu lain, Ketua Armada PPBM, Syed Saddiq telah dengan jelasnya menentang Oktoberfest- Pesta Arak yang asalnya diraikan di negara Jerman. Sedangkan kata Guan Eng, “Pelampau mungkin berjaya mengharamkan Oktoberfest di Selangor dan Kuala Lumpur tetapi mereka tidak akan berjaya di Pulau Pinang!”

Apakah Syed Saddiq itu pelampau yang dimaksudkan Guan Eng? Bagi Syed Saddiq pula kejayaan Oktoberfest akan melarat pula nanti kepada perayaan Gay dan Lesbian.

Itu pun belum lagi kita bedah gelagat Rafizi Ramli dalam PKR yang sering membangkitkan isu kontroversial. Sebagaimana diluahkan oleh Latheefa Koya dalam kes Langkah Kajang, “Saya mengambil keputusan untuk mendedahkan perkara sebenar tentang Rafizi, perkara di mana rakyat Malaysia masih belum mengetahuinya. Budak ini geng ponorogo penipu.”

Dengan itu, apakah kapal Pakatan Harapan yang berolang-oleng itu boleh selamat menerobos gelombang Pilihan Raya ke-14 nanti? Sama-samalah kita tunggu dan lihat.

K7L : Hmm..

131 Cerun Runtuh Sejak September 2017 - Gila Kan?



Sebanyak 131 kejadian cerun runtuh berlaku di Pulau Pinang berikutan angin kencang dan banjir yang melanda negeri ini pada 15 September dan 4 November lepas, persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang diberitahu semalam.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Utiliti dan Pengangkutan negeri Lim Hock Seng berkata daripada jumlah itu, sebanyak 46 kejadian cerun runtuh berlaku dalam kejadian bencana alam 15 September lepas manakala 85 kejadian cerun runtuh pada 4 November di sepanjang rizab jalan Jabatan Kerja Raya (JKR).


“Jalan-jalan yang terkesan iaitu Jalan Persekutuan Paya Terubong, Jalan Tanjung Tokong-Batu Ferringhi-Teluk Bahang-Balik Pulau, Jalan Tun Sardon dan Jalan Jeep, Bukit Bendera,” katanya ketika menggulung Rang Undang-undang Perbekalan 2018 pada persidangan DUN Pulau Pinang, di sini.

Beliau berkata buat masa ini Jalan Tun Sardon masih ditutup kepada lalu lintas kerana kerja-kerja pembersihan tanah dan pembaikan masih sedang dijalankan dan jalan berkenaan akan dibuka kepada trafik pada pukul 5 petang esok, manakala Jalan Paya Terubong telah dibuka pada 7 November lepas.

“Di samping itu, Jalan Jeep di Bukit Bendera juga telah ditutup sejak 5 November juga telah boleh dilalui pada 10 November. Walau bagaimanapun, kerja-kerja pembersihan masih berjalan di tapak,” katanya.

Mengenai perkembangan pasca banjir, Lim berkata pihaknya masih memberi tumpuan kepada kawasan-kawasan di Seberang Perai Utara memandangkan limpahan air sungai dari Sungai Jarak dan Sungai Kulim merupakan salah satu punca air bah membanjiri kawasan berhampiran.

Beliau berkata JKR memberi keutamaan untuk mengawal trafik dengan meletakkan papan tanda selain turut menjalankan kerja-kerja pembersihan runtuhan, pokok tumbang dan pembaikan kecil.

Lim juga berkata:”Berita gembira buat negeri Pulau Pinang apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kelulusan peruntukan Bajet 2018 untuk pembesaran LTAPP. Terima kasih diucapkan atas keprihatinan Kerajaan Persekutuan.” ― Bernama

K7L : Dengar cerita tak mahu ikut spesifikasi Plan Malaysia?

Pulau Pinang Iktiraf Jawatan Awam Untuk LGBT?



GEORGETOWN, PULAU PINANG: Satu surat rasmi mengenai keputusan hasil kajian hak-hak transgender telah diserahkan kepada Jawatankuasa Perlembagaan Negeri Pulau Pinang oleh sekumpulan Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang semalam untuk dijadikan sebagai satu dokumen rasmi di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang. 

Bendahari Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang Cheah Kah Peng yang juga merupakan ADUN kawasan Kebun Bunga mendakwa bahawa Pulau Pinang boleh menerajui isu pengiktirafan hak asasi komuniti transgender.

“Pulau Pinang boleh menjadi peneraju dalam hal ini dengan mengiktiraf hak-hak masyarakat transgender.” Menurut The Malay Mail Online, Pengerusi Jawatankuasa Transgender Pulau Pinang merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu mendakwa bahawa terdapat beberapa cadangan daripada simposium transgender berkaitan hak-hak transgender yang mahu dihantar secara rasmi ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang. 

“Kami berdebat mengenai perkara ini di dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) dan Dewan mahu kami menghantarnya kepada Jawatankuasa Perlembagaan Negeri Pulau Pinang.” Tambahnya lagi, keputusan penemuan yang diperoleh daripada simposium transgender adalah mengenai akses golongan tersebut kepada kemudahan perubatan, tandas awam berasingan bagi transgender dan juga isu dengan pegawai penguat kuasa seperti polis. 

Dakwa Teh lagi, keputusan penemuan ini juga perlu diterima secara rasmi oleh badan perundangan agar ia dapat dijadikan sebagai rujukan di masa hadapan. 

“Ia boleh dijadikan sebagai satu rekod mengenai isu-isu yang dihadapi oleh golongan transgender.” Pada tahun 2014, satu Jawatankuasa Trangender Pulau Pinang telah ditubuhkan oleh kerajaan pimpinan DAP.

Sumber : Menara.My

YB PAN Kantoi Songlap Duit Dana Parti?




Ahli Dewan Undangan Negeri Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim yang dahulunya dikenali orang Datuk Husam Musa bertikam lidah dengan Naib Pengerusi 2 Amanah Kelantan, Che Ibrahim Mohamed gara-gara duit RM1.5 juta yang disalurkan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng semasa bantuan kepada mangsa Banjir Kelantan 2014.

Mohd Zaki memarahi Che Ibrahim kerana menamakan pertubuhan yang pernah dipimpinnya Yayasan Amal Kelantan sebagai salah satu daripada 6 NGO penerima daripada duit RM1.5 juta sumbangan DAP itu

Che Ibrahim juga menamakan Mohd Zaki sebagai perantara pemberi cek berjumlah RM60,000 daripada Guan Eng kepada PASMA Kelantan.



“Ustaz (Che Ibrahim) jangan berbohong..Saya tidak terlibat langsung dalam pembahagian cek oleh Guan Eng..Yayasan Amal Malaysia cawangan Kelantan tidak terima apa-apa masa itu.

“Saya tidak terima cek bagi pihak PASMA…Ustaz tarik balik tulisan ni, jangan berbohong dan berniat jahat, “kata Mohd Zaki dalam satu kenyataan.

Che Ibrahim meminta maaf di atas kesilapannya dalam membezakan Yayasan Amal Kelantan dengan Jabatan Amal Kelantan, namun mempertahankan kenyataannya bahawa Mohd Zaki yang menjadi perantara pemberian cek Guan Eng kepada PASMA Kelantan.

“Okay maaf, nanti saya edit (tulisan saya). Mungkin saya salah faham sebab cek PASMA berjumlah RM60K itu YB (Mohd Zaki) yang beri kepada saya..,”kata Che Ibrahim yang juga Naib Pengerusi PASMA Kelantan.

“Walaupun pun saya berkali kali cuba mengingati balik siapa yang beri cek PASMA bernilai RM60,000 yang disampaikan oleh Guan Eng di Kuala Krai pada 10 Jan 2015, namun tetap dok mari wajah YB (Mohd Zaki) juga yang beri cek tu kepada saya di perkarangan Masjid Ismaili Pasir Pekan…..Mungkin kerana saya telah tua, ingatan saya tidak setajam dulu lagi, maaf sekali lagi atas kekhilafan tersebut,”tegas Che Ibrahim dalam satu tulisan lain.

Seorang penyokong Amanah menyokong Che Ibrahim dan mengkritik Mohd Zaki di atas pengunaan kata-kata yang disifatkan sebagai kasar itu.

“Tindakan YB Zaki yang menggunakan komen yang kasar dan bahasa yang tidak sopan agak kurang cermat dan nampak terlalu emosi. Bukan setakat itu, YB Zaki juga menggunakan Whatsapp group untuk ‘membaham’ ustaz Che Ibrahim dengan mendakwa ustaz Che Ibrahim menggunakan kepala ‘lutut’

“Saya kira tindakan ini sangat-sangat tidak wajar kerana Ustaz Che Ibrahim telah pun berulang kali memohon maaf.

“Adakah sikap tidak matang ini adalah menunjukkan YB Zaki sangat terdesak untuk mempertahankan dirinya sebagai calon PAS bagi DUN Kelaboran setelah ada dakwaan bahawa beliau adalah antara ADUN yang pro Husam?,” soal Raja Nor Azrin dalam Facebook.


Che Ibrahim turut melampirkan kenyataan Guan Eng berkenaan sumbangan itu dan cek bernilai RM60,000 kepada PASMA adalah salah satu NGO yang dipilih untuk menerima dana DAP itu.

Seakan-akan mengetahui senarai penuh bantuan dana DAP itu, Pengerusi Amanah Kelantan, Datuk Wan Rahim Abdullah menyebut beberapa nama NGO tersebut.

“RM40K kepada Jabatan Amal Kelantan (Dr Rosli Allani) dan RM40K kepada KB Care (Ab Hamid Seman), sebuah NGO di bawah YB Dato Ahli Parlimen Kota Bharu adalah daripada sumbangan Kerajaan Negeri Pulau Pinang..,”kata Wan Rahim.

Sebelum ini, AIDCNews mendedahkan selain Tabung Serambi Mekah yang menerima RM250,000, sebahagian besar dana RM1.5 juta dana Guan Eng itu disalurkan kepada Husam dan rangkain-rangkaiannya.

Husam sendiri melalui yayasannya, Yayasan Hijrah menerima RM200,000, manakala rangkaian-rangkaiannya termasuklah; RM200,000 untuk Badan Kebajikan Kuala Krai atas nama Dr Hatta Ramli (Ahli Parlimen Kuala Krai) dan RM200,000 atas nama Pertubuhan R Kelantan


K7L : Songlap lagi.. derma lagi.. songlap lagi.. derma lagi.. songlapppppppp...minta derma lagi.. haha hahah haha ..

14/11/2017

Nak Tahu Apa Jadi Kalau Beri Kuasa Kepada PKR-PPBM-DAP-PAN?




SHAH ALAM – Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor tidak seharusnya campur tangan dalam isu membabitkan kenyataan Pengerusi Pakatan Harapan Tun Dr Mahathir Mohamad yang didakwa menghina etnik Bugis, kata Speaker Hannah Yeoh.

Beliau berkata ini kerana titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Jumaat lepas menjurus supaya perkara itu disiasat oleh pihak berkuasa.

“Titah Tuanku adalah untuk polis menjalankan siasatan. Itu di perenggan terakhir (kenyataan media berkenaan).

“Tuanku tidak meminta Dewan untuk menyiasat. Tuanku bertitah supaya pihak berkuasa yang menyiasat perkara itu. Jadi mengapa dewan perlu masuk campur,” katanya pada sidang media selepas sidang DUN Selangor di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas memorandum yang disampaikan oleh Adun Barisan Nasional (BN) Selangor hari ini kepada Istana Selangor bagi membantah tindakan DUN menolak usul membahaskan kenyataan Dr Mahathir itu.

Pada sidang DUN semalam, Yeoh menolak usul tergempar yang dikemukakan Datuk Abduk Shukor Idrus (BN-Kuang) untuk membahaskan isu berkenaan.

Penyelaras ADUN BN Selangor Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan berkata memorandum itu sebagai sokongan terhadap titah baginda yang menzahirkan kemurkaan terhadap kenyataan itu – BERNAMA

Bayangkan ini pandangan DAP yang 'mengawal' Dewan Negeri. Memang betul MB Selangor daripada PKR tetapi cuba lihat siapa jadi Speaker? Dan dengan kuasa yang ada bagaimana DAP layan 'kehendak Melayu dan Islam'? 

Nampak macam isu ini kecil tetapi kesan dia amatlah besar. Berani mereka cabar keturunan Bugis? Tunggu masa Pilihanraya nanti. Mahathir adalah sebahagian daripada mereka. Jadi ajar mereka dengan tidak memberi undi kepada Pakatan.

K7L : Tunggu nasib kau..

Mesej Jelas Untuk Orang Melayu!


Budak budak Melayu hanya jadi screw untuk

1) kena sup lidah dgn pemimpin DAP
2) diguna DAP utk maki Melayu
3) jadi bahan kutuk Melayu
4) diguna lawan RUU355
5) diperkuda pancing undi Melayu

Inilah dia kedudukan orang Melayu dihati DAP. Mereka hanya patung-patung yang digunakan bila perlu sahaja. Mesej ini jelas dan kena ingat beri undi kepada PKR-PPBM-PAN sama juga beri kepada DAP.

DAP yang mengetuai mereka secara terang-terangan. Di Selangor pun PKR tak boleh lawan DAP. PPBM pun akur dengan kehendak DAP sehinggakan Mahathir pun salam cium tangan dengan pemimpin DAP. PAN memang suruhan tak ada masalah.

Apapun beringatlah. Selamatkan Malaysia. Jangan terpengaruh dengan janji manis mereka.

K7L : Jangan undi Pembangkang!..

Guan Eng Kata Kerajaan Pusat Tak Beri Bantuan? #RubbishDAP



Sumber : Bharian

Kerajaan negeri, hari ini mendakwa kerajaan Pusat tidak menghulurkan sebarang bantuan kepada Pulau Pinang bagi mengatasi masalah banjir, termasuk bantuan kepada mangsa bencana.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng, berkata sehingga kini belum ada sebarang pengumuman bantuan daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, selepas lawatan beliau ke Pulau Pinang pada 7 November lalu.

"Selepas kunjungan beliau, beliau langsung tidak umumkan apa-apa untuk rakyat, baik dari segi projek Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Fasa III Lembangan Sungai Pinang, mahu pun bantuan secara langsung kepada mangsa banjir.

"Saya harap beliau dapat umum secepat mungkin kerana setakat ini, belum ada sebarang bantuan (daripada kerajaan Pusat) kepada Pulau Pinang. Kita semua masih tunggu," katanya pada sidang media di Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, hari ini.

Kenyataan Guan Eng yang juga Ahli Dewan Undangan (ADUN) Air Putih itu seolah-olah menafikan bantuan yang dihulurkan Kelab Putera 1 Malaysia (KP1M) kepada mangsa bencana sepanjang minggu lalu.

Sabtu lalu, Presiden KP1M, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim, berkata pihaknya mengagihkan 60 kontena bantuan kepada mangsa banjir Pulau Pinang, seperti yang diarahkan Najib, yang juga Penaung kelab berkenaan.

Antara sumbangan yang diserahkan ialah tilam, bantal, susu bayi dan kit penjagaan kebersihan yang diagihkan secara berperingkat-peringkat bermula 8 November lalu.

Alamak! Ini macamana nak kira? Bukan sebelum ini siap menangis minta bantuan. Ini Guan Eng betul-betul bersifat seperti Anjing. Bagi makan pun boleh gigit tangan orang yang tolong. 

K7L : Inilah DAP!.. Inilah Sikap Lim Guan Eng yang menang no 3 dalam CEC Khas...

13/11/2017

Ikrar Bebas Rasuah - Azmin Mengelak Sampai Lari Ke Pulau Pinang?


 

Dulu Azmin pernah janji kata hendak tandatangan ikrar basmi rasuah ini di Selangor. Sampai ke hari ini, Azmin masih belum lagi tandatangan. Kenapa susah sangat hendak turunkan tandatangan?


Apa yang Azmin takutkan? Semua negeri lain sudah tandatangan, hanya Selangor sahaja yang belum. Usul mengenai hal terbabit pun ditolak dalam sidang DUN. Ada sesuatu hendak disembunyikan hingga takut sign IBR?

 

K7L : Yang rasuah sahaja takut dengan undang-undang anti rasuah...

"Gaya Hidup Mewah Petunjuk Seseorang Itu Rasuah" - Mahathir ,2015


 

Ini merupakan kata-kata Mahathir yang ketika itu mengkritik perasuah dan orang yang dituduhnya mengamalkan rasuah. Kini bagaimana pula komen dirinya terhadap kehidupan cucunya yang juga anak kepada Ahli Politik?

Nak kata dah memang kaya sejak dari dahulu? Maka jika itu komentar dari mulut beliau dan macai-macainya, maka terbatal tuduhan mereka yang mengatakan DS Najib kaya sebab ambil wang rakyat kerana umum tahu keturunan DS Najib merupakan Orang Kaya Pahang.

Kini jika anda lihat gambar-gambar dibawah, apakah yang boleh kita kaitkan serta simpulkan dengan kenyataan Mahathir? 

"Gaya Hidup Mewah Petunjuk Seseorang Itu Rasuah" - Mahathir ,2015




K7L : Tanya je...

Siapa ‘Penyangak’ Dalam Pakatan Harapan Yang Hadi Kata?



KUALA LUMPUR – Menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) yang semakin hampir, Pas mengulangi pendirian parti itu untuk tidak bersama dengan blok pembangkang yang terdiri daripada PKR, PPBM, DAP dan Amanah.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam kenyataannya hari ini berkata, pendirian itu berikutan terdapat ramai ‘pemimpin penyangak’ dalam Pakatan Harapan (PH) atau paling tidak bersubahat dengan veteran ‘pemimpin penyangak’.

Justeru, Hadi menegaskan partinya tidak akan berkompromi dengan sebarang perbincangan untuk melakukan kerjasama dengan PH seperti yang dilakukan oleh sesetengah pemimpin PH sebelum ini.

“Pas tidak boleh memberi harapan kepada Pakatan Harapan yang menjadi pendakwa atau yang mengaku menjadi peguam kepada mangsa kezaliman, kerana di dalamnya juga ada para pemimpin penyangak yang dahulu dan terdahulu bersekongkol dengan punca masalah negara.

“Dan tuduhan sama yang bertali arus laksana mata rantai atau biji tasbih yang dibilang setiap kali berwirid,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Tambah Hadi, dalam kalangan pemimpin-pemimpin PH juga ramai yang tidak layak untuk menjadi saksi kepada sesuatu kes yang memerlukan saksi, berbanding dengan pimimpin-pemimpin dari kalangan parti Pas.

“Di sana pula ramai kalangan yang tidak boleh menjadi saksi yang adil mengikut perhitungan Islam yang menjadi pegangan Pas,” tambahnya.

Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang turut memuji sikap ditunjukkan bekas Menteri Kewangan II, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, yang mungkin tidak bersetuju dengan keputusan kerajaan namun tidak menjatuhkan kerajaan menerusi cara tidak sopan.

“Beliau bersikap mengikut konsep demokrasi yang sihat dengan menjadi anggota kerajaan yang memberi nasihat, dan masih ada lagi orang sepertinya di dalam kerajaan, namun tidak mahu menjatuhkan kerajaan dengan cara yang tidak bersopan.

“Berbeza dengan Pas yang menjadi pembangkang yang menasihat, namun sama-sama berpegang kepada konsep nasihat,” katanya. – MalaysiaGazette

Raai Yang Marah Kerana TRX Bukan Projek Gagal?



Sesetengah orang Pakatan masih berkata TRX 1MDB adalah projek yang gagal. Berikut adalah gambar tapak pada hujung bulan Oktober 2017.

Pembinaan Signature Tower sangat pantas dan kini lebih tinggi dari menara lain. Digelar The Exchange 106, menara itu mempunyai 106 tingkat dan adalah 40 meter lebih tinggi daripada KLCC.

Pembinaan ibu pejabat Prudential yang terletak berhampiran juga nampaknya berjalan dengan pantas, begitu juga dengan pusat gaya hidup yang berdekatan yang sedang dibangunkan dengan usaha sama 60-40 antara Lend Lease Australia dan 1MDB.

Stesen MRT baru di TRX juga sudah dibuka di sana.

TRX bahkan tidak mengenakan bayaran kepada MRT Corp untuk tanah untuk membina stesen itu tetapi telah membuat perjanjian di mana TRX boleh membina di atas stesen itu sementara MRT mendapat hak pembangunan di bawah tanah secara percuma.

Pada masa akan datang, stesen ini akan menjadi hentian MRT ke Bandar Malaysia di mana anda boleh pergi terus ke Singapura dengan menaiki Kereta Api Berkelajuan Tinggi - bermakna bahawa anda boleh makan tengahari di TRX dan kemudian berada di Singapura pada jam 3 petang.

Pelbagai Perbadanan Multinasional (MNC) dengan nama besar juga kini telah mengumumkan bahawa mereka telah membeli plot untuk membina ibu pejabat ASEAN mereka di sana.

Saya faham bahawa terdapat juga beberapa bank yang sudah hampir menandatangani atau telah menandatangani tetapi belum diumumkan.

Semalam, HSBC mengumumkan bahawa ia telah melantik syarikat tempatan IJM Bhd untuk membina ibu pejabat serantaunya yang dijadualkan untuk penyerahan pada Disember 2020. HSBC berkata mereka melabur RM1 bilion untuk pembinaan ini.

Klik The Star

Tabung Haji, yang telah diserang dengan dasyat oleh Mahathir dan Pakatan kerana membeli sebidang tanah di sana, kini nampaknya telah membuat keuntungan besar kerana mereka membayar jauh lebih rendah daripada syarikat-syarikat lain yang melabur kemudian.

Tabung Haji kini boleh mentertawakan Mahathir dan Pakatan kerana tidak berpandangan jauh. Mereka yang telah turut menyerang Tabung Haji - terutamanya yang mempunyai tabungan dengan TH yang akan mendapat manfaat daripada keuntungan ini - kini harus meminta maaf kepada Tabung Haji kerana disesatkan oleh Pakatan.

Nampaknya visi Najib untuk TRX menjadi hab kewangan untuk Malaysia dan rantau ini mula menampakkan bentuknya.

Beribu-ribu pekerjaan telah diwujudkan dan berbilion-bilion dalam pelaburan telah dibawa masuk. Apabila pusat itu selesai, puluhan ribu orang akan mendapat peluang pekerjaan dan berbilion-bilion aktiviti ekonomi akan diwujudkan setiap tahun.

Sementara itu, RM32 bilion yang lesap dalam skandal BNM Mahathir tidak memberi sebarang manfaat kepada sesiapa pun.

K7L : Hmmm...

12/11/2017

Ramai Terasa Bodoh Selepas Lihat Video Malaysia Bankrup Ini?



Berikut adalah video yang perlu didengari oleh rakyat Malaysia lagi-lagi mereka yang sibuk kata Malaysia nak bankrup kerana berhutang!






K7L : Ramai terasa bodoh lepas tengok video ini..

Bantuan Kepada Kerajaan Pulau Pinang - Mahathir Bagi Berapa?



Realiti Bantuan kepada Pulau Pinang. Sememangnya menjadi adab bagi rakyat Malaysia untuk saling bantu membantu mereka yang menimpa musibah. Begitu juga dengan kedudukan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan. 

Berikut merupakan antara jumlah bantuan yang diserahkan kepada Kerajaan DAP Pulau Pinang :

Perak (BN) - Bantu RM100,000,00
Kelantan (PAS) - Bantu RM50,000
Selangor (PKR/PAN/PAS/DAP)-Bantu RM1Juta
Persekutuan (BN) - Bantuan Awal RM150Juta + Bantuan Keseluruhan RM1 Billion


Dan paling hebat sekali adalah bantuan daripada orang yang cukup kaya, kalau bagi 1% pun dah lebih daripada bantuan yang diterima. Akhirnya mereka sendiri menunjukkan sifat mereka bagaimana.

Mahathir hadir (PPBM) - *Krik! Krik! Krik! Krik
Muhyiddin - RM200 itupun untuk ambil video.

K7L : Raih undi masa banjir lagi jilake perangai...

Cara ADUN DAP Selesaikan Masalah Banjir Di Pulau Pinang!


 

Keris tak mahu tulis banyak dalam posting ini tetapi nak beritahu orang Pulau Pinang. Sampah macam ini jangan pilih pada pilihanraya akan datang. Orang datang bagi bantuan bukan nak tengok gambar selfie.

Ini hanya propaganda yang menunjukkan kononnya dia hadir di kawasan. Sepatutnya dia turun menghulurkan bantuan. Bukan ambil gambar selfie hanya untuk bagitahu dia hadir melawat.

Kalau macam ini rupa ADUN DAP bekerja, tidak pelik kenapa Pulau Pinang dilanda musibah banjir dek kerana kegagalan mengawal pembangunan. Ini semua jenis tak pakai otak punya orang.

K7L : Sakit pulak Hati kita...

Bukti Azmin Bohong Rakyat Selangor Pasal Dana Rakyat?



ADUN Barisan Nasional Batang Kali, YB Datuk Haji Mat Nadzari ketika membahaskan Belanjawan Selangor 2018 pada 6 November 2017 yang lalu telah membangkitkan isu kehilangan dana Pemberian Penyelenggaran Jalan Raya Negeri yang diperuntukkan oleh Kerajaan Persekutuan kepada negeri Selangor melalui tabung Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya (MARRIS).

Beliau merujuk kepada buku Anggaran Perbelanjaan Negeri Selangor 2018 yang diedarkan kepada semua ahli Yang Berhormat beberapa hari sebelum sidang DUN bermula.

Walau bagaimanapun, melalui sepucuk surat daripada pejabat Perbendaharaan Negeri Selangor yang dikeluarkan pada hari yang sama (6 November 2017), kerajaan negeri memaklumkan bahawa berlaku ralat atau kesilapan dalam cetakan buku tersebut.

Semakan kami mendapati rekod dana MARRIS untuk Selangor bukan sahaja hilang dalam buku anggaran perbelanjaan tahun 2018. Kehilangan rekod ini sebenarnya turut berlaku dalam buku anggaran perbelanjaan sejak tahun 2009 lagi.

Bagaimana ralat atau kesilapan cetakan boleh berulang-ulang, secara konsisten? Sumber daripada Jabatan Kerja Raya (JKR) menunjukkan dana yang diberikan oleh Kerajaan Persekutuan melalui MARRIS kepada Selangor adalah seperti berikut :-

2008 - RM300,966,292.00
2009 - RM315,527,905.00
2010 - RM351,659,938.00
2011 - RM366,356,026.00
2012 - RM416,971,395.00
2013 - RM498,033,994.00
2014 - RM523,486,773.00
2015 - RM468,774,527.00
2016 - RM496,900,999.00

JUMLAH KESELURUHAN : RM3,738,677,849.00


Persoalannya, adakah kehilangan rekod ini hanya ralat atau memang berlaku penyelewengan dana? Benarkah dana MARRIS langsung tidak pernah disalahguna?

Pada 1 Ogos 2016, Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Peneroka Bandar negeri, Datuk Iskandar Abdul Samad mengakui kerajaan negeri terpaksa menggunakan dana tersebut untuk top up peruntukan selenggara flat kos rendah di seluruh Selangor kerana peruntukan melalui Skim Ceria tidak mencukupi.

Pengakuan ini secara tidak langsung menjadi bukti bahawa dana MARRIS yang sepatutnya, dan hanya boleh digunakan untuk penyelenggaran jalan raya negeri di Selangor sepanjang 16,679 kilometer telah diselewengkan oleh kerajaan negeri.

Pada Julai 2017, isu dana MARRIS kembali hangat apabila kerajaan negeri didakwa menggunakan peruntukan yang diberikan ini untuk membina dua buah dewan di Kampung Padang Jawa dan Kampung Kuantan di Shah Alam.

Jelas sekali ini adalah suatu bentuk pengkhianatan terbuka kepada para pengguna jalan raya negeri di Selangor.Wang yang sepatutnya digunakan untuk menyelenggara jalan raya digunakan untuk tujuan lain.

Justeru tak hairanlah setiap tahun Azmin mengumumkan surplus atau lebihan pendapatan dalam belanjawannya kerana kelicikan menyelewengkan dana MARRIS ini.

K7L : Jeng Jeng Jeng...

11/11/2017

Lim Guan Eng Kini Malu Dengan Perdana Menteri?




Kerajaan Yang Dikata Gila Itulah Yang Datang Menolong

Sebulan yang lepas, Guan Eng kata kerajaan BN sebagai gila dan pemimpin BN sebagai tidak siuman. Selama tujuh minit Guan Eng berucap tidak kurang 20 perkataan 'gila' dan ' tidak siuman' terbit daripada mulutnya ketika Demo Kleptokrasi di Padang Timur, Petaling Jaya pada 14 Oktober 2017.

“Kita berhimpun di sini, kerana kita mahu Malaysia jadi ‘nobel’ balik, kita mahu Malaysia tidak mau dipimpin oleh satu parti pemerintah yang sudah gila” kata Guan Eng pada malam tersebut.

Selain itu, Guan Eng berkata lagi “Kalau mabuk dia boleh ubat balik, kalau sudah gila, tiada ubat boleh ubat sama dia”. Nampaknya Guan Eng mempertahankan lagi orang yang mabuk dan minum arak masa Oktoberfest. Malah menghina pemimpin BN sebagai gila yang tidak boleh diubat dan lebih teruk dari minum arak.

“Gila punya parti lah...yang gila dan tidak siuman..tidak ada hak untuk memerintah negara..kita buang sama dia..kita ganti dengan Pakatan Harapan” teriak Lim Guan Eng lagi ketika berucap dalam majlis tersebut.

Sehari selepas berucap kata kerajaan BN sebagai gila dan tidak siuman di Petaling Jaya, Guan Eng buat satu lagi kenyataan mempertahankan pesta arak, Oktoberfest yang dianjurkan di Pulau Pinang. Guan Eng kata Pulau Pinang bukan “negeri Taliban”

"Pelampau ini mungkin berjaya mengharamkan Oktoberfest di Selangor dan Kuala Lumpur, tetapi mereka tidak akan berjaya di Pulau Pinang. Pulau Pinang tidak berminat melarangnya, atau mengganggu kebebasan rakyat Malaysia. Kami bukan negara Taliban," kata Guan Eng mempertahankan pesta arak di Pulau Pinang.

Banjir yang berlaku di Pulau Pinang bukan banjir yang biasa. Apakah ini balasan kepada keangkuhan Guan Eng dan pesta arak? Air banjir itu berwarna coklat. Air itu bersalut lumpur.

Dari mana datangnya lumpur? Turun bersama dengan air hujan? Semua rakyat Pulau Pinang harus menyalahkan sikap rakus Guan Eng yang membenarkan semua projek projek mewah di lereng bukit.

Air itu dari projek mewah milik kontraktor kaya di lereng bukit. Siapa yang gadai tanah tanah di lereng bukit itu untuk dibangunkan? Hasil keseluruhan industri jual tanah oleh Guan Eng ini sudah bernilai RM16 billion. Orang kaya yang dapat untung, rakyat dapat banjir lumpur sahaja.

Elok sangatlah seorang wakil rakyat DAP dimaki dua hari berturut turut di Pulau Pinang kerana isu banjir ini. Wakil rakyat DAP pergi melawat dan selfie sahaja. Kemudian bila diminta tolong dan bantuan, mereka kata mereka tiada kuasa. Memang kena maki hamunlah dengan rakyat.

Wakil rakyat DAP tiada kuasa? Habis itu mahu minta tolong siapa? Guan Eng kata kerajaan yang ada di Putrajaya sudah gila dan tidak siuman.

Sekarang ini, bila ditimpa musibah dan bencana banjir di Pulau Pinang, siapa yang jadi ‘gila dan tidak siuman” di waktu malam menelefon pemimpin BN meminta bantuan? Guan Eng tidak telefon pun, kerajaan BN sudah bersiap siaga untuk membantu rakyat di Pulau Pinang.

Guan Eng telefon jam 3.00 pagi, bantuan datang sebelum itu lagi. Angkatan Tentera Malaysia menerusi pasukan pemantau 509 Askar Wataniah telah diatur gerak seawal jam 1.30 pagi lagi untuk membantu mangsa banjir di Pulau Pinang. Bilik gerakan dibuka diaktifkan jam 4.30 pagi untuk menyelamatkan mangsa mangsa banjir.

Semalam, Datuk Seri Dr Zahid Hamidi, Timbalan Perdana Menteri turun melawat Pulau Pinang. Bukan main lagi Guan Eng memeluk erat Timbalan Perdana Menteri, kemudian makan nasi bersama sama di pusat pemindahan banjir.

Hari ini, Datuk Seri Najib Razak, Perdana Menteri pula datang melawat mangsa banjir di Pulau Pinang. Guan Eng tunggu awal lagi di tangga kapal terbang untuk menyambut Perdana Menteri dan isteri. Kemudian bila Datin Seri Rosmah turun dari pesawat, terus Guan Eng bersalam dan memperkatakan sesuatu kepada Datin Seri Rosmah.

Dengan muka yang penuh sugul, entah apa yang disebut oleh Guan Eng kepada Datin Seri Rosmah. Inilah jiwa besar pemimpin pemimpin Barisan Nasional. Tidak pun menyimpan dendam terhadap orang yang menuduh mereka sebagai gila dan tidak siuman.

Bantuan kepada mangsa banjir dihulurkan tanpa mengira parti dan jumlahnya. Kalau hendak kira bantuan yang kerajaan Barisan Nasional salurkan, jumlahnya jauh berkali ganda lebih banyak dari hanya RM1 juta yang disumbangkan oleh Azmin Ali.

Dimana kawan-kawan Guan Eng yang lain? Di mana Mahathir? Dimana ayahnya Lim Kit Siang? Mereka sibuk dengan acara menyelamatkan orang lain di Sungai Buloh. Kroni Mahathir kaya raya, mana sumbangan mereka?

Akhirnya kerajaan Barisan Nasional juga yang datang membantu. Elok rakyat Pulau Pinang serah baliklah kerajaan negeri Pulau Pinang kepada BN dalam PRU14 nanti. Sudah terbukti kerajaan DAP gagal sepenuhnya menjaga rakyat di Pulau Pinang.

Guan Eng kena minta maaf balik secara terbuka kepada pemimpin BN sebab cakap gila dan tidak siuman ini. Rakyat ternanti nanti permohonan maaf Guan Eng ini.

K7L : Siapa yang gila sekarang?..

Tony Pua Kantoi Tipu Pasal Nilai Eksport Malaysia?




Semua orang tahu modus operandi 'pakar ekonomi' Pakatan Rafizi Ramli dan Tony Pua yang suka memesong fakta dan nombor untuk menunjuk PM Najib Razak gagal menguruskan ekonomi negara. 

Akibatnya, Rafizi menghadapi saman sivil kerana memfitnah dan juga kes jenayah. Jika Pua tidak berhati-hati, dia pun akan mendapat nasib yang sama. Pada Oktober 2016 yang lalu, dia mendakwa Malaysia “bukan lagi kuasa eksport utama” dan kononnya barangan buatan Malaysia tidak laku kerana pengimport sudah hilang keyakinan.

Tidak sampai sebulan, Pua terbukti menipu apabila eksport meningkat 7.8% dan 10.7% pada November dan Disember 2016, dan prestasi itu terus meningkat hingga hari ini. Malah, antara Januari -September 2017, jumlah dagangan eksport Malaysia bernilai RM690.25 bilion.

Tetapi sejak keluarkan kenyataan salah itu, Pua diam membisu. Jangan harap dia akan memperbetulkan kenyataannya kerana menghasut – bukan kebenaran – adalah matlamat DAP.

K7L : Orang suka dengar berita buruk akan percaya dakyah pembangkang...

Wakil Presiden RI Minta Mahathir Mohon Maaf Perihal Bugis?



JAKARTA, 7 Nov – INDONESIA. Wakil presiden Indonesia Jusuf Kalla mahu Tun Dr Mahathir Mohamad memohon maaf berhubung kenyataannya terhadap orang Bugis yang dikaitkan dengan lanun.

Menurut Agensi Berita Antara, Jusuf berkata kenyataan bekas perdana menteri Malaysia itu bukan sahaja menyinggung dan menghina suku Bugis di Malaysia, malah di Indonesia.

"Pertama, sebagai orang Bugis saya protes dan terkejut. Maka, Mahathir harus minta maaf … orang Bugis itu bukan hanya ada di Sulawesi selatan, tapi di seluruh Indonesia, bahkan di Malaysia," katanya di Jakarta pada Selasa.

Dr Mahathir ketika berucap dalam satu perhimpunan anjuran parti-parti pembangkang di Petaling Jaya pada 14 Oktober lepas cuba mengaitkan keturunan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai mungkin berasal daripada lanun Bugis.

Semalam, Duta Besar Malaysia di Indonesia Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim berkata menyedari tanggungjawabnya sebagai duta dalam menjaga keharmonian kedua-dua negara, beliau telah mengambil inisiatif mengutus surat kepada Dr Mahathir pada 23 Oktober lepas supaya Dr Mahathir mengambil langkah sewajarnya untuk menjernihkan hubungan Malaysia dan Indonesia.

Namun, jawapan Dr Mahathir dalam surat bertarikh 1 November itu bukan sahaja tanpa memohon maaf, malah berterusan memburuk-burukkan Najib, katanya.

Kenyataan Dr Mahathir itu telah menimbulkan rasa kurang senang orang Bugis di Indonesia, sehinggakan Kedutaan Malaysia di Indonesia terpaksa meningkatkan kawalan keselamatan di kawasan kedutaan, selain turut menerima memorandum daripada Perhimpunan Pemuda Bugis Makassar Indonesia pada 20 Oktober lepas menyatakan rasa marah mereka terhadap kenyataan Dr Mahathir. – Bernama


K7L : Macai kata tak apa...

Pajak Blok Minyak - Lagi Fitnah Pembangkang!




Dakwaan Pakatan bahawa PM Najib Razak memajak blok minyak dan gas di Sabah kepada China untuk pinjaman bernilai RM100 bilion adalah satu penipuan terancang.

Menteri JPM Abdul Rahman Dahlan berkata pemilik projek itu Suria Strategic Energy Resources yang dimiliki penuh Kementerian Kewangan, manakala China Petroleum Pipeline Bureau merupakan kontraktor projek.

Jumlah pinjaman sebenar untuk projek ini ialah RM4.53 bilion dan ia dijamin oleh kerajaan persekutuan.mDengan jaminan ini SSER tidak perlu memajakkan apa-apa aset minyak dan gas Malaysia kepada China.

Hal berkaitan tanah di bawah kuasa negeri dan ini membuktikan tuduhan bahawa tiada penglibatan dan perbincangan dengan kerajaan Sabah adalah tidak benar.

Dengan projek tenaga ini, ekonomi Sabah akan meningkat dan mencipta pekerjaan untuk rakyat Sabah. Semakin dekat PRU14, semakin terdesak Pakatan dengan fitnah mereka. Kita kena pilih yang buat kerja bukan yang buat fitnah.


K7L : BN Fot the future...

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk