11/04/2016

1MDB Najib Terlibat Atau Tidak? - Tony Pua Versus Tan Seng Giaw




Ahli Parlimen DAP Petaling Jaya Utara Tony Pua ternyata amat menjengkelkan apabila memburuk-burukkan laporan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).

Sebagai ahli PAC, beliau tidak sepatutnya merendah dan memburukkan proses bebas dan tidak berpihak yang dilaksanakan PAC, di mana Pua sendiri mengangkat sumpah sebagai anggotanya.


Tony Pua cakap banyak dan memang tak puas hati bila keputusan tidak memihak kepada fitnah dia selama ini kepada 1MDB. Keputusan dibuat oleh kesemua 14 anggota PAC secara sebulat suara atau konsensus dan Tony Pua adalah seorang daripada anggota yang mencapai konsensus itu.

Bila dah tahu yang keputusan tidak memihak kepada dirinya maka dia keluarkan kenyataan dia hanya 80 peratus berpuas hati dengan laporan jawatankuasa itu mengenai 1MDB. Dan secara tiba-tiba siasatan PAC ke atas 1MDB menjadi sukar selepas pertukaran pengerusi jawatankuasa berkenaan.

Betul punya tak puashati Tony Pua. Tetapi apa pula kata rakannya daripada DAP, Ahli Parlimen DAP Kepong yang juga salah seorang daripada anggota jawatankuasa PAC sama seperti Tony Pua?




Semua orang kenal dengan Tan Seng Giaw. Dia adalah antara pemimpin DAP yang dihormati kawan dan lawan. Dia tidak seperti Lim Kit Siang, jauh sekali seperti Lim Guan Eng. Tan Seng Giaw lebih mirip kepada Lee Lam Thye.

Tan Seng Giaw juga merupakan salah seorang anggota PAC. Beliau menganggotai PAC sejak dari awal isu 1MDB disiasat PAC. Dia orang lama yang kita tahu berintegriti, tahu undang-undang dan tahu membezakan antara politik dan bukan politik.

Kini Tan Seng Giaw seperti yang dikatakan dalam video telah menegaskan Dato’ Seri Najib Tun Razak langsung tiada kaitan dengan isu 1MDB. Dia jelaskan bahawa Najib hanyalah Pengerusi Penasihat sahaja dan bukan terlibat secara langsung dengan segala pengurusan 1MDB.

Berdasarkan fakta dan bukti, segala pengurusan dan operasi syarikat yang disiasat PAC, Tan Seng Giaw mengatakan 1MDB hanya diuruskan oleh ahli-ahli Lembaga Pengarah 1MDB dan pihak pengurusan yang menguruskan syarikat itu. Maka mereka itulah yang perlu disiasat.


K7L : Tony Pua kena 'checkmate' dengan Ahli DAP sendiri?..

1 ulasan:

  1. Cina babi dap tu mmg pelik sikit perangai dia.
    Dlm hati dia mana ada erti keikhlasan.Dia cuma tahu untung dan kuasa.Jenis tiada halal haram.Kapir!
    Sumpah dia pekak dan bisu.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk