29/03/2016

Pelajar Jepun Bercakap Melayu Lebih Baik Daripada MP DAP?


 

Peserta dari Jepun, Hatsune Yanai, 21, dinobatkan juara Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri 2016 kategori Antarabangsa, yang berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini.

Hatsune Yanai, memilih tajuk pidato ‘Ilmu Keamanan Yang Seimbang Kunci Kebahagiaan Manusia’ berjaya menambat hati para juri sekali gus menewaskan dua pesaing terdekat dalam pertandingan akhir semalam.

Sementara itu, Wang Jialu Aleeya, 20, dari China hanya berpuas hati dengan gelaran naib johan manakala Megan Rose Donelly, 27, dari Amerika Syarikat diumumkan sebagai pemenang tempat ketiga bagi kategori yang sama.

Ini berita semalam. Kisah orang luar negara yang sangat fasih berbahasa Malaysia sehingga menjadi juara dalam pertandingan pidato. Rasa cintakan Bahasa Malaysia mendorong mereka menjadi lebih fasih.

Apa yang mengecewakan adalah MP DAP yang mengaku rakyat Malaysia tetapi tidak fasih berbahasa Malaysia. Pelat dan melalut. Ada macam-macam perangai. Lihat satu contoh :



Tunggu sehingga minit ke 5, anda semua dapat lihat bahawa dia ini tidak fasih berbahasa melayu iaitu bahasa kebangsaan Malaysia seperti yang termaktub di dalam Artikel/Perkara 152. Bahasa kebangsaan pun tidak fasih ada hati ingin menerajui kepimpinan Malaysia?.


Ini belum campur yang tak mahu langsung bercakap bahasa kebangsaan didalam dewan rakyat :



Keris cadangkan kepada mereka yang bergelar 'pemimpin' mana-mana parti politik yang tidak fasih berbahasa melayu, disarankan mengambil kelas tambahan bagi memperkasakan bahasa melayu untuk memudahkan sebarang konversasi dan komunikasi di antara satu sama lain tanpa mengira bangsa.


K7L : Cintailah Bahasa Kebangsaan Kita!..

1 ulasan:

  1. Anda butuh angka ghoib 2d 3d 4d singapura/hongkong yang di jamin tembus selama 5 kalli putaran silahkan hubungi eyang woro manggolo di 0823-9177-2208 atau anda bisa karna saya sudah menbuktikannya,terima kasih.
    angka;GHOIB: singapura

    angka;GHOIB: hongkong

    angka;GHOIB; malaysia

    angka;GHOIB; toto magnum

    angka”GHOIB; laos…

    angka”GHOIB; macau

    angka”GHOIB; sidney

    angka”GHOIB: vietnam

    angka”GHOIB: korea

    angka”GHOIB: brunei

    angka”GHOIB: china

    angka”GHOIB: thailand

    ANGKA TOGEL JITU 2D 3D 4D 5D 6D
    الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk