17/03/2016

Kumpulan Bank Dunia Puji Kewangan Malaysia - Mana Yang Kata Malaysia Bankrup?



Kekukuhan sistem kewangan Malaysia termasuk antara rakan negara-negara Asean dan selebihnya bukan sekadar mengagumkan pihak lain malah kepakaran Malaysia kini dikehendaki pelbagai negara lain.

Negara-negara tersebut kata Pengarah Negara, Asia Tenggara (Brunei, Kemboja, Laos, Malaysia, Myanmar, Thailand), Asia Timur dan Pasifik Kumpulan Bank Dunia, Dr Ulrich Zachau memerlukan kepakaran Malaysia untuk menambahbaik sistem kewangan mereka.

Malaysia katanya, muncul lebih kuat, antara lain, dari segi akses kepada kredit dan jumlah orang yang mempunyai akses kepada alat pelaburan kewangan yang canggih.

“Ia adalah hasil daripada beberapa dekad kerja yang baik serta pembangunan sistematik institusi swasta dan awam,” katanya selepas menyampaikan ceramah pada Program Pasaran Baru Muncul Global anjuran Suruhanjaya Sekuriti di ibu negara, Selasa.

Menurutnya, peningkatan tanggungjawab dan kekukuhan peraturan tadbir urus kewangan Malaysia telah menarik minat banyak negara untuk mencontohi Malaysia.

“Selain Asean, negara-negara di Asia Barat juga mencari manfaat yang boleh diperolehi daripada perkhidmatan kewangan Malaysia untuk mengukuhkan sistem mereka sendiri,” katanya.

Selain itu Bank Dunia katanya, mengekalkan unjuran Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia pada kadar 4.5 peratus tahun ini.

“Pada ketika ini, unjuran kami masih 4.5 peratus. Bagaimanapun, kami akan menyemak semula kerap dan analisis dalaman kami akan keluar dengan unjuran dalam sebulan dari sekarang,” katanya.

Tahun lepas, Bank Dunia mengunjurkan KDNK Malaysia akan berkurangan kepada 4.5 peratus pada 2016, daripada 4.7 peratus pada 2015, mencerminkan kelembapan tertentu dalam permintaan domestik.
Nah! Kebiasaan pembangkang tak mahu dengar cerita elok begini. Minggu ini kita disajikan dengan banyak berita baik tentang Kerajaan termasuk ekonomi. Maka dengan ini Keris menyeru mana-mana pihak yang sibuk kata Malaysia Bankrup untuk bersuara!

K7L : Cakap banyak bila ada bukti macam ini senyap macam tikus..

14 ulasan:

  1. Terbaik..malaysia juga tersenarai dlm 10 negara islam terkaya di dunia..Alhamdulillah

    ReplyDelete
  2. Malaysia will not banckrupt under DSN leadership.. but all TDM kroni will not be multi rich moron anymore ... TDM will die soon and they have to work hard to remain multi rich ;-))

    ReplyDelete
  3. terbaik sebab pengurusan dr zeti, lepas ni hancur??

    ReplyDelete
  4. Assalam Bro,kita tak pernah kata Malaysia akan muflis...yang kita risau ialah Najib berhutang begitu banyak untuk dia sendiri tetapi rakyat Malaysia yang bayar.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn najib buat perjanjian bodo dan bangang mcm mahdey jer..
      Yang untung dan kaya raya...waris dan kroni2 dia...
      Kenapa tol sentiasa naik??!!!
      Ko tanyalah dgn mahdey...
      Sampai bila nak naik...

      APA hutang yg dh najib buat sampai rakyat kena tanggung???!!!

      Ko tanya mahdey...brapa Wang rakyat habis utk bailout syarikat waris dan kroni2 dia???!!!!Nilai skrg hampir rm300billiom..cai
      Wang tu dpt balik ker!!!???Haram dpt balik...dh namanya bailout!!!

      Delete
  5. Sistem kewangan Malaysia mmg bagus pun dr zaman Tun M jd PM lg. Walaupun dilanda krisis gawat di penghujung 90-an, tapi Malaysia masih mampu utk menempuh rintangan tersebut tanpa membuat pinjaman drp Bank Dunia mahupun International Monetary Fund. Atas kebijaksanaan dan ketegasan Tun M serta cendekiawan2 di sekeliling beliau, Malaysia mampu mengatasi rintangan tersebut malah berjaya menghasilkan sistem kewangan tersendiri yg amat dicemburui oleh negara2 lain. Kesimpulannya, apa saja sistem yg sudah pun dipelopori sejak zaman Tun M dulu tak usahlah Pak Najib nak bangga dan puji diri sangat. Sememangnya Malaysia sudah pun dikenali dunia sejak dulu lg tp kini dunia sedang mentertawakan Malaysia disebabkan isu2 kontroversi yg mengaitkan PM. Rakyat hanya mahukan kebenaran dan penjelasan yg tuntas, bukan berbelit2 spt mula2 adalah cash kemudian bertukar kpd unit, just, unit. Mula2 tak mengaku terdapat wang dlm akaun kemudian apabila dah kantoi ckp pula wang tersebut tak digunakan utk kegunaan peribadi. Bila rakyat melihat seorang pemimpin yg flip flop sudah tentu rakyat fikir dia sudah tak layak utk memimpin negara. Tambahan pula kes2 tukar2 pegawai siasatan dan AG hanya utk menutup isu drp dihadapkan ke mahkamah. Rakyat sudah hilang kepercayaan dan menuntut supaya diberikan laluan kpd pemimpin lain utk mentadbir negara secara terhormat spt mana Pak Lah lakukan dulu, bukan nak tumbangkan kerajaan. Pusinglah lg sampai pening kepala diri sendiri.

    P/S: Sistem kewangan bagus tp kalau pemimpin salahurus tak guna jugak. Pengangguran masih lg byk dan kononnya ke arah rakyat berpendapatan tinggi tp kalau gaji basic utk degree holder masih lg dlm lingkungan RM1500 - RM2000 nak buatpe?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis...bgmana dgn pasaran kewangan skrg dan kejatuhan nilai matawang hampir seluruh dunia berbanding usd????
      Adakah kerajaan skrg tak mampu buat apa2???

      Sapa yg mula keja zaman mahdey...jgn harap gaji sektor awam spt skrg.
      Mana ada presiden cuepecs berani menjengah bilik mahdey mintak gaji naik.Klu ada yg mintak naik pon samaada ditangguh atau batal terus.

      Baguslah mahdey join keluarga tokong tu.Mana tahu dia boleh guna pengaruh tokong agar tauke2 cina turunkan harga barang.Dulu kata minyak naik...hrga barang naik.Skrg dh turun..bangsatlah mrk nak turunkan harga barang!!!

      Delete
  6. hutang dekat 600 billion x bimbang lagi. kita bukan negara kaya

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...arap ambil maklum.... hutang 600 billion bukan hutang kerajaan semata2... iana mengambil kira hutang pihak sewasa yg terlibat dalam pembangunan negara Dan di luar negara dalam setiap jenis industri seperti pembinaan, pembuatan, servis dan pelbagai agi....dalam bentuk pinjawan institusi kewangan.... yang diluluskan atas dasar nilai maju sesuatu projek Dan kekukuhan Serta keupayaan membayar balik...... lojik atau tidak? sebab kalau Kita nak buat pinjaman kereta atau rumah pun pihak institusi kewangan akan menilai pendapatan Dan keupayaan pembayaran semula Kepada peminjam. kalau Kita pun...duduk dalam rumah besar Dan selesailah....pernah kah Kita pertikaikan makbapak kita AAU bertanya nak baar macamana? arap biar realistic sikit ya....

      Delete
    2. hutang dulu tak masuk syarikat2 dan persendirian. itu nampak sikit. sekarang hutang kira semua sekali. satu ringgit...dua ringgit...limaaaa....ringgitttttt........nyanyi sikit.

      Delete
    3. Gaji bersih aku rm3000...hutang rmh rm260,000
      Aku byr setiap bulan dgn penuh disiplin dan berharap sblm pencen..ianya selesai.

      Delete
  7. BANK DUNIA NI MESTI KES MAKAN DEDAK. KAH KAH KAH.....

    ReplyDelete
  8. Memang Malaysia belum bangkrup lagi tetapi Cara pemerintah sekarang mengendali kewangan negara agak membimbàngkan. Tingkahlaku PM juga agak mencurigakan dengan kemasukan Dana yg banyak kedalam akaun peribadi. Kira patut bertindak sebelum segalanya terlambat Dan akibatnya rakyat yg menangggung bebannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhdin kata mmg ada komplot nk jatuhkan najib.ITU dia berckp ketika msh setia.Dia juga mengaku...hak presiden utk cari dana dan dia tak pernah peduli pon krn situasi sama ketika mahdey jadi president parti pon berlaku.
      Heran...najib dh maklumkan kpd muhdin dan mt...kenapa heboh sgt!!??

      Dapigs dan pukiR dpt dana dpd yahudi...sekor beruk pon tak berkokok??!!!

      Delete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk