30/03/2016

Ketua Pembangkang DAP Melaka Jadi ADUN Bebas - Apa Yang Tersembunyi?



ADUN Duyong, Goh Leong San dari DAP kini adalah ADUN Bebas, Dewan Undangan Negeri. Perkara ini dimaklumkan Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk Othman Muhamad.

"Saya telah menerima surat daripada Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng tentang perkara ini," katanya pada majlis perasmian Persidangan Pertama Penggal Keempat Dewan Undangan Negeri Melaka Ke-13 di Kompleks Seri Negeri hari ini.

Beliau juga memaklumkan jawatan ketua pembangkang yang sebelum ini disandang Goh kini diambil alih oleh ADUN Ayer Keroh, Khoo Poey Tiong juga daripada DAP.

Terdapat laporan sebelum ini, berlaku perpecahan dalam kalangan anggota DAP di Melaka yang sebahagian menyokong Goh manakala sebahagian lagi menyokong Lim.


Apa sebenarnya yang berlaku sehingga Adun DAP Melaka letak jawatan? Menurut sumber yang dipercayai. Sememangnya ia merupakan signal protes terhadap Lim Guan Eng yang sebenarnya bukanlah disukai oleh kebanyakan pemimpin DAP.

Dikatakan kerana sikap 'suka arah' dan buatkan banyak pemimpin DAP supaya sentiasa 'ikut telunjuknya' membuatkan ADUN DAP Melaka keluar daripada DAP. Dengan isu rasuah rumah juga menjadikan ramai yang berani bersuara sekarang.

Lim Guan Eng dilihat terlalu rapuh sekarang ini. Maka mereka-mereka yang sudah lama menyusun langkah untuk menjatuhkan Lim Guan Eng telah bangkit dan mula mengasak Lim Guan Eng.

Padan Muka! Kini tiba giliran Lim Guan Eng menerima tekanan daripada ahlinya sendiri. Bukan satu atau dua orang ya. Banyak pemimpin termasuk mereka yang berada di Pulau Pinang.

Ramai yang menyimpan dendam bersedia melakukan serangan tatkala Lim Guan Eng sudah tentu sibuk mencari jalan keluar daripada terus terdedah dengan kes rasuah halusnya itu.

Jangan terkejut kalau negeri-negeri lain pula yang bersuara. DAP Pahang dan Melaka dengarnya sudah berpecah dua. Menyokong Lim dan menolak kepimpinan Lim yang belum diiktiraf secara sah.

Apakah yang akan berlaku? Kini Guan Eng sudah tidak menang tangan dengan isu yang melanda dirinya. Semua yang dirancang dengan baik gagal disembunyikan. Rasuah tetap rasuah.

K7L : Apa lagi LGE nak buat?.. jangan ambil simpati bakar rumah sudahlah..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk