23/05/2016

Zunar Dan Mereka Yang Serupa Patut Dikenakan Sekatan Ke Luar Negara?





Telah difahamkan bahawa Jabatan Imigresen boleh mengenakan larangan ke luar negara sekiranya individu terbabit "discredit (mencemarkan nama baik), ridicule (mengejek / mencemuh) and disparage (memperlekeh / merendah-rendahkan) pentadbiran negara ketika berada di luar negara".

Kalau mengikut ketiga-tiga istilah tersebut, ianya amat relevan dengan kedua-dua kartun di atas sebagai contoh. Kartun ini memberi signal atau pemahaman kepada pihak luar, termasuk musuh dan penceroboh, bahawa Malaysia adalah lemah, dengan mudah boleh ditumpaskan (disparaging), bahawa rakyat Malaysia sendiri tidak yakin dengan kekuatan pertahanan negara dan usaha melindungi kedaulatan negara (ridiculing). Kesannya, imej dan jenama negara terjejas (discrediting).

Kartun di atas dibuat oleh seorang yang amat tidak patriotik, kurang ajar, biadap dan pengkhianat. Seseorang seperti Zunar tidak teragak-agak untuk memomokkan sistem pertahanan negara dengan cara yang begitu rendah dan hina. 


Di samping itu, ia juga menjejaskan moral anggota tentera. Zunar adalah musuh negara. Perancis memiliki Charlie Hebdo dan malangnya Malaysia memiliki Zunar sebagai Rakyatnya. 

Sumber : CTS

K7L : Kurung dalam rumah pun tak apa kot?..tanpa internet..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk