19/05/2016

Hanya Di Pulau Pinang - Adun DAP Bertelagah Sebab Tak Sebulu?


Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang yang berlangsung difahamkan telah menjadi hangat apabila wakil rakyat DAP bertikam lidah sesama sendiri mengenai usul had tempoh jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang yang mahu dibawa oleh Adun DAP Tanjung Bungah, Teh Yee Cheu.


Adun DAP Seri Delima, RSN Rayer marah dengan tindakan Adun DAP Tanjung Bungah dengan mengatakan cadangan tersebut tak perlu dibawa ke Dewan Negeri, dan Teh Yee tidak perlu bersepakat dengan parti GERAKAN, sebaliknya boleh dibincangkan dalam mesyuarat DAP.

"Teh boleh membangkitkan perkara itu dalam pertemuan bersama pemimpin DAP, berbanding membincangkannya dalam forum mengenainya yang dianjurkan Gerakan negeri baru-baru ini,
" -  Rayer.

Apabila Rayer menyelar Teh Yee mengenai usul had tempoh ini di dalam Dewan Negeri, Adun DAP Berapit, Lydia Ong Kok Fooi tampil mempertahankan cadangan Teh Ye dengan menegaskan cadangan Adun DAP Tanjung Bungah itu tidak mempunyai kesalahan, sebaliknya ia merupakan satu cadangan yang bernas.

Lydia Ong yang berang dengan tindakan Rayer menjelaskan, cadangan atau usul yang dikemukakan oleh Teh Yee itu penting dalam memastikan seseorang pemimpin tidak menyalahgunakan kuasa.

"Tuduhan penyalahgunaan kuasa itu boleh berlaku sekiranya seseorang pemimpin terlalu lama memegang kuasa," kata Lydia Ong yang memanaskan lagi sidang DUN Pulau Pinang.

Rayer yang tidak berpuas hati dengan jawapan Lydia Ong bangun membalas jawapan mempertahankan Guan Eng dengan mengatakan, bahawa kerajaan negeri mengamalkan dasar tender terbuka dan pentadbiran yang bersih. Dengan jawapan balas antara wakil rakyat DAP, keadaan Dewan menjadi 'tegang'.

Dewan yang 'tegang' bagaimanapun kembali tenang apabila Speaker Dewan, Datuk Law Choo Kiang mengingatkan Rayer untuk hanya memfokuskan kepada perdebatan bukannya membangkitkan isu-isu bersifat peribadi.

Haha! Nampaknya DAP Pulau Pinang akan berperang tidak lama lagi. Teh yang disebut-sebut sebagai 'The Next CM' sekiranya Guan Eng 'harus pergi' daripada kerusi Ketua Menteri Pulau Pinang.

K7L : Buat apa nak tunggu?.. sapu masa Guan Eng tengah lemah.. Haha!..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk