27/05/2016

Wakil PKR-DAP Berlawan Habis-Habisan Perihal Tambak Laut?



PKR sebelum ini dikatakan telah memberi mandat sepenuhnya kepada wakil rakyat mereka di Pulau Pinang sama ada menyokong atau menolak usul Umno-Barisan Nasional (BN), agar kerajaan negeri pimpinan Lim Guan Eng itu membatalkan kerja-kerja penambakan laut.

Sebelum ini, ADUN Pulau Betong, Muhammad Farid Saad telah mengusulkan kepada DUN negeri itu agar kerja-kerja penambakan laut bagi membangunkan Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang, bernilai RM27 bilion dibatalkan, demi kepentingan rakyat.

Usul yang sama dibawa Farid pada November tahun lalu menyaksikan pergeseran pendapat antara DAP dan PKR. Ia gara-gara lima ADUN PKR bersikap berkecuali dan enggan mengundi sekaligus menunjukkan ketidakbersamaan wakil rakyat parti itu dengan kerajaan negeri.

Tindakan lima ADUN PKR itu mengundang amarah Lim Guan Eng dan ketua menteri Pulau Pinang itu menyifatkan kesemua mereka tidak boleh dipercayai. Dua daripada mereka menerima nasib dipecat daripada beberapa jawatan negeri.

Guan Eng juga menerima tamparan hebat apabila ADUN DAP sendiri, Teh Yee Cheu (Tanjung Bungah) menyokong usul Farid. Yee Cheu kemudiannya menarik balik sokongan itu dan bertindak melepaskan jawatan sebagai setiausaha penganjur DAP Pulau Pinang.

Kini mungkin usul tersebut akan terus disebut dan menjadikan pihak Guan Eng rimas sementelahan kes dia dengan SPRM sedang dalam siasatan lanjut. Apakah nasib politik Guan Eng akan berakhir?


K7L : ADUN DAP pun tak sokong Guan Eng?..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk