01/04/2015

Panas Bila Ustaz Kena Sound Dengan Rakyat Biasa Pasal #GST




Hilang hormat saya apabila seorang Ustaz mengajar Agama jadi penghasut di media sosial. Kita boleh terima kalau fakta yang diberikan adalah benar dan tepat. Zalim sungguh Kerajaan Malaysia sehingga beliau dapat hidup selesa dengan membuka pusat pengubatan alternatif di Shah Alam.

Itu kata-kata yang tepat kena ke muka Ustaz yang seolah-olah menghasut rakyat. Kita faham ramai yang tertekan sebab telah dimomokkan sekian lamanya perihal GST, hinggakan ada yang cakap lebih sanggup terima azab Allah daripada azab GST.

Itu semua ayat mengarut bodoh yang tak ada akal bila bercakap. Punyalah nak burukkan GST sampai ke tahap itu sekali diucapnya. Apapun kita sama-sama muhasabah diri dalam isu GST ini.

Tak sampai 24 jam lagi GST terlaksana dah macam nak kiamat memasing punya meroyan. Sabar. Sistem ada kekurangannya tapi yang kurang kau tengok tanpa lihat kelebihan pun tak boleh juga. 


Beri masa setahun dua, lama-lama oklah. Kat sini Keris petik ayat daripada KP Kuala Langat yang nampak agak menarik :

Y2K vs GST
1. Saya masih teringat zaman penghujung tahun '90 an bila ramai pakar teori meramalkan suasana huru hara menjelang tahun 2000. Kononnya komputer danperisiannya akan gagal berfungsi lantas sistem berorientasikan komputer dalam sektor pentadbiran kerajaan, perbankan, bursa saham, media dan sebagainya akan 'collapse' gara-gara 'millennium bug Y2K'.


2. Secara tidak langsung, semua negara akan turut terjangkit dalam permulaan 'apocalypse' gara-gara 'millennium bug Y2K' ini.

3. Sewaktu perkara ini, saya baru sahaja tamat pengajian dan turut terpengaruh dengan dakyah tersebut. Antara bacaan yang pernah menarik hati saya adalah ia dikaitkan dengan permulaan 'kiamat', hingga menggetarkan hati kecil ini bila membaca teori tersebut.

4. Antara petikan popular adalah dari John Hamre, Penolong Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat waktu itu pernah berkata:

"The Y2K is the electronic equivalent of the El Nino and there will be nasty surprises around the globe"

5. Akhirnya, tahun 2000 menjelma dan tiada apa-apa kerosakan pun berlaku kepada diri saya, masyarakat, negara dan dunia.

6. Saya tersedar bahawa saya terlalu taksub dan terikut-ikut gerun dengan teori 'millennium bug Y2K' itu kerana kekurangan ilmu serta kefahaman tentangnya.

7. Begitu juga GST yang kini meniti di setiap bibir rakyat Malaysia. Ramai menentangnya kerana benar-benar faham sistem GST itu atau kerana gerun dengan teori dari pakar-pakar teori konspirasi di Malaysia ini tanpa benar-benar memahaminya?

8. Apabila ia berlangsung adakah negara bakal merudum dan dunia akan kiamat?

Rakyat Malaysia akan mati akibat kebuluran seperti di Euthopia dan Somalia?

9. Atau kita hadapi dulu dan lihat kesan GST itu, seperti pernah kita hadapi 'wabak millennium bug Y2K' ?

Jefrizal Jaafar




13 ulasan:

  1. Maklumat tidak tempat.SST hanya untuk sebahagian barangan sahaja Dan satu lapis.GST lebih meluas Dan ber lapis Kepada kalangan umur.ada banyak beza...

    ReplyDelete
  2. ITU BUKAN USTAZ TAPI PENGKIANAT NAMANYA. DALAM HATI DIA SENANTIASA ADA DENGKI. DENGKI KAT UMNO DAN BN

    ReplyDelete
  3. Anom 21:32 pertama, komen benggong berdasarkan akal suka meliwat bontot tahi kuning...

    Berlapis...atas dan bawah...itu jer puak haramjadah nie pikir...kalau berlapis, 3 kali ganda atau lebih, dah tentu harga barang naik 3 kali ganda atau lebih?

    Tapi hzrga naik 6% jer lah...tuu lah liwat luwat dan liwat tak nzk pikir positif

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penggemar kuih lapis, dok fikir yg berlapis shj. Serupa jugak penggemar karipap, mulut asyik kunyah karipap sambil hirup kopi. Lantak dialah bro...

      Delete
  4. Kalau mekanisme GST belum bagus dan belum bersedia jangan gatal nak tuai wang cukai berganda dari rakyat dan membuka peluang penipuan berleluasan atas rakyat ketika ini.

    Kenaikan harga barang biasa pun Kerajaan Najib Lembik gagal banteras, macam mana nak banteras penipuan GST ini?

    Kerajaan Najib BN bersedia sudah untuk jadi Pembangkang PRU14 nanti.

    Insya Allah kali ini rakyat pasti tertekan lebih dr kenaikan minyak 70 sen dulu..Najib memang perosak UMNO BN. Tun Mahathir yang jauh lebih bijak pun tak tukar sistem ekonomi cukai kepada GST, apakah Najib terlalu bijak atau semakin tuli kerana punasehat botak dan berkulit legam tu?

    ReplyDelete
  5. Ustaz akhir zzaman..
    Mungkin juga ustaz tot tot..
    Mungkin juga ustak segera..
    Pelbagai yg mungkin boleh dikatakan pada ostak ni..

    ReplyDelete
  6. anjing2 dan babi2 umngok..rega brg naik bila ada gst...tu pn tak fhm2..bodonyeeeeeee

    ReplyDelete
  7. Masalah dengan kebanyakan ustaz-ustaz apabila mereka rasa mereka tidak akan dipersoal oleh anak murid di atas apa sahaja yang mereka cakap. Tetapi dalam media siber ia adalah platform terbuka. Pembaca akan menegur dan ada juga yang akan educate ustaz-ustaz yang terlajak cakap dalam perkara-perkara yang bukan kemahiran mereka. Keterlaluan apabila diselitkan intonasi agenda politik. Ustaz yang berdakwa dan menyebar ilmu Allah perlu bersikap adil dan ikhlas di dalam memberi pandangan. Dan penting, fahamkan secara menyeluruh sesuatu isu sebelum membuat sebarang komen yang songsang.

    ReplyDelete
  8. masliza hassan , banyak sangat mkn taik eh ? kereta turun harga dekat rm4000 , ko buta & pekak ke ? bodoh punya anjing betina pakatan haram. pakatan peliwat dah nak melingkup pun ko masih buta lagi. ko dgn ostat atas sama bebal 2km.

    ReplyDelete
  9. Wei babi ko tau x brg makin naek sekarang...sial hanjing...sst la gst la...pukimak....

    ReplyDelete
  10. saya ada check no gst yg ustaz tunjukkan gambarnya tu. peniaga tu memg berdaftar kat kastam. cuma resitnya sahaja btulisan tangan
    maaflah... saya kurg respek kat dia sejak kes arwah nik aziz dulu...

    ReplyDelete
  11. babi tonggek punya umngok brg naik semua skrg.. memang keparat sape yg sokong puak2 hanjeng ni..

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk