Allahyarham Tan Sri Dato' Mohd Asri Haji Muda [Presiden PAS ke-3]
Pada
suatu ketika selepas PAS menguasai Kelantan dan Terengganu, pernah
dibangkitkan bahawa PAS sengaja mempermainkan isu kafir mengkafir untuk
menarik pengundi dan sokongan rakyat khususnya umat Islam, sehingga pada
suatu ketika suasana masyarakat begitu tegang di Kelantan. Banyak ulama
tergugat, pengajian pondok sering diganggu. Kadang-kadang pengajaran
tafsir juga menjadi suatu momok yang membimbangkan, terutamanya apabila
pentafsiran mengenai ayat-ayat tertentu.
Sebenarnya sepanjang yang saya tahu, PAS sendiri
tidak pernah mengambil sebarang ketetapan atau keputusan dalam mana-mana
mesyuarat pun, baik peringkat pusat mahupun di peringkat cawangan.
Badan yang berhak memutuskan dalam hal seperti ini ialah Dewan Ulama;
sedangkan Dewan Ulama tidak pernah membuat keputusan sama ada dengan
bertulis atau dengan lisan. Pada ingatan saya ada suatu ketika muncul
cadangan tentang perkara yang tersebut untuk dibincangkan dalam suatu
persidangan muktamar, akan tetapi cadangan itu tidak diterima untuk
dihabaskan oleh Ketua Dewan Ulama. Jadi mengaitkan isu kafir-mengkafir
dengan PAS pada masa dahulu tidaklah adil.
Cuma pada peringkat akhir kepimpinan saya dalam PAS
sesudah tidak berada dalam Barisan Nasional lagi, mulailah timbul
berbagai-bagai karenah. Pada suatu pagi, telah berkunjung ke rumah saya
di Kuala Lumpur seorang pemimpin muda PAS. Waktu itu Dato' Seri Dr.
Mahathir baru sahaja mengambil alih pimpinan UMNO. Surat khabar pada
pagi itu telah memuatkan kenyataan pertama daripada pemimpin UMNO yang
baru itu tentang arah langkah dan masa depan UMNO. Pokok utama yang
ditimbulkan ialah penerapan nilai-nilai Islam dalam masyarakat dan
negara demi untuk mencapai kesejahteraan masyarakat. Pemimpin muda PAS
itu mendedahkan perasaan kebimbangannya tentang masa depan PAS, sehingga
terluah segumpal ayat "Kalau begitu taktik Mahathir dengan UMNOnya,
habislah PAS". Saya lantas bertanya : "Kenapa PAS boleh habis? Katanya
"Rakyat akan berpaling daripada PAS, sebab yang diperjuangkan oleh
Mahathir hampir sama dengan PAS."
Saya terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk
menjelaskan kepadanya ; bahawa kewajipan memperjuang dan menegakkan
Islam itu ialah kewajipan semua umat Islam baik daripada PAS mahupun
daripada UMNO dan daripada golongan mana sahaja. Kalau UMNO melalui
suara pemimpinnya mahu memberikan saham dalam perjuagan global ini,
syukurlah kita. UMNO sebagai parti tulang belakang pemerintah negara
tentu lebih berkemampuan untuk meneruskan jihad besar ini, kita harus
mengucapkan terima kasih kepadanya.
Pemimpin muda PAS itu lantas menjawab bahawa dia
tidak percaya kepada ucapan pemimpin UMNO itu. Bagi beliau ucapan itu
adalah pemanis mulut sahaja, sekadar untuk mengatasi dan menghancurkan
PAS, tidak bersungguh-sungguh dan tidak ikhlas. Saya katakan kepadanya,
bahawa ikhlas atau tidak hanya bagi ALLAH yang menilainya. Adapun kita
manusia biasa ini, sekadar berpegang kepada kata-kata dan ucapannya
semata-mata sebab kepada kita sebagai manusia cukuplah berpegang kepada
ikrar dan pengakuan, jangan sama sekali penerimaan ikrar dan pengakuan
dirosakkan oleh syak wasangka dan kebimbangan yang melulu, sebelum kita
menyaksikan lambai dan langkah serta haluannya yang menyeluruh.
Pemimpin muda itu juga membangkitkan, kalau demikian
apa lagi yang dapat dilakukan oleh PAS, kalau UMNO mengambil alih
perjuangan ini? Saya dengan senyum menjawabnya bahawa masih banyak ruang
bagi kita untuk bergerak. Kita boleh sokong tetapi tetap bersedia
memberikan pandangan demi untuk kelancaran cita-cita itu disamping
teguran dan kritikan yang membina sesuai dengan peranan kita sebagai
pembangkang yang sihat.
Akhirnya beliau beredar dari rumah saya dengan
perasaan tidak puas hati, malah ternyata dalam pandangan saya, beliau
begitu kecewa dengan sikap dan pendirian saya yang mungkin begitu aneh
baginya.
Kemudian daripada kejadian tersebut, hubungan pun
mulailah renggang dan kemesraan yang diikat oleh ukhwah mulalilah
terungkai sedikit demi sedikit. Di beberapa tempat di Terengganu dan
Kelantan khususnya, telah muncul beraneka kejadian yang dimulai dengan
kafir-mengkafir sesama sendiri mengakibatkan perpecahan masyarakat,
bahkan perpecahan keluarga. Anak berpecah dengan bapa, suami isteri
berkelahi dan jadilah masyarakat yang dibahagi-bahagikan oleh perbezaan
politik yang menyebabkan berlakunya sembahyang dua imam dan lahirnya dua
masjid semukim, lahirnya kubur berasingan. Kenduri kendara, mati relai
dan sakit demam tidak lagi menjenguk silai. Pernag berlaku kenduri
kahwin oleh satu pihak tidak dihadiri oleh pihak yang satu lagi sehingga
sebahagian besar lauk pauk yang disediakan menjadi basi dan terpaksa
dibuang ke parit. Sesungguhnya berbagai-bagailah cencela yang berlaku.
Sebahagian pemuda PAS mulai berkursus di luar
negeri, malah telah ada anggota parti yang dijemput berkunjung ke Iran.
Sebagai Yang Dipertua Agung, saya tidak pernah diberitahu. Apabila pada
suatu hari saya bersungut kepada orang tertentu sama ada benar berlaku
pengiriman orang-orang PAS ke Iran, tetapi semuanya malah menggeleng
kepala, tidak tahu. Padahal seorang pemuda telah berjumpa dengan saya
dan menceritakan bahawa beberapa orang lagi anggota PAS akan berangkat
ke Iran sambil menunjukkan tiket-tiket penerbangan ke Iran yang baru
diterima dari sebuah kedutaan asing.
Revolusi Iran baru mencapai kejayaan dan seluruh
dunia gempar. Malaysia juga tidak ketinggalan. Betapa hebatnya sebuah
revolusi atas nama Islam dapat mencapai kejayaan, sedangkan yang
dihadapinya ialah suatu kekuatan yang didukung oleh Amerika sendiri.
Pada suatu ketika semangat Iran membumbung tinggi, sebahagian anak muda
begitu terpengaruh dengan kejayaan Iran. Pernah saya memberikan ulasan
kepada akhbar bahawa kita semua memang bangga atas kejayaan Iran yang
membebaskan negara daripada pengaruh Amerika dan berjaya menegakkan
sebuah negara Islam. Sungguhpun begitu cara revolusi yang berlaku di
Iran itu sama sekali tidak sesuai dengan iklim dan suasana negara kita.
Selain faktor komposisi masyarakat yang sedemikian uniknya yang
memerlukan kebijaksanaan serta strategi yang mampan, maka hasrat serta
keupayaan yang dalam jangka panjangnya memang menuju kepada suatu
matlamat yang kita cita-citakan.
Walaubagaimanapun sikap ekstrim yang dilahirkan oleh
sesetengah kalangan, terutamanya di kalangan Dewan Pemuda yang telah
mengadakan muktamar tahunannya secara berasingan di Bukit Mertajam, dan
suara prorevolusi Iran telah berjalan dengan rancak sekali dan merebak
dengan cepatnya ke dalam seluruh organisasi PAS sehingga tidak mampu
dibendung lagi. Demikian pula suasana yang berlaku dalam muktamar
tahunan PAS dengan menonjolnya nilai-nilai revolusi Iran yang dilaungkan
dan dipamerkan. Inilah salah satu daripada sebab punca yang menjadikan
saya berasa tidak mampu lagi memegang pimpinan, apatah lagi pendapat dan
arahan saya tidak dipatuhi. Akhirnya saya terpaksa mengambil sikap
mengundurkan diri daripada memegang teraju pimpinan.
Akhirnya tindakan tata tertib telah diambil atas
diri saya bersama rakan-rakan saya, dan apa yang dinamakan 'Kumpulan
13'. Sebenarnya kumpulan 13 itu dikaitkan dengan kejadian 13 orang tokoh
PAS Kelantan yang telah dikenakan tindakan tata tertib oleh pucuk
pimpinan sebagai akibat daripada simpati dan berpihak kepada saya
setelah meletakkan jawatan Yang Dipertua Agung pada 23Oktober 1982.
Mereka itu ialah Allahyarham Dato' Haji Ishak Lotfi Omar, bekas Menteri
Besar Kelantan, bekas Pesuruhjaya PAS Kelantan dan bekas Ketua Dewan
Ulama PAS Kelantan; Dato' Nik Man Nik Mat, bekas Timbalan Menteri Besar
Kelantan, bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan dan bekas Yang
Dipertua PAS kawasan Pasir Mas; saya sendiri; Haji Wan Ismail Ibrahim,
bekas Timbalan Menteri Besar Kelantan, bekas ahli Jawatankuasa Agung PAS
dan bekas Timbalan Pesuruhjaya PAS Kelantan,; Haji Hassan Haji
Muhammad, bekas Bendahari Agung PAS, bekas ahli Dewan Rakyat kawasan
Rantau Panjang; Haji Azhari Awang, bekas ahli Jawatankuasa Agung PAS,
bekas Naib Ketua Pemuda PAS pusat, bekas Yang Dipertua PAS Kuala Krai
dan bekas Setiausaha Parlimen Kementerian Perumahan dan Kampung Baru;
Haji Salahuddin Abdullah, bekas Exco Kerajaan Kelantan, bekas Setiausaha
Perhubungan PAS Kelantan, dan bekas Yang Dipertua PAS kawasan Kota
Bharu; Haji Abdul Hamid Salleh, bekas Exco Kerajaan Kelantan dan bekas
Yang Dipertua PAS Kota Bharu dan Nilam Puri : Mohd Shaari Awang Ali,
bekas Setiausaha PAS Rantau Panjang; Mohd Fakhruddin Haji Abdullah,
bekas Jawatankuasa Agung PAS dan Pengarah Pilihanraya PAS Kelantan dan
bekas ahli Parlimen Pasir Mas; Haji Mohd Zain Abdullah, bekas ahli
jawatankuasa Agung PAS, bekas Yang Dipertua PAS Bachok dan bekas ahli
Parlimen Bachok; Haji Wan Sulaiman Haji Ibrahim, bekas Yang Dipertua PAS
Pasir Puteh, bekas Exco Negeri Kelantan dan bekas Ahli Parlimen Pasir
Puteh dan Haji Wan Ibrahim Wan Abdullah bekas ahli Parlimen Pasir Mas.
Dalam surat yang dihantar kepada tiga belas ahli
yang berkenaan yang telah ditandatangani oleh Setiausaha Agung PAS itu,
tiada dinyatakan sebarang alasan yang diberikan atas tindakan tatatertib
itu.
Beberapa orang tokoh PAS dari Kedah antaranya Dato'
Haji Sudin Wahab, Allahyarham Haji Othman Alyunusi - bekas Pesuruhjaya
PAS Kedah, dan Haji Mohd Ramli Abdullah, ahli Jawatankuasa Agung PAS dan
Jawatankuasa Dewan Ulama PAS Pusat; telah mengambil inisiatif
menjalankan usaha dan ikhtiar untuk Islah atau kebaikan, mereka telah
mengadakan pertemuan dengan beberapa kumpulan tertentu di kalangan pucuk
pimpinan PAS, namun usaha mereka gagal, atas sebab-sebab yang tidak
perli dirakamkan disini. Hanya ALLAH jua yang maha mengetahui.
Berikutan dengan tindakan tatatertib ini, maka saya
diberi arahan agar tidak membuat sebarang kenyataan baik di dalam Dewan
Undangan Negeri atau sebagainya, dan dimaklumkan bahawa perlantikan saya
sebagai Ketua Pembangkang di dalam dewan itu telah ditarik balik.
Setelah mengadakan perbincangan dan bertukar-tukar
fikiran dengan sahabat handai dan rakan taulan, kami telah mengambil
suatu keputusan membentuk sebuah badan politik sebagai platform
memberitahu masyarakat tentang perkara yang sebenarnya berlaku. Maka
dalam satu pertemuan di kediaman Dato' Haji Ishak Lotfi di Kota Bharu
telah dicapai keputusan untuk menubuhkan sebuah organisasi politik baru
yang dinamakan Hizbul Muslimin Malaysia atau sebutan ringkasnya HAMIM,
mengambil sempena nama sebuah pertubuhan politik dibawah pimpinan
Allahyarham Ustaz Abu Bakar al-Baqir. Pertubuhan itu telah diharamkan
oleh pihak berkuasa Inggeris berikutan pengistiharan darurat tahun 1948
Artikel ini dipetik dari : Memoir Politik Asri :
Menitis Arus yang diterbitkan oleh Penerbit Universiti Kebangsaan
Malaysia pada tahun 1993
Sumber : Pena Minang
K7L : Cantik..