24/01/2012

Kecoh Di Jalan Kebun : Satu Konspirasi?



Kecoh baru-baru ini berkenaan kes di Jalan Kebun. Keris tidak sempat untuk mengikuti perkembangan isu tersebut kerana sedang sibuk bekerja diluar kawasan. Maka Keris pautkan beberapa ulasan cerita mengenainya didalam artikel kali ini. Keris mulakan dengan memetik laporan penjelasan tentang apa yang berlaku disana :

Sel13 :

Kampung Jalan Kebun
Kampung berkenaan terletak bersempadan antara Shah Alam dan Klang. Penduduknya 6000 orang dan 100 % melayu. Penduduk mempunyai semangat persaudaraan serta kejiranan yang tinggi dan tidak berpecah belah walaupun berbeza fahaman politik.

Masjid sentiasa
 ‘hidup’ dengan aktiviti dan solat berjemaah sentiasa ramai walaupun pada waktu Zuhur dan Asar pada hari bekerja. Penduduknya sangat sensitif dalam soal agama dan bangsa sejak zaman-berzaman.

Majlis

Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shahrin telah menganjurkan satu majlis ceramah yang dinamakan Tamatkan Rejim Umno dan juga kempen ABU (Asal Bukan Umno) di Dewan MBSA Kampung Jalan Kebun.

Pertubuhan haram hindraf dan Pas turut sama terlibat dalam menjayakan program berkenaan. Penganjuran program tidak dimaklumkan kepada pihak polis. Kampung Jalan Kebun terletak dalam Dun Sri Muda yang mana wakil rakyatnya adalah dari parti PKR. Adun berkenaan juga tidak dimaklumkan tentang penganjuran program tersebut oleh Badrul Hisham.

Punca Pergaduhan

Seperti yang kita semua tahu, pengikut-pengikut hindraf kurang ajar. Mereka pernah menyerbu majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri pada tahun 2008. Mereka masuk ke kampung melayu dan buat seperti kampung mereka. Langsung tidak tahu untuk menghormati adat dan agama orang lain. Bukan setakat tidak tahu hormat, malah mereka melakukan provokasi terhadap penduduk kampung pula.

Pada jam 7.30 malam iaitu pada waktu Maghrib, penyokong-penyokong hindraf berkumpul di tepi jalan di hadapan dewan tempat ceramah diadakan dalam keadaan bersorak dan menjerit-jerit sambil mengibarkan bendera hindraf. Gelagat mereka telah mengundang kemarahan penduduk kampung kerana mereka tidak menghormati waktu Maghrib serta penduduk sekitar.

Penduduk memberi amaran , tetapi mereka tidak mengendahkannya. Berita tersebut tersebar ke serata kampung. Berduyun-duyun penduduk kampung datang ke dewan berkenaan. Berlaku pertengkaran dan cabar mencabar yang membawa kepada pergaduhan. Sewaktu pergaduhan berlaku Badrul Hisham selaku penganjur utama menyembunyikan diri. Selepas semuanya selesai barulah dia muncul dengan berlagak sebagai seorang hero.

Ulasan Peristiwa


Dalam hal ini kesalahan perlu diletak diatas bahu penganjur, kerana mereka yang menyalakan api terlebih dahulu. Pergaduhan tidak akan berlaku sekiranya penganjur tidak memilih lokasi di kawasan yang sensitif. Banyak lagi dewan lain yang ada untuk mereka mengadakan ceramah , tetapi kenapa mereka heret hindraf ke kawasan melayu yang sensitif ? Tidak lain tidak bukan untuk tujuan provokasi.

Pergaduhan juga tidak akan berlaku sekiranya penyokong-penyokong hindraf tidak bersorak-sorak sambil mengibar bendera di tepi jalan pada waktu Maghrib. Sekiranya Adun Sri Muda dari parti PKR dan pihak polis dimaklumkan terlebih dahulu tentang penganjuran ceramah di kawasan berkenaan ,sudah pasti mereka juga akan menghalangnya kerana mereka tahu keadaan tempat tersebut.

Kebiasaannya ceramah-ceramah politik diadakan selepas waktu Isyak. Tetapi di Kampung Jalan Kebun pada hari berkenaan ceramah bermula serentak dengan waktu Maghrib. Badrul Hisham memang terkenal sebagai seorang kaki provok dan orang yang suka menimbulkan kekacauan. Tidak mustahil dia telah merancang semua itu supaya pergaduhan tercetus kerana ingin mencari publisiti murahan. Badrul cuba menyalahkan pihak polis dengan menuduh polis lambat bertindak. Selama ini dialah orang yang terkenal dengan sikap suka memaki hamun polis.

Dalam hal ini polis tidak boleh dipersalahkan. Apabila sudah tersepit barulah dia ingatkan polis. Kenapa sebelum anjurkan program dia tidak maklumkan kepada polis ? Itulah sebabnya penting kebenaran atau permit dari polis sebelum sesuatu program dianjurkan. Tidak lain tidak bukan supaya senang pihak polis bersedia jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.

Berikut adalah ulasan daripada beberapa rakan blogger :


Tun Faisal Dot Com :

Pemerhatian yang dibuat oleh blogger Tinggalkan 1Peluru perlu diambil serius oleh pihak berkuasa. Kita tahu puak-puak ini sering berlakon. Pura-pura sembahyang hajat sebab takut. Mati pun boleh dua kali semasa bersih. Jadi ada kemungkinan ini juga satu lagi helah dan lakonan untuk menaikkan kemarahan rakyat serta memainkan sentimen perkauman. Realitinya SAMM mahupun AMK sudah tidak lagi relevan dalam senario politik Malaysia.



Baca Selanjutnya Di Sini
1Peluru :

Chegubard menuduh 'Geng-geng UMNO' yang bertindak mengganggu ceramah ABU di Jalan Kebun, Shah Alam malam tadi. Menurutnya serangan tersebut cuma ditujukan kepada kaum India dan bersifat rasis! Benarkah kejadian ini rasis atau Chegubard yang cuba menyuntik elemen rasis melalui andaiannya??

Persoalan yang harus dijawab oleh Chegubard... apa buktinya 'Geng-geng Umno' yang melakukan kekacauan tersebut?? Ada mereka bawa bendera atau pakai baju UMNO ke?? Gua harap pihak UMNO akan saman Chegubard kerana membuat tuduhan melulu!

Cuba perhatikan jumlah kerusi yang lebih banyak dari penonton yang datang mendengar ceramah walaupun majlis sudah bermula (Mat Sabu pun sudah berada di atas pentas)... Benarkah ini kekacauan yang tidak diduga atau PLAN B1 yang dirancang oleh Chegubard sendiri - operasi menebus malu sekiranya tidak cukup ramai penonton yang hadir??

Atau PLAN B2 untuk menarik lebih ramai orang datang menghadiri ceramah anjuran SAMM tersebut dengan 'mempromosikan' tentang kekecohan melalui facebook & twitter??

Baca Selanjutnya Di Sini


Minda Hijrah :




Seperti pentas opera, pemimpin NGO tajaan Anwar Ibrahim dan PKR telah menghidu peluang untuk mewujudkan ketegangan kaum. HINDRAP yang terkenal sebagai puak pelampau di Malaysia dengan tuduhan dan FITNAH terhadap UMNO dilembukan.

Skrip sudah dibuat dan pelakon sudah ada. Cuma tempat dan waktu yang diperlukan.

Jalan Kebun dilihat sesuai kerana ianya sebuah perkampungan Melayu. Disitu skrip menghina dan memaki hamun orang Melayu akan dipentas. Para pelakonnya tidak lain tidak bukan ialah puak pelampau HINDRAP.

Dan apabila pentas mahu bermula, pelbagai hasutan dijalankan seolah-olah UMNO telah menindas kaum India di Malaysia.

Sekumpulan orang Melayu terasa dicabar kerana ada puak pelampau yang mahu bangkitkan ucapan perkauman. Malangnya, kumpulan orang Melayu ini sebenarnya sudah masuk kedalam perangkap yang memang dipasang oleh NGO yang kononnya BEBAS tetapi dibiayai dan dianggotai oleh ahli PKR.


Baca Selanjutnya Di Sini

Akar Umbi :

Sebenarnya silap besar membawa orang bukan Melayu untuk berucap menghina pemimpin Melayu. Samada Che Bard, Haris Ibrahim mahu pun Mat Sabu boleh hina Najib dan Muhyiddin di Jalan Kebun, tapi bukan oleh pemimpin bukan Melayu.

Malah jika Presiden MIC G. Palinivel sekalipun yang berucap menghina Nik Aziz dan Hadi Awang di Jalan Kebun, beliau akan menerima padah yang sama. Hal ini semua pihak harus perlu maklum.

Bagi saya, kalau dah nama tajuk program pun "Asal Bukan UMNO", tidak dapat tidak pasti akan keluar ayat-ayat penghinaan terhadap pemimpin-pemimpin Melayu. Jadi membawa pemimpin Hindraf adalah satu kesilapan besar.

Dalam bahasa mudahnya, Anwar Ibrahim dan Hadi Awang boleh datang berucap untuk hina sesiapa pemimpin Melayu tetapi bukan Lim Kit Siang, Karpal Singh atau Tian Chua.


Baca Selanjutnya Di Sini 

K7L : Kena kaji betul ke mamat tu orang UMNO?..baru buat penilaian..

4 ulasan:

  1. Babi punya Gangster UMNO dan SB! Kami akan laporkan pada CIA dan FBI! Biar negara ini dicap sebagai negara pengganas dan semua pemimpin UMNO, MIC dan MCA akan menerima nasib yang sama seperti Saddam Hussein dan Muamar Gadaffi! Biar semuanya mampus! Kami akan bakar mayat kamu semua hidup-hidup!

    ReplyDelete
  2. Pukimak punya gengster UMNO! Korang bolehlah buat onar kat Jalan Kebun tu! Kalau kami jumpa gerenti kami kasi potong dan bakar kamu semua! Korang jaga!

    ReplyDelete
  3. Mana lebih berkesan bom C4 atau keris? Lu pikirlah sendiri! Kah! Kah! Kah! Keris low-class! Kah! Kah! Kah! Keris sudah dicopyright oleh INDONESIA! Korang cuma kaki copy paste sahaja! Kah! Kah! Kah! Kah! Pergi lancaulah dengan silat dan keris Melayu penipu! Kalau hebat sangat mengapa Bengali Putih korang tak boleh kalahkan pada 1511? Kah! Kah! Kah! Sebabnya senang silat dan keris tumpul korang tu bergegar je bunyi tapi tumput! Kah! Kah! Kah! Pergi lancaulah dengan Sultan dan Raja Melayu korang! Daulat konon! Daulat di atas ranjang dengan betina bolehlah! Kah! Kah! Kah! Ptuih! Malu aku sebagai Melayu jati dalam negara penipu nie! Ptuih! Patutnya bangsa Melayu nie dimasukkan dalam zoo dan menjadi bahan tontonan seperti beruk dan monyet! Kah! Kah! Kah! Kah! Islam pun pada nama sahaja! Ptuih!

    ReplyDelete
  4. kesihan dengan anon-anon diatas agaknya apalah bangsa mereka dan dari keturunan mana mak bapak mereka datang..bodoh tak boleh diajar malu tak kena tempat..

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk