30/04/2018

Malaysia Yang Saya Tahu, Dan Ingin Tunjukkan Kepada Dunia




Tulisan asal oleh: Abdul Wahid Omar, Business Insider Singapore, 27 April 2018

Akauntan bertauliah dan bekas menteri selama satu penggal Abdul Wahid Omar berkata Malaysia kini berada di peringkat terakhir untuk digelar sebagai negara maju.

Saya dilahirkan sebagai anak kesembilan dalam sebuah keluarga yang mempunyai sebelas adik beradik pada tahun 1964 dan dibesarkan di Kampung Tarom, sebuah kampung kecil di negeri Johor selatan. Seperti kebanyakan orang Melayu pada zaman saya, keluarga saya miskin. Lagipun, 49.3% isi rumah Malaysia pada 1970 hidup dalam kemiskinan.

Tidak perlu dikatakan, bahasa Inggeris bukan bahasa percakapan saya pada masa itu. Semasa peperiksaan sekolah rendah saya, saya berjaya dapat 4A dan 1C - tiada hadiah jika anda meneka apa yang 'C' itu.

Tetapi saya diberi peluang untuk mendaftar di sebuah Maktab Rendah Sains MARA kelolaan kerajaan, dan dari sana berjaya memperbaiki kemahiran bahasa saya. Kerajaan pada masa itu, dan bahkan sekarang, percaya bahawa menyediakan pendidikan yang baik adalah kunci untuk mengangkat rakyat keluar dari kemiskinan. Hati saya telah ditakdirkanuntuk menjadi akauntan, sehingga ke peringkat di mana saya berjaya belajar akauntan di UK di bawah biasiswa daripada MARA, agensi yang ditubuhkan untuk membantu masyarakat Bumiputera yang kurang bernasib baik.

Dan sekarang, saya berada dikedudukan di mana pendapat saya boleh diterima oleh pembaca antarabangsa yang ingin mendengar daripada sumber asli bagaimana Malaysia yang 'sebenarnya', di luar tajuk-tajuk media utama.

Kecuali anda tinggal di negara ini, saya fikir anda tidak akan dapat faham pelbagai cabaran dalam menguruskan sebuah negara kecil yang mempunyai pelbagai bangsa yang mempunyai impak lebih besar kepada dunia berbanding saiznya, dan dibezakan lagi dengan tekanan ekonomi dan sosial yang tak sama.

 kerumitan yang datang dalam menguruskan negara yang beragam jenis rakyat yang agak kecil yang selalu menumbuk di atas berat badannya, dan terus dipengaruhi oleh tekanan ekonomi dan sosial yang berbeza.

MAKMUR DAN MAJU

Malaysia kini berada di peringkat terakhir untuk digelar sebagai negara maju, Malaysia akan menjalani transformasi menjadi negara berpendapatan tinggi seperti yang didefinisikan Bank Dunia.

Izinkan saya berkongsi beberapa fakta mudah:

1. Bank Dunia menyatakan bahawa sejak memperoleh kemerdekaan, Malaysia telah berjaya mempelbagaikan ekonominya dari satu asas pertanian dan berasaskan komoditi berubah menjadi tuan rumah sektor pembuatan dan perkhidmatan yang teguh, menjadikan Malaysia salah satu pengeksport utama peralatan elektrik, bahagian dan komponen elektronik.

2. Dasar-dasar kerajaan telah membantu mengubah Malaysia menjadi salah satu negara dengan ekonomi paling terbuka di dunia, dengan nisbah perdagangan-ke-KDNK lebih dari 140% sejak 2010.

3. Keterbukaan kita dalam perdagangan dan pelaburan telah memainkan peranan penting dalam mewujudkan pekerjaan dan memacu pertumbuhan pendapatan; 40% daripada pekerjaan kita dikaitkan dengan aktiviti eksport.

4. Sejak krisis kewangan Asia 1997-1998, ekonomi Malaysia telah berada dalam trajektori menaik, purata pertumbuhan sebanyak 5.4% sejak 2010.

5. Pada tahun ini, bank pusat, Bank Negara Malaysia telah menaikkan unjuran pertumbuhannya untuk 2018 kepada 5.5-6.0 peratus, salah satu pertumbuhan terpantas di rantau ini, atas berkat ekonomi kita kuat dan pelbagai, disokong oleh penggunaan domestik dan pelaburan perniagaan yang rancak.

Dan sekarang dengan kurang daripada 1% isi rumah Malaysia hidup dalam kemiskinan yang melampau, tumpuan kerajaan telah beralih ke arah meningkatkan kesejahteraan kepada lebihan 40% populasi penduduk terbawah.

Ia adalah satu kelompok yang saya dan keluarga saya pernah menjadi sebahagian daripadanya dan pada saya sendiri secara peribadi, ia merupakan dasar pembangunan yang sangat penting dari segi merapatkan jurang kekayaan dan memastikan semua rakyat Malaysia dalam semua lapisan masyarakat berjaya dan berjaya bersama.

MUDA, PELBAGAI DAN LAPAR

Saya berusia 37 tahun ketika saya diminta untuk mengetuai Kumpulan UEM-Renong, yang pada masa itu merupakan syarikat infrastruktur terbesar di Malaysia, dengan 11 syarikat yang didagangkan secara terbuka dalam keadaan stabil.

Ramai rakan sebaya saya juga diberikan kedudukan kepimpinan dalam syarikat-syarikat berkaitan kerajaan yang besar apabila mereka berusia 30-an dan awal 40-an. Mereka bukan dari keluarga kaya dan mempunyai pertalian dengan orang penting. Mereka diberi peluang yang saksama dan diiktiraf atas kebolehan mereka.

Kepercayaan kepada bakat dan kepelbagaian kami telah membantu menjadikan Malaysia hari ini.

Namun kerana peluang yang negara telah berikan kepada saya, saya hanyalah satu daripada berjuta-juta rakyat Malaysia, yang melalui kerja keras, kekecewaan dan ‘kelaparan’, telah membantu mendorong Malaysia ke kedudukan selesa di dalam kedudukan global 30 teratas dari segi KDNK yang diukur melalui Paritas Kuasa Pembelian (PPP) berdasarkan pangkalan data tahun 2016 Petunjuk Pembangunan Dunia Bank Dunia.

Malaysia sudah tentu tidak sempurna dan terdapat banyak ruang untuk penambahbaikan. Tetapi setelah melihat Malaysia melalui mata seorang lelaki kampung yang miskin yang berjaya ke dunia korporat, saya akan mengatakan ini: perniagaan berkembang maju pada landasan yang stabil dan rekod prestasi ekonomi yang terbukti.

Dalam tempoh 61 tahun ia menerajui Malaysia, kerajaan saya telah membawa pembangunan, kemakmuran dan keamanan kepada rakyat negara ini.

Dan jangan lupa dunia, Malaysia masih terus berkembang, dan dengan sangat cepat. Kami masih mendaki, dan dengan sangat cepat.

Saya ingin menamatkan dengan mengatakan:

SAYA ADALAH PENYOKONG

Saya seorang penyokong yang tidak malu dan berani pada dasar-dasar sosial dan ekonomi yang dilaksanakan oleh Kerajaan.

Terima kasih kepada dasar-dasar dan kerajaannya, Malaysia berjaya memecahkan apa yang dipanggil ‘sumpahan sumber': paradoks bahawa negara-negara yang mempunyai banyak sumber semula jadi cenderung mempunyai pertumbuhan ekonomi yang kurang, demokrasi dan hasil pembangunan yang lebih teruk daripada negara kurang berkepentingan. Malaysia percaya kepada pembangunan sumber semula jadi yang mampan dan memastikan bahawa kadar penambahan sumber minyak berada di atas 100% iaitu mengekstrak minyak & gas pada kadar yang lebih rendah berbanding penemuan rizab baru. Itulah sebabnya Bank Dunia memetik Malaysia sebagai "kejayaan dari segi memanfaatkan sumber semula jadi untuk pembangunan".

Ia adalah kerana dasar-dasar pembangunan sosial dan ekonomi yang luas yang akan memastikan Malaysia akan terus kuat menghadapi abad ke-21 yang sangat tidak menentu tetapi sangat menarik ini, yang saya yakin 100% akan membawa faedah yang tidak terhitung kepada semua yang ingin mengambil bahagian bersama.

Atas sebab-sebab yang saya nyatakan di atas, saya minta anda tolong, fikirkan lebih luas daripada tajuk-tajuk utama media dan lihat Malaysia dengan ‘wajah’ sebenarnya; bahawa Malaysia adalah sebuah negara yang progresif, terbuka dan mesra perdagangan yang telah dipupuk oleh kerajaan yang sama dan dibina lebih dari enam dekad yang lalu.

Melihat kepada masa depan, saya percaya bahawa sebagai ahli pengasas ASEAN, salah satu kawasan ekonomi dunia yang paling pesat berkembang di abad ke-21, Insya Allah, hanya ada satu arah untuk saya dan 30 juta rakyat Malaysia yang lain: Maju ke atas.

* Abdul Wahid Omar, 54, seorang akauntan bertauliah dan bekas menteri sepenggal dalam kerajaan Malaysia, adalah Pengerusi Kumpulan Permodalan Nasional Berhad, syarikat pengurusan dana terbesar Malaysia dengan aset bernilai $ 72 bilion di bawah pengurusan. Beliau juga merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maybank, syarikat awam terbesar Malaysia, Telekom Malaysia dan UEM Group.

Link asal artikel: Business Insider

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk