14/04/2018

Antara Manifesto Barisan Nasional Dengan Pergaduhan Dalaman Pembangkang



Barisan Nasional sudah umumkan manifesto di peringkat pusat pada 7 April lepas di Axiata Arena. Manifesto yang menjadi sebutan dan kajian hingga kini oleh rakyat dan juga pemerhati politik dalam dan luar negara. Manifesto yang komprehensif untuk seluruh rakyat Malaysia.

Kenaikan BR1M daripada RM1,200 kepada RM2,000 untuk tahun ini menjadi sebutan di seluruh pelusuk negara. Rakyat gembira dan bersyukur dengan kenaikan BR1M dalam manifesto BN itu. Rakyat juga bimbang jika bertukar kerajaan mereka tidak akan mendapat BR1M.

Tidak ada badan penyelidikan antarabangsa yang berminat untuk mengkaji manifesto pembangkang yang telah dibentang sejak 9 Mac lepas lagi. Malah Tan Seng Giaw, bekas ahli Parlimen DAP turut menyifatkan janji mansuh GST tidak akan dilaksanakan oleh pakatan pembangkang.

Manifesto Barisan Nasional lebih minat untuk dikaji kerana BN ada rekod menunaikan janji dalam manifesto yang lepas. Semasa PRU13, sejumlah 99.4% manifesto Barisan Nasional sudah dilaksanakan kepada rakyat. Amat berbeza dengan pembangkang yang tidak pernah langsung bentangkan apa prestasi manifesto mereka di Selangor dan Pulau Pinang.

Pakar Ekonomi dari Oxford Economics menyifatkan manifesto Barisan Nasional sebagai suatu tawaran yang baik untuk rakyat dan mampu meningkatkan kadar KDNK Malaysia sebanyak 0.25% tahun ini. Sian Fenner menyatakan manifesto BN terutamanya kenaikan gaji minimum, gaji kakitangan awam, kenaikan BR1M dan pemotongan cukai dalah suatu yang baik untuk rakyat Malaysia.

Semalam, Bank Dunia sekali lagi menaikkan unjuran pertumbuhan KDNK untuk Malaysia pada 2018 daripada 5.2% kepada 5.4%. Tahun lepas, tiga kali Bank Dunia menaikkan unjuran KDNK Malaysia. Malah Bank Dunia menyifatkan pemberian subsidi bersasar seperti BR1M yang terkandung dalam manifesto Barisan Nasional adalah baik untuk menjana pertumbuhan ekonomi negara.

Artikel portal “The National” bertajuk “Divisions are never far below the surface in Malaysia's complex political alliances” tulisan Sholto Byrnes menyifatkan Datuk Seri Najib punyai rekod yang baik dalam pentadbiran sejak 9 tahun lepas dan diadili dengan baik oleh Bank Dunia, IMF dan pelabur antarabangsa.

“Selain itu, sebagai ketua BN dan berkhidmat sejak 2009, Najib mempunyai rekod prestasi yang boleh diadili - dan beliau mahu rakyat Malaysia untuk berbuat sedemikian”.

“Beliau mewujudkan 2.7 juta peluang pekerjaan, pertumbuhan hampir 6% tahun lepas, hampir menghapuskan kemiskinan dan pelbagai statistik lain yang menjelaskan mengapa Bank Dunia dan IMF mengeluarkan laporan yang positif setiap kali mereka melawat negara itu” tulis Sholto Byrnes.

Sholto Byrnes menyifatkan apa yang boleh dijangkakan jika pembangkang menang masih lagi tidak jelas dan kabur. Masalah dalaman dalam pembangkang dan pertembungan ideologi sesama pembangkang masih lagi belum selesai.

“Kurang daripada lima tahun yang lalu, DAP Lim Kit Siang menulis "Mahathir mahu saya mati", menuduh beliau "politik yang paling hina dan tidak bermoral". Tiga tahun kemudian, Dr Mahathir merungut tentang "tingkah laku tidak bermoral" Anwar dan berkata pada umur 68 tahun, Anwar sudah terlalu tua untuk menjadi perdana menteri.

Kini ketiga-tiga mereka nampaknya adalah kawan baik dan akan mendapatkan Anwar pengampunan diraja sekiranya PH menang supaya beliau boleh mengambil alih jawatan teratas dari lelaki berusia 92 tahun itu” tulis Sholto Byrnes.

Manifesto Barisan Nasional dikaji dan diberi pujian oleh akhbar, badan penyelidikan dan ahli akademik dalam dan luar negara. Sebaliknya, pembangkang pula dikaji dari segi pergaduhan dalaman dan pertembungan lama mereka yang belum lagi selesai sepenuhnya.

Pakatan yang hanya dibuat semata mata untuk berebut kuasa tetapi parut luka lama masih lagi berdarah dan berdendam antara satu sama lain. Bila bila masa sahaja parut itu boleh berdarah dan mencetuskan kembali pergaduhan lama.

Jangan pilih logo PKR pada PRU14 nanti. Logo pun simbol perpecahan, bulan pecah dua. Pilihlah Barisan Nasional demi masa depan yang lebih terjamin dan berterusan buat anak dan cucu semua rakyat Malaysia di masa hadapan. Bukan masa depan untuk anak dan cucu Kit Siang, Mahathir dan Anwar Ibrahim.

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk