04/02/2016

Penyokong PAN Marah - Apa Kata Lidah Rasmi PAS HarakahDaily?



Penyokong Parti Amanah Negara (PAN) marah apabila Harakahdaily menerbitkan semula kes khalwat Mohamad Sabu yang berlaku di bilik 121, Hotel Perdana, Kota Bharu, pada pagi 31 Januari 1995.

Ketika itu Mohamad Sabu atau lebih dikenali sebagai Mat Sabu adalah Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Nilam Puri ditangkap berkhalwat dengan isteri pemandunya, Norma Abdul Halim.

“Sangat kurang bijak ungkit kisah lalu!!! Secara zahirnya (hukum),kes sudah selesai.

“Apa tujuan Harakah ungkit kisah lalu? Hanya Pengarang yang tahu! Dan Allah swt Maha Mengetahui.

“Jangan kebencian kamu mendorong kamu tidak berlaku adil. Mengungkit kisah lalu, tidak membantu membawa Malaysia ke arah yang lebih baik.

“Serangan ke atas Najib soal 2.6bil, 1MDB dan TPPA itu jauh lebih relevan dan signifikan berbanding ulang tayang cerita 1995!

“Sangat kurang bijak. Dan memalukan!,” kata penyokong PAN, Langitbiru Drzaidi dalam Facebooknya semalam.

Ia merujuk kepada satu artikel harakahdaily semalam yang bertajuk “PAS Serah Kepada Mahkamah Kes Khalwat Mohamad Sabu (1 1 Februari 1995):”

PAS SERAH KEPADA MAHKAMAH KES KHALWAT MOHAMAD SABU (1 FEBRUARI 1995)

PADA hari ini dalam tahun 1995, PAS telah menegaskan bahawa mereka tidak akan campur tangan, bahkan akan menyerahkan kepada mahkamah untuk menentukan kedudukan Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat yang juga Ahli Parlimen Nilam Puri, Mohamad Sabu.

Mohamad Sabu yang terkenal sebagai Mat Sabu yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah ditangkap khalwat dengan isteri pemandunya, Norma Abdul Halim di bilik 121, Hotel Perdana, Kota Bharu, pada pagi 31 Januari 1995.

Di sebalik serangan bertubi-tubi media massa dan pemimpin BN dalam isu khalwat ini, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat telah menyifatkan isu ini sebagai satu konspirasi politik, sedangkan Presiden PAS, Dato’ Fadzil Mohd Noor mempertegaskan bahawa tindakan disiplin akan diambil ke atas Mat Sabu.

Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JHEAIK) bagaimanapun telah menafikan wujudnya konspirasi dalam isu ini, sedangkan para pemimpin Umno mempersoalkan tindakan PAS mempertahankan pemimpin mereka yang terlibat dal isu moral seperti ini.
Di pihak PAS, walaupun telah menyerahkan kes ini kepada mahkamah, tetapi pada 21 Februari 1995, Jawatankuasa Kerja PAS Pusat telah mengambil tindakan politik dengan menerima perletakan semua jawatan parti oleh Mat Sabu sebagai mengambil tanggungjawab dalam isu ini.

Bahkan, PAS Pusat telah memutuskan untuk mengambil tindakan lanjut ke atas Mat Sabu setelah mahkamah membuat keputusan.

Kes ini kemudiannya disebut dalam Mahkamah Syariah Kota Bharu pada 21 Februari 1995, sebelum didengar oleh Kadi Besar Kelantan, Dato’ Daud Mohamad pada 25-28 Mac 1995.
Dalam penghakimannya pada 4-6 April 1995, Kadi Besar Kelantan itu telah membebaskan Mat Sabu tanpa dipanggil membela diri setelah pihak pendakwa gagal mengemukakan prima facie ekoran percanggahan ketegangan saksi.

Selain tindakan disiplin yang diambil oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat terhadap Mat Sabu, keputusan PAS pada 1 Februari 1995 yang menyerahkan kes ini ke mahkamah telah berjaya menyelamatkan imej PAS yang cuba dicalarkan oleh musuh-musuh politiknya menjelang Pilihan Raya Umum 1995 di mana parlimen telah dibubarkan pada 5 April 1995.

Mohd Fadli Ghani
Head, House of Resources
Pusat Penyelidikan PAS
1 Februari 2016 – HARAKAHDAILY 1/2/2016

K7L : Inilah kisahnya...

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk