19/10/2017

Malaysia Nak Bina Hospital Lapangan Bukan Hospital Besar Di Cox's Bazar!



Malaysia mempertimbang cadangan untuk membuka hospital lapangan di Cox’s Bazar bagi pelarian Rohingya mendapatkan rawatan.

Hasrat itu disampaikan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika mengadakan pertemuan dengan Menteri Luar Bangladesh, AH Mahmood Ali dan Menteri Kebajikan Ekspatriat dan Pekerja di Luar Negara Bangladesh, Nurul Islam di Dhaka semalam.

Bdnews24.com melaporkan, Mahmood Ali memuji tidakan berani Malaysia menyokong pelarian Rohingya yang ditindas rejim Myanmar.

Katanya, Bangladesh mengalu-alukan cadangan Malaysia untuk membuka hospital lapangan di Cox’s Bazar dalam menyediakan khidmat kesihatan kepada 300,000 pelarian Rohingya.

Jelas Mahmood Ali dalam taklimatnya kepada Zahid, lebih setengah juta pelarian Rohingya baharu tiba ke negaranya sejak 25 Ogos lalu.

Ini menjadikan jumlah keseluruhannya lebih 900,000 pelarian Rohingya di Bangladesh.

Berikut adalah berita yang disiarkan baru-baru ini. Dan melalui berita inilah wujud sekumpulan beruk yang meroyan di FB dan Twitter. Mereka kata di Malaysia tak mahu bantu tapi orang luar beria-ia nak bantu.

Apa yang tak cukup di Malaysia? Kita bayar RM1 untuk pergi Hospital atau Klinik. Kalau kena bayar lebih itu untuk mereka yang gred tinggi. Itu tak campur yang pergi Hospital Swasta, itupun harga Swasta masih murah berbanding negara lain.

Bersyukurlah dengan apa yang ada. Berhenti cakap benda negatif untuk perkara-perkara yang baik. Adalah lebih baik Malaysia bantu bina Hospital Lapangan daripada bawa masuk ke Malaysia.

K7L : Rohingya di Malaysia boleh hantar ke Bangladesh tak?..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk