27/10/2017

#Bajet2018 Tun Daim Orang Mahathir Setuju Dengan GST - Apa Cerita?




Mansuh GST menjadi "main product" dan "selling point" pembangkang untuk mendapatkan undi dari rakyat pada PRU14. Namun sebelum terpedaya dengan mereka, rakyat kena menilai dulu apa yang Tun Daim dan Anwar Ibrahim sendiri pernah sebut mengenai GST.

Tun Daim pun pernah berkata “GST, saya memang dulu lagi pada tahun 1994 saya memang hendak nak perkenalkan GST. Sebab saya kata GST, kita punya asas pendapatan sangat kecil”

“Hanya 40 peratus, tidak boleh bergantung pada Petronas sahaja. Esok kalau Petronas ada masalah, mana nak cari duit, nak belanja?” kata Tun Daim pada 4 Januari 2015.

“Dari segi percukaian, saya tidak nafikan GST adalah sistem percukaian yang lebih efesien dan telus” kata Anwar Ibrahim dalam parlimen pada 30 Oktober 2013

Kesimpulannya, mereka berdua tahu GST adalah sistem yang paling telus dan efesien. Oleh itu, ada kemungkinan GST tidak akan dimansuh jika pembangkang yang mendapat kuasa.

Slogan mahu "mansuh GST" hanya dibuat untuk dapat undi semata mata. Bila dapat apa yang mereka hendak, belum tentu mereka akan tunaikan apa yang dijanji itu.


K7L : Ok jom tunggu apa PM nak cakap!..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk