25/10/2017

DAP Kini Jadi 'Developer Action Party'



1. Sejak DAP memerintah Pulau Pinang pada 2008, episod kemusnahan alam sekitar tercetus dari semasa ke semasa. Berdikit-dikit kemusnahan dan kerosakan melanda negeri dan rakyat di Pulau Pinang.

2. Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mengelak dengan mengatakan tragedi itu adalah kemalangan. Namun orangnya sendiri, ADUN Tanjung Bungah (DAP), Teh Yee Cheu mendedahkan kepincangan dan kelemahan kerajaan DAP ini.

3. Sepanjang 9 tahun kerajaan DAP memerintah, sudah banyak kerosakan yang dibuat. Itupun masih tidak diakui oleh parti itu, malah cuba menunding jari kepada pihak lain untuk dipersalahkan.

4. Lebih jelik, DAP meneruskan lakonan mereka prihatin dengan nasib rakyat. Kononnya mereka memperjuangkan hak rakyat. Walhal mereka yang rakus menindas hak rakyat dan membawa kerosakan kepada negeri di bawah pentadbiran mereka.

5. Itulah sebabnya Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) dan Sahabat Alam Malaysia (SAM) sebelum ini pun membantah keras rancangan kerajaan yang melibatkan kepentingan rakyat negeri itu.

6. Antaranya, cadangan Projek Tiga Jalan Utama di Pulau Pinang yang didakwa tidak akan menyelesaikan masalah lalu lintas di negeri ini.

7. Ramai penduduk Pulau Pinang tidak menyedari bahawa Laporan Penilaian Kesan Kepada Alam Sekitar (EIA) bagi cadangan projek tiga jalan utama di Pulau Pinang telah dipamerkan untuk ulasan awam sejak 19 Jun.

8. Biasanya, laporan EIA akan dipamerkan selama sebulan untuk disemak orang awam dan dua minggu berikutnya akan diperuntukkan untuk mengemukakan ulasan. Tetapi tidak berlaku dalam kes ini, walaupun ia melibatkan sebahagian besar penduduk Pulau Pinang.

9. Tragedi di Tanjung Bungah yang mengorbankan 11 nyawa bukan insiden terbaharu membabitkan bencana alam. Maka selayaknya DAP diberi gelaran baharu- 'Developer Action Party' atau 'Parti Tindakan Pemaju'.

K7L : Ini yang Mahathir sayang...

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk