27/10/2017

#Bajet2018 10 Perkara Pelik & Meragukan Dalam Bajet Alternatif



Bajet Alternatif yang dikemukakan pembangkang semalam sebenarnya adalah #BajetAutanatif. Bila dikaji satu persatu, dokumen setebal 88 mukasurat itu ada 10 perkara mencurigakan dan pelik.

1. Hasil Tidak Sama Dengan Belanja

Dalam bajet Pakatan Harapan ini, pembangkang kata dengan pemansuhan GST akan menyebabkan kekurangan hasil sebanyak RM25.5 bilion.

Sudahlah kurang RM25.5 billion, terdapat beberapa lagi perbelanjaan tambahan yang tidak diambil kira. Misalnya, pembangkang janji hendak beri subsidi minyak RM1 billion dan hapus tol berjumlah RM36 billion.

Selain itu, mahu beri peruntukan geran RM2 bilion kepada universiti awam dan RM700 juta yang akan diberikan dalam bentuk dana khas untuk menaik taraf kemudahan dalam semua jenis sekolah.

Jumlah semua belanja janji ini RM65.2 billion. Dari sumber hasil mana tidak disebut dan dinyatakan dalam lampiran imbangan duga diakhir dokumen bajet mereka. Hanya sedap petik angka sahaja. Modal air liur sahaja.

2. GST Tetap Dilaksanakan Pada Kadar Sifar Peratus

Perkara kedua yang mencurigakan ialah berkaitan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) dalam #BajetAutanatif itu apabila ia dilihat seolah olah mahu dilaksanakan pada kadar kosong peratus pada tahun pertama pentadbiran Pakatan Harapan. Ini terkandung dalam mukasurat 36 #BajetAutanatif mereka. Pada lampiran akhir dokumen itu boleh dilihat hasil GST diletak dengan nilai kosong (0), bukannya nilai "tiada (-).

3. Galakkan Beli Barangan Import

Mukasurat 17, dalam bajet PH, ada galakan untuk rakyat membeli barangan import demi untuk meningkatkan duti eksais bagi menampung kekurangan hasil GST.

Ini amat kontradiks dengan saranan Pengerusi PH, Mahathir yang mahu menubuhkan syarikat Proton kedua kalau PH menang. Agenda Proton kedua ini tidak ditulis pun dalam Bajet Alternatif.

Pembangkang membuat andaian mahu hasil sejumlah RM1.46 billion dari duti import dan eksais. Oleh itu apa jadi pada barang buatan Malaysia?

4. Memperjudikan Kedaulatan Negara

Satu perkara yang tidak boleh dipandang ringan dalam Belanjawan Alternatif 2018 ini ialah perbuatan PH yang cenderung memperjudikan soal kedaulatan negara. PH mahu jimat RM20 billion di JPM dan menghapuskan EssZone.

EssZone kini mengawal keselamatan di daerah Kudat, Kota Marudu, Pitas, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Tawau selepas berlakunya tragedi serangan pencerobohan di Lahad Datu.

Kalau EssZone ini ditiadakan, maka ianya satu risiko besar untuk keselamatan negara. Soal kedaulatan negara bukan lagi keutamaan pembangkang.

Nurul Izzah didedahkan ada berjumpa dengan anak perempuan Ketua Kumpulan Bersenjata Sulu, Jamalul Kiram III. Apa matlamat sebenar pembangkang ini? Mahu mengkhianati negara sendiri?

5. Syarat BR1M Yang Mengelirukan

PH hendak meniru tetapi tidak pandai. Dulu kata BR1M rasuah dan dedak, sekarang mereka pula yang tiru apa yang dimulakan Datuk Seri Najib itu.

Dalam Belanjawan Alternatif 2018, pembangkang buat syarat yang mengelirukan untuk penerima BR1M. Silap silap ada penerima BR1M sekarang yang akan hilang kelayakan terima BR1M jika PH memerintah.

Duit BR1M hanya boleh beli barangan runcit seperti makanan kepada keluarga, menyelesaikan bil utiliti dan tujuan pendidikan. Tidak boleh beli rokok dan alkohol.

Bagaimana mereka hendak memantau pelaksanaan syarat ini ? Adakah benar kebanyakan penerima BR1M membeli barangan tidak berfaedah seperti yang pakatan katakan?

6. Penjawat Awam Akan Dibuang
Penjawat awam ketika ini pasti gusar jika Pakatan Harapan berjaya jadi kerajaan, kerana sudah pasti ramai kakitangan awam akan dibuang kerja.

Jika agensi seperti SPAD, EzzZone, Agensi Pengurusan Bencana Negara (APBN), BTN, SUHAKAM dan Felda akan dirombak serta ditutup, ke mana kakitangan awam di agensi berkenaan akan diletakkan?

Ribuan akan hilang kerja kerana mahu jimat RM20 billlion setelah mansuhkan GST. Bila hasil tiada, maka PH akan mula membuang orang.

Dalam mukasurat 17, PH mahu tutup satu bangunan kementerian di Putrajaya. Kakitangan sokongan mahu dibuang. PH jangka akan dapat jimat RM5 billion setiap tahun dengan membuang dan menutup beberapa kementerian yang mereka anggap tidak relevan lagi.

7. Retorik Menghapuskan Tol

Jika benar-benar pemansuhan tol ini mahu dilakukan oleh PH, sudah lama tol di Sungai Nyior di Pulau Pinang dimansuhkan seperti yang dijanjikan oleh DAP selepas menang Pilihan Raya Umum (PRU12) pada tahun 2008 lagi.

Menteri Besar Selangor, Azmin Ali juga gagal memansuhkan tol yang ada di negerinya kerana menyatakan beliau tidak mampu untuk melaksanakannya.

Dari mana pula PH hendak ambil dana RM36 billion untuk mansuh tol ini? Konsesi tol itu sebenarnya mahu diberi pada kroni Mahathir dari Maju Holding Sdn Bhd. Ini semua retorik sahaja. Mahu beri projek pada kroni, bukannya mahu mansuh tol pun.

8. Pinjaman PTPTN

Dasar berkaitan PTPTN yang diumumkan oleh PH ini bakal menyebabkan ramai pelajar baru mungkin tidak dapat masuk universiti.

PH kata, jika gaji yang diperolehi oleh peminjam RM4,000 ke bawah, faedah pinjaman pengajian mereka tidak perlu dibayar. Ia hanya perlu dibayar selepas gaji mereka mencecah RM4,000.

Jika sebegitu, jumlah bayaran balik pinjaman yang diterima PTPTN akan berkurangan dan pinjaman sukar diberi kepada penerima selepas itu kerana dana yang diterima hasil bayaran balik tidak mencukupi. Silap silap PTPTN pun tutup nanti.

Dulu kata hendak mansuh PTPTN, bukan main lagi Rafizi jaja cerita dulu mahu langsaikan hutang PTPTN. Sekarang nampaknya janji itu sudah dimungkiri mereka sendiri. Janji janji baru ini juga belum pasti mereka tepati lagi.

9. Dasar Pelaburan
Langkah mahu menangguhkan beberapa projek besar di negara ini adalah langkah yang bakal membuatkan puluhan ribu orang bakal kehilangan pekerjaan.

ECRL menawarkan kira-kira 45,000 peluang pekerjaan manakala projek HSR KL-Singapura menawarkan 35,000 peluang pekerjaan.Jika ia ditangguhkan, ramai orang muda akan hilang peluang kerja.

Lucu bila PH berbangga dengan IKEA sebagai tanda atas kejayaan pelaburan di Pulau Pinang. Di dua negeri yang PH tadbir iaitu di Selangor dan Pulau Pinang pun merudum teruk pelaburan asing dan peluang kerja. Tidak usahlah jadikan IKEA untuk tutup kelemahan di dua negeri itu.

10. Retorik Rasuah


Dalam mukasurat 40, PH bercakap mahu basmi rasuah. Perenggan pertama pun sudah nampak pembohongnya. Sejak bila Guan Eng dan Azmin beriltizam perangi rasuah?

Guan Eng masih lagi ada dua kes rasuah di mahkamah. Pelbagai isu rasuah melanda kerajaan negeri Pulau Pinang. Banjir, kilang haram dan tanah runtuh.

Azmin pula masih enggan menandatangani Ikrar Bebas Rasuah (IBR) yang diperkenalkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

PH tidak layak bercakap mengenai rasuah selagi Guan Eng masih jadi Ketua Menteri Pulau Pinang. Berkokok berderai derai, tidak sedar ekor sendiri penuh bergelumang taik

Inilah 10 perkara pelik mengenai #BajetAutanatif. Ini belum lagi dibincang bab gaji minimum, rumah mampu milik dan bab royalti minyak.

Paling pelik semalam, orang yang mengaku "top dog" tiada pun masa pembentangan bajet. Dia setuju kah bagi BR1M ini? Nanti kalau dia tiba tiba "U TURN" kata tidak setuju dan kata membazir, apa akan jadi?

Janji PRU12 dan PRU13, banyak lagi yang belum dilaksanakan di Pulau Pinang dan Selangor. PH sudah pernah jadi kerajaan di dua negeri ini. Ramai tahu apa sikap sebenar mereka bila sudah ada kuasa. Rakyat sukar hendak ditipu lagi.

K7L : Mengarut...

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk