25/12/2012

Kisah Menyayat Hati Sejarah Hamba Abdi Di Pulau Zanzibar!



Sedikit sejarah hamba abdi di pulau zanzibar Afrika. Pulau Zanzibar adalah salah satu pulau percutian yang paling cantik dalam negara Afrika dan memiliki sejarahnya tersendiri.

Pada abad ke-11 agama Islam ditubuhkan dan semasa abad ke-16 Portugis tiba ke Pulau Zanzibar dari selatan. Mereka menjalinkan hubungan yang rapat dengan pemerintah. Menjelang akhir abad ini, terdapat sebuah stesen perdagangan Portugis dan misi yang dikendalikan oleh daerah biara Augustinian. Tetapi di akhir abad ke-17 kehadiran Kristian berakhir selepas kempen secara paksa oleh orang-orang Islam Oman.

Pada tahun 1822 bermulalah perdagangan hamba. Orang-orang Arab Oman menandatangani perjanjian Moresby yang antara lain, ia menyalahi undang-undang bagi mereka untuk menjual hamba-hamba kepada kuasa-kuasa Kristian. Mengharapkan perjanjian ini boleh diteruskan, Amerika Syarikat dan Great Britain menjalin hubungan diplomatik dengan Zanzibar dan dihantar Konsul ke pulau-pulau. Walau bagaimanapun mereka menyekat sebahagian besar hamba-hamba untuk sementara waktu kerana ramai hamba-hamba terbunuh dan di bunuh semasa dipenjarakan di Afrika.

Karavan mula keluar dari Bagamoyo di pantai tanah besar, perjalanan mencapai sebesar 1,000 kilometer dengan berjalan kaki sejauh Tasik Tanganyika. Mereka membeli hamba-hamba dari raja-raja tempatan. Ada yang di tangkap begitu saja untuk mendapatkan harga yang lebih murah. Hamba-hamba yang telah di tangkap akan dirantai bersama-sama dan digunakan untuk dibawa gading pulang ke Bagamoyo. Bagamoyo nama bermaksud 'meletakkan jantung anda' kerana bakal-bakal hamba yang akan di jual berharap dapat kebebasan disini. Mereka akan di gari di leher bercantum dan di sumbatkan ke dalam dhow (tempat berlubang) untuk di bawa ke Pulau Zanzibar untuk di jual. Keadaan penjualan mereka seperti menjual lembu-lembu di pasaran.

Perdagangan hamba abdi sangat menyalahi undang-undang, tetapi ia wujud secara terbuka sehingga Britain mengambil alih tanah besar berikutan kekalahan Jerman dalam Perang Dunia Pertama. Ramai bekas hamba-hamba abdi mendapati keadaan mereka tidak berubah. Mereka kini hanya bekerja sebagai buruh dengan kadar upah yang sangat rendah di ladang-ladang rempah dan pembantu rumah.

Salah satu dhow atau trade di Pulau Zanzibar di bawah tanah di bina khas untuk menyembunyikan mereka sebelum di jual.

Keluasan trade ini tidaklah sebesar mana namun difahamkan mereka menyimpan hamba-hamba didalam trade ini lebih dari 100 orang.

Tangga dari arah bawah.

 

Tangga kecil untuk turun ke dalam trade. Sebelah gambar kedua ini pula adalah tiang batu di bahagian tengah-tengah trade.

Bahagian kiri dan kanan keluasan dalam trade yang agak sempit dan gelap. Bagaimanakah kehidupan mereka semasa itu.


Ini adalah gambar di Bagamoyo, Tanzania di mana rumah yang menyimpan hamba-hamba abdi pada abad ke 16. Hanya tinggal rangka batu sahaja.

Sehingga sekarang masih ramai lagi rakyat Afrika berkerja sebagai pembantu rumah + pengasuh + pencuci + pekebun dan mereka bekerja dengan upahan yang sangat rendah. Masih lagi diantara mereka tidak mampu membeli beras dan hanya mampu membeli gandum dan ugali saja.

Sumber : SiakapKeli

K7L : Di Malaysia..hamba politik ada..macam PAS hamba abdi politik kepada DAP..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk