18/12/2012

Pokok Warna-Warni Di Malaysia? - Pokok Pelangi Namanya!



Mungkin ada yang pernah tengok pokok seperti gambar di atas, tapi bagi yang tidak tahu mungkin tertanya – tanya jenis pokok tersebut dan tidak kurang juga mengatakan pokok tersebut pernah dicat oleh manusia mungkin?

Ok, sebenarnya pokok ini dari kumpulan Eucalyptus dan pokok ini dikenali sebagai Eucalyptus Deglupta. Ia adalah spesies pokok yang berasal dari negara Australia. Pokok ini merupakan satu di antara 700 pokok yang berakar tunjang yang di temui di dunia.

Pokok Eucalyptus biasanya tumbuh sehingga mencapai ketinggian 70 meter dan banyak di tanam di seluruh dunia terutamanya dalam industri pembuatan produk kayu dan sebagainya.

Pokok ini di panggil “pokok pelangi” kerana kebanyakkan warna di bahagian pokok ini berwarna – warni kecuali di bahagian daunnya. Setiap tahun dikatakan kulit pokok ini akan bertukar warna mengikut proses penggantian kulit yang baru secara berperingkat. Lapisan kulit paling muda berwarna hijau muda sebelum bertukar kepada warna biru, ungu, jingga dan merah.




K7L : Kat Malaysia pun ada beb!..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk