16/12/2012

Ajaib! - Lantai Dan Tiang Masjid Bergeser Dengan Sendirinya!




Fenomena yang unik terjadi. Lantai dan tiang sebuah masjid di Tasikmalaya bergeser dengan sendirinya. Hal ini membuat orang ramai terkejut, lantai seramik dan tiang dalam Masjid Jami Al-Falah, di Kampung Tundagan, Kelurahan Linggajaya, Kecamatan Mangkubumi, Kota Tasikmalaya, Jawa Barat, Rabu (22/9/2010) malam (kejadian aneh ini telah lama berlaku), bergeser dengan sendirinya dan menggegarkan seluruh penduduk di kawasan tersebut.

Pengurus DKM tersebut, Sariful Gaos, mengatakan pergeseran itu nampak jelas kelihatan dari lantai dasar masjid yang sebelumnya sudah bergeser sejak empat hari lalu, kemudian kembali terjadi bergeser seperti semula. Warga sebelumnya tidak percaya, namun kerana ini memang keajaiban akhirnya melalui pembesar suara diberitahukan kepada seluruh warga hingga semuanya hadir ke dalam masjid.

“Kelihatan kembali ianya bergeser sekarang, berubah lagi seperti semula,” katanya yang menjelaskan jarak pergeseran itu tidak terlalu besar.

Masjid di pinggiran Jalan Tundagan yang dibangun pada tahun 1989 itu, berdasarkan pengakuan penduduk setempat, masjid kembali bergeser seperti sediakala setelah para jemaah selesai menunaikan solat Isyak. Peristiwa bergesernya tiang masjid itu berlaku adalah menjelang tengah malam .

Peristiwa pergeseran yang nampak jelas terasa dan dilihat sebahagian penduduk kampung itu.

Fenomena pergeseran bangunan masjid itu, dari pengakuan warga dan pengurus masjid tidak ada material bangunan masjid yang mengalami kerosakan atau keretakan dari pergerakan itu, kecuali keretakan bekas gempa Tasikmalaya pada 2 September 2009 lalu.


Seorang penduduk disitu berkata, Uun (60) pergeseran masjid itu terlihat dari deretan seramik yang arah garisnya bergeser kesamping serta empat tiang berbentuk persegi dalam masjid itu, dua diantaranya bahagian dinding tiang terlihat sudutnya bergeser. “Kerana tidak percaya ianya bergeser, saya buka karpetnya dan terlihat seramik itu miring ke bahagian selatan dan bergeser ke barat,” katanya.

Bahkan warga yang mendatangi masjid tersebut nampak keheranan .

“Terlihat bergesernya itu dari lantai dan tiang dalam masjid melilit ke samping,” kata salah seorang warga setempat Ny Yuyun yang datang bersama anaknya. Mungkin ini salah satu bukti kekuasaan Tuhan yang ingin ditunjukkan kepada hamba-hamba-Nya. - sumber

K7L : Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk