19/05/2016

Usul CM Pulau Pinang Dua Penggal - Berani Minta Undi Dari Rakyat Pulau Pinang?



Nampaknya usul supaya Ketua Menteri Pulau Pinang hanya boleh memegang kuasa bagi satu-satu individu adalah selama 2 penggal sahaja sudah menjadi perbualan yang hangat di Dewan Negeri.

Wakil rakyat DAP sebelum ini ada menyerahkan surat usul bagi pindaan Perlembagaan Undang-undang negeri Pulau Pinang untuk mengehadkan tempoh jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang kepada dua penggal sahaja.

"Saya percaya bahawa kita perlu menggalakkan tadbir urus yang baik, malah kewibawaan, kebertanggungjawaban dan ketelusan
," - Teh Yee Cheu

Pada persidangan Dun 10 November 2014, Yee Cheu pernah mencadangkan penggiliran jawatan Ketua Menteri Pulau Pinang dengan mengehadkan jawatan itu kepada dua penggal sahaja bagi memberi peluang kepada pemimpin lain yang berkebolehan memegang jawatan itu.

Namun dia menerima tentangan hebat. Kini usaha tersebut masih ingin dibawa dan diusulkan didalam Sidang DUN menyaksikan Adun DAP bertelagah sesama sendiri, seorang pro LGE dan seorang lagi Pro DAP Pulau Pinang.

Melalui maklumat dari Pulau, DAP Pulau Pinang memang tidak selesa dan tidak berpuas hati dengan Ketua Menteri sedia ada yang membuat keputusan ala komunis dan autokratik menjadikan mereka di Pulau Pinang tiada fungsi.

Kini kebanyakan daripada mereka bersetuju untuk membuat sistem penggiliran sebagai usaha menyingkirkan Lim Guan Eng yang sudah dua penggal memegang tampuk pemerintahan Kerajaan Negeri Pulau Pinang.

Nampaknya kita akan melihat Azmin diturunkan di Selangor oleh ahli PKR dan ahli DAP, di Pulau Pinang juga kita akan lihat Adun PKR dan Adun DAP yang melucutkan jawatan Ketua Menteri kelak.

K7L : Masalah betul DAP-PKR ni..

1 ulasan:

  1. Buat usul suruh tokong berambus dari pulau pinang....hehehe
    Klu sistem pentadbiran negeri ikut kepala lutut dia sorang...baik halau dia kluar!!!!Menyemak jer!!!!
    Tak ada ker anak Penang yg berwibawa??!!!!

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk