20/03/2018

Video - Mukhriz Janji 30 Hari Pegang Kuasa Akan Buang Penjawat Awam?



Anak calon Perdana Menteri sementara pembangkang sudah menunjukkan belang sebenar Pakatan Harapan (PH) bila secara terbuka menyatakan PH akan memecat semua pegawai kerajaan yang ada di Putrajaya. 

Apa yang Mukhriz cakap ini, senada dengan apa yang Mahathir sebut semasa demonstrasi tahun lepas. Senada dengan apa yang DAP mahukan iaitu buang penjawat awam. 

“Sebab itu kita tidak boleh terima sama sekali kerajaan yang ada sekarang ini, bahkan ada kakitangan kerajaaan tertentu yang perlu disingkir oleh kita juga” kata Mahathir ketika berucap di Demo Kleptokrasi di Padang Timur, Petaling Jaya pada 14 Oktober 2017.

Pemecatan pegawai penjawat awam itu disenaraikan antara tindakan yang akan dilaksanakan oleh PH dalam masa 30 hari jika PH menang di peringkat Persekutuan pada PRU14 nanti.

"Kalau kami berjaya tubuhkan kerajaan dengan mandat tuan-tuan dan puan-puan, saya boleh masukkan janji dalam 30 hari, kami akan pecat semua pegawai tinggi kerajaan," kata Mukhriz dalam sesi dialog 'Tak Ado Apo Nak Sorok' di Seremban pada 18 Mac 2018.

Video ucapan Mukhriz untuk buang penjawat awam itu boleh dilihat di sini :
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1705606539534295&id=1122306847864270

Apa yang dicakap oleh Mukhriz tidak sama dengan manifesto PH yang dilancarkan baru baru ini. Dalam manifesto itu, PH janji akan mengarahkan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) untuk mengenalpasti para pegawai kerajaan yang berbakat dan berpotensi untuk memainkan peranan lebih besar dalam pentabdiran.

Bagaimana hendak dapatkan pegawai kerajaan yang berpotensi kalau semuanya hendak dipecat? Samalah dengan apa yang Mahathir buat dulu masa dia menjadi PM. Pecat semua orang yang tidak sehaluan dengannya. 

Pecat Tan Sri Rahim Nor, Tan Sri Ani Arope, Tun Salleh Abbas dan Tan Sri Jaafar Hussein. Pecat empat orang Perdana Menteri, Tun Musa Hitam, Tengku Razaliegh, Tun Ghafar Baba dan Anwar Ibrahim. 

Masa jadi PM dahulu, Mahathir pecat habis semua orang. Masa jadi Pengerusi PPBM pun sama, habis keluar dari PPBM kerana Mahathir. Kalau jadi PM sekali lagi, licin habis kakitangan awam di Putrajaya kena buang. 

Apa yang Mahathir dan Mukhriz buat bila mahu buang penjawat awam ini sebenarnya mengikut telunjuk dan niat sebenar DAP sejak 1965 lagi. Sejak konsep Malaysian Malaysia dibuat lagi untuk tentang Hak dan Keistimewaan Orang Melayu yang termaktub dalam Perkara 153 Perlembagaan Persekutuan. 

Ahli Parlimen DAP, Tony Pua, pada 24 Oktober 2016, pernah kata mahu buang kira-kira 700,000 orang penjawat awam di Putrajaya.

Pua mengikut cadangan firma bawah DAP, Penang Institute yang menyatakan Malaysia hanya memerlukan 430,000 orang penjawat awam. Kit Siang pun pernah berniat hendak buang penjawat awam.

Baca perancangan halus DAP ini untuk buang kakitangan awam 

Berbeza dengan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang bersedia memberi sokongan padu kepada penjawat awam.

Kerajaan bukan macam pakatan yang panggil penjawat awam dengan gelaran 'kucing kurap' dan 'monyet' dalam ceramahnya tetapi mempertahankan golongan itu yang memberi khidmat dan menyumbangkan idea kepada pelaksanaan dasar kerajaan.

Pada Khamis lepas, Najib berkata di saat pembangkang mahu mengurangkan jumlah penjawat awam, kerajaan sedia ada pula bukan sahaja mengekalkan saiz penjawat awam negara, malah bersedia menambah bilangan mereka.

Najib beri jaminan itu pada program Bajet 2018 Bersama Rakyat : Penjawat Awam di Dewan Seri Perdana Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia di Tanjung Rambutan, Perak. 

DAP mahu mengurangkan jumlah penjawat awam supaya mereka yang menyokong DAP dapat dibawa masuk bekerja di Putrajaya. 

Siapa yang ramai menjadi penjawat awam di Putrajaya? Kalau ramai kena buang, siapa yang akan dibawa masuk oleh DAP bekerja di Putrajaya? 

Pembangkang hendak buang penjawat awam sedia ada untuk diisi dengan orang-orang mereka. Mahathir dan Mukhriz sudah jadi "barua" DAP untuk jayakan konsep Malaysian Malaysia dengan membuang penjawat awam di Putrajaya.

K7L : Hadui.. apa dah jadi...

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk