28/03/2018

Mahathir Akui PH Terlalu Banyak Berjanji Yang Belum Tentu Dapat Ditunaikan!




Dr M: Peluang Pakatan 50-50

Tulisan asal oleh:

The Star Online, 26 Mac 2018

PETALING JAYA: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata beliau pada mulanya menasihatkan Pakatan Harapan menentang ikrarnya untuk menghapuskan tol lebuh raya.

Dalam temu bual dengan Sunday Times Singapura, beliau mengakui bahawa "kadang-kadang, saya merasakan bahawa kita mungkin tidak dapat memenuhi janji kita".

"Parti kami, rakan gabungan kami, anda tahu mereka sangat bersikap sosialis, mereka suka memberikan sesuatu kepada orang. Saya memberitahu mereka ia tidak boleh dilakukan. Anda mahu menghapuskan semua tol jalan, mereka mahu memberikannya percuma.

"Saya berkata, kita perlu membaikpulih jalan raya. Anda perlu membina lebih banyak jalan. Dari manakah anda akan mendapatkan wang jika anda cuba untuk membaikpulih jalan ini sendiri? Tetapi mereka mahu populariti, jadi mereka lebih suka menjanjikan perkara ini," kata pengerusi Pakatan itu.

Manifesto pilihan raya umum Pakatan dilancarkan pada 8 Mac, antara lain, untuk menghapuskan GST dan kutipan tol.

Menjawab soalan jika beliau merasa aneh dalam Pembangkang, bekas perdana menteri itu berkata: "Ya, ia sangat pelik.

"Orang-orang yang sama yang pernah mengejek saya - dan pernah saya ejek mereka - kini mereka bekerjasama dengan saya," katanya, sambil menambah bahawa mereka memilih beliau untuk menjadi pemimpin mereka.

"Ini adalah penerimaan yang pelik, tetapi saya dapat menyesuaikan diri dengan baik," kata Dr Mahathir, sambil menambah bahawa pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan keluarganya mengambil masa yang lama sebelum bersetuju untuk bekerjasama dengannya.

"Mula-mula ia amat sukar baginya untuk menerima saya sebagai pengerusi Pembangkang, dan juga ketika nama saya dicadangkan untuk perdana menteri.

"Ia mengambil masa yang agak lama untuk beliau membuat keputusan, tetapi akhirnya beliau menyedari, dan orang memberitahu kepadanya, tidak mungkin anda boleh meletakkan orang lain dan memenangi sokongan Melayu.

"Apa jua perbezaan yang ada sudahpun dilupakan. Kita perlu belajar untuk melupakannya, walaupun kadang-kadang ia datang balik. Tetapi secara umumnya beliau (Anwar) telah menerimanya."

Dr Mahathir, 93, berkata cabaran terbesar beliau adalah untuk menjelaskan kepada asas Umno beliau mengapa beliau bergabung dengan parti pembangkang.

"Mereka tidak faham. Sebagai contoh, saya pernah mengutuk DAP dan kini saya bersama DAP. Saya jelaskan, tetapi pengikut tegar Umno tidak dapat menerima DAP," katanya. Dr Mahathir menilai kemungkinan kemenangan Pakatan dalam pemilihan sebagai "50-50".

Beliau berkata jika Datuk Seri Najib Tun Razak tidak dikalahkan, beliau akan menjadi "tiada tandingan".

"Jika beliau menang, beliau akan menjadi sangat kuat. Oleh itu, ini adalah peluang terakhir kami untuk menjauhkannya. Jika kami kalah ini, tidak akan ada masa depan," beliau dipetik sebagai berkata.

Mengenai kawasan mana beliau akan bertanding, Dr Mahathir berkata beliau belum membuat keputusan.

"Saya tidak boleh kalah. Saya perlu memilih kawasan terbaik di mana saya boleh menang," katanya sambil menambah bahawa walaupun beliau melihat Johor sebagai kawasan utama untuk Pembangkang, sukar bagi mereka untuk memasuki negeri itu.

Dr Mahathir juga berkata jika pembangkang gagal dalam pemilihan, ia perlu menerima kekalahan. "Tetapi saya akan berasa sangat sedih."

SUMBER : The Star

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk