23/02/2018

Pakatan Harapan Tidak Mampu Tunaikan Semua Janji! - Mahathir


Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Mahathir Mohamad dalam laporan Berita Harian mengaku bahawa pakatan tidak boleh dan tidak mampu penuhi semua janji yang ditabur pemimpin mereka jika menang PRU14 nanti dan berjaya menubuhkan kerajaan.

“Kita sedar bahawa sebelum kita menyiapkan manifesto, ramai pemimpin pakatan harapan yang membuat kenyataan tertentu (berhubung janji kepada rakyat).

“Kita tidak terikat dengan kenyataan dibuat itu jika dapati tidak dapat dilaksanakan apabila menerajui kerajaan,” katanya selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Presiden PH di Galeri Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Menara Yayasan Selangor, di Petaling Jaya, semalam.

Kerana hendak menutup kesalahan, Mahathir berkata blok pembangkan terpaksa menilai semula kira-kira 60 janji yang ditaburkan oleh pemimpin mereka sampai ke hari ini sebelum disenaraikan semula dalam manifesto untuk dilancarkan kepada pengundi menjelang pilihan raya.

Beliau berkata pemimpin PH membuat 60 janji yang dirasakan mereka boleh dilaksanakan walaupun sebenarnya tidak dikehendaki rakyat.

“Kita berpendapat, kewangan kerajaan ketika itu mungkin tidak boleh menampung janji yang keterlaluan.

“Berikutan itu, kita akan membuat janji setakat yang mampu sahaja dan akan mengeluarkan manifesto ini tidak lama lagi,” katanya.

Berkenaan kes pendaftaran PH, Mahathir berkata pihak pembangkang akan membawa kes itu ke mahkamah esok berikutan tindakan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS) tidak memberi maklum balas kepada permohonan membentuk sebuah gabungan.

PH menghantar permohonan sejak pertengahan tahun lalu dan mahu isu itu diselesaikan untuk bertanding pada PRU14.

Mahathir sendiri sudah tahu bahawa pembangkang tidak boleh tunaikan janji yang dibuat. Sepatutnya lama sudah negeri seperti Pulau Pinang dan Selangor bungkus dirampas semula oleh BN kerana pembangkang gagal tunai janji. Janji Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sahaja untuk selesaikan isu banjir di negeri itu sampai sekarang tidak selesai.

Negeri Selangor batalkan pula sembila projek perumahan mampu milik Selangorku yang sudah dijanjikan atas alasan yang tidak munasabah kepada rakyat. Dengan kegagalan itu, pakatan masih hendak buat janji baru. Kalau buat janji baru, biasanya janji baru itu pun akan gagal juga nanti.
K7L : Kah Kah Kah..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk