24/02/2018

Indeks Rasuah Meningkat Kerana Ramai Pemimpin Pembangkang Ditangkap SPRM



Kemerosotan kedudukan Malaysia dalam Indeks Persepsi Rasuah (CPI) 2017 yang turun ke kedudukan ke-62 daripada 180 buah negara berbanding kedudukan ke-55 pada 2016 adalah disebabkan oleh pemimpin pembangkang yang rasuah. 

Oleh kerana tindakan SPRM yang agresif, ramai pemimpin pembangkang ditangkap atas pelbagai skandal dan dakwaan rasuah. Kalau SPRM tidak ambil tindakan yang pro-aktif, pemimpin-pemimpin pembangkang ini akan terus mengamalkan rasuah sesuka hati mereka.

29 Jun 2016 - Tangkapan paling besar dan sensasi tahun itu apabila Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dari DAP ditahan oleh SPRM kerana terlibat rasuah. Lebih memalukan dia ditahan SPRM sebaik selesai mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco Negeri di Bangunan Komtar.

Beliau yang merupakan Setiausaha Agung DAP ditahan kerana kes pembelian banglonya di Jalan Pinhorn yang mencetuskan kontroversi kerana dibeli harga murah bawah harga pasaran semasa. Sudahnya, Guan Eng didakwa di atas dua tuduhan rasuah kerana salah guna kuasa isu status tanah dan pembelian banglo.

Sampai ke hari ini, dua kes rasuah itu masih di mahkamah. Guan Eng seolah takut untuk mempercepatkan proses kes rasuahnya di mahkamah itu. 

Kalau tidak bersalah kenapa takut? Takut masuk penjara awal kerana bersalah?. Orang kalau tidak bersalah akan berusaha bersungguh sungguh selesaikan kes yang ada. 

Itu tidak berlaku pada Guan Eng. Bermakna Guan Eng tahu dia silap dan bersalah. Lihat mukanya masa kena tahan sudah tahu dia memang bersalah. 

13 April 2017 - Orang kanan dan proksi kepada Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin iaitu Ketua Angkatan Muda PKR, Ampang, Adam Rosli ditahan SPRM kerana memiliki kekayaan luar biasa. Adam disiasati di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasaan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.

Beliau ada kekayaan luar biasa sampai mampu miliki banglo mewah sebesar "Disneyland" serta beberapa kereta mewah. 

Bila ditanya dapat duit dari mana? Dia kata pinjam along. Kemudian pembohongannya itu terbongkar bila "along" tersebut menafikan beri pinjam duit kepadanya.

1 Ogos 2017 - Ahli Majlis Tertinggi PPBM, Zahid Mat Arip pula ditangkap oleh SPRM kerana terlibat dengan rasuah. Zahid Mat Arip ini adalah "kaki pukul" Mahathir dalam PPBM. Suka hentam orang, alih alih dia yang kena tangkap bab rasuah. 

12 Ogos 2017 - Selepas Guan Eng, Exco Kesihatan, Kebajikan, Masyarakat Penyayang dan Alam Sekitar Pulau Pinang, Phee Boon Poh pula ditahan oleh SPRM berhubung siasatan kes kilang haram di Sungai Lembu di Bukit Mertajam. 

Guan Eng kemudian membuktikan kerajaan DAP Pulau Pinang memang ada kaitan mencurigakan dengan kilang haram kerana menangguhkan tindakan ke atas premis haram terbabit. 

Dasar menangguhkan tindakan ke atas struktur haram itu dibuat secara sengaja. Apakah kerajaan DAP ada kepentingan dalam kilang haram itu? Sampai mati 7 orang kampung sebab kilang haram tersebut.

19 Oktober 2017 - Presiden Parti Warisan Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal ditahan oleh SPRM berkaitan siasatan penyelewengan dana pembangunan luar bandar di Sabah yang berjumlah RM1.5 bilion. Turut ditahan Ketua Pemuda Warisan dan Naib Presiden Warisan Sabah.

30 November 2017 - SPRM cekup anak saudara kepada Menteri Besar Selangor, Azmin Ali atas tuduhan rasuah melibatkan projek lombong pasir. Dia direman pada masa itu di bawah Seksyen 16(a) Akta SPRM. Dalam kes itu, beberapa akaun syarikat berjumlah RM4 juta dibekukan.

Sepanjang dua tahun lepas, ramai sungguh pemimpin dan kroni pemimpin pembangkang yang ditahan kerana rasuah. 

Seleweng duit rakyat, seleweng projek dan aktiviti yang tidak sihat melibatkan puluhan billion duit rakyat. Ini belum lagi masuk dua isu besar mengenai kes terowong dasar laut di Pulau Pinang dan tanah di Ijok, Selangor.

Azmin Ali sampai ke hari ini takut hendak tandatangan Ikrar Basmi Rasuah, IBR. Apa yang Azmin takut sangat? Banyak juga skandal Azmin yang masih belum dikorek dan disiasat secara terperinci.

Skandal yang melibatkan nama Azmin di Selangor, di Ijok, Sungai Yu, Paya Indah Wetlands, isu SPLASH enggan dijawab oleh Azmin dan masih dalam siasatan SPRM. 

Pembangkang lah yang menjadi penyebab kenapa indeks rasuah di Malaysia merosot. 

K7L : Tak ada pembangkang.. selamat Malaysia..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk