03/12/2012

Usul Ekonomi #PAU2012 Oleh Idris Jusoh Tidak Disukai Tony Pua?





KUALA LUMPUR - Wakil Terengganu, Datuk Seri Idris Jusoh mengambil giliran sebagai pencadang bagi usul ekonomi ketika Perhimpunan Agung UMNO 2012 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, semalam.

Beliau menegaskan, takkala keadaan ekonomi global berada dalam keadaan yang semakin meruncing, ekonomi negara terus kekal kukuh.

"Di sebalik keadaan ekonomi global yang tidak menentu dan mencabar, Malaysia terus mencatatkan pertumbuhan ekonomi yang kukuh.

"Dasar yang dilaksanakan oleh Kerajaan, terutamanya dalam menyediakan persekitaran pelaburan dan perniagaan yang kondusif mengukuhkan keyakinan pengguna dan pelabur," ujarnya.

Idris menambah, pendekatan dan kebijaksanaan dalam menyusun strategi ekonomi negara, meletakkan Malaysia pada landasan yang betul untuk menjayakan 'transformasi ekonomi' ke arah Malaysia negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.
Sementara itu, Idris mencadangkan supaya kerajaan memastikan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) melaksanakan sepenuhnya agenda pembangunan Bumiputera.

"Mereka tidak harus sekadar melakukan aktiviti bagi memenuhi tanggungjawab sosial korporat," tegas Idris yang juga Ketua UMNO Bahagian Besut.

Ia antara sembilan ketetapan yang digariskan dalam usul itu dalam menyokong penuh usaha kerajaan melaksanakan Program Transformasi Ekonomi secara inklusif.




Idris yang juga Pengerusi Mara turut mencadangkan supaya kerajaan memperkukuh agenda pembangunan Bumiputera dengan penubuhan pusat setempat sebagai pemudah cara dan pemberi khidmat nasihat dalam bidang pembiayaan, pemasaran serta pengurusan syarikat.

Menurutnya, penubuhan Majlis Tindakan Agenda Bumiputera dan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) telah memberi kesan positif dalam membangunkan ekonomi Bumiputera serta menggalakkan penglibatan mereka dalam bidang ekonomi baharu.

Jelas beliau, usaha perlu dilakukan untuk meningkatkan kesedaran rakyat tentang bagaimana kerajaan meletakkan ekonomi negara di atas landasan yang betul dan mengurusnya dengan baik sehingga membolehkan rakyat menikmati hidup selesa.

“Lebih 100,000 rakyat Malaysia menunaikan umrah setiap tahun, aktiviti melancong, memiliki kereta merupakan perkara biasa. Mereka juga dapat menghantar anak belajar ke luar Negara.

“Ibadah korban dapat dibuat hingga ke luar negara, bantuan kemanusiaan juga dapat disalurkan kepada masyarakat yang memerlukan. Ini semua kerana berkat usaha UMNO dan Barisan Nasional,” katanya.

Selain itu, kata Idris, Skim Pembiayaan Mikro untuk usahawan kecil perlu diperkasa melalui penambahan peruntukan untuk Amanah Ikhtiar Malaysia dan Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (Tekun).

“Skim ini banyak membantu usahawan kecil di luar bandar dan kadar bayaran balik pinjaman juga dilihat menggalakkan,” katanya.

Idris turut berkata pengiktirafan kerajaan terhadap Wakaf Korporat akan mengangkat sektor sukarelawan korporat untuk menjadi instrumen baharu dalam menjana ekonomi negara.

Menyentuh sektor perumahan, Idris berkata usaha kerajaan untuk memastikan harga rumah terkawal selain meringankan beban hidup rakyat melalui pelbagai program perlu disokong semua pihak.

Beliau antara lain turut memuji dan berterima kasih kepada Presiden parti di atas pengurusan ekonomi yang bijak dan penyediaan bajet 2013 yang terus mengutamakan kesejahteraan rakyat. - Shah Alam Rebels


K7L : Ekonomi di bawah BN bukan dengan cara luluskan rumah urut banyak-banyak!..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk