20/11/2017

Legasi Mahathir Kayakan Kroni - Najib Tanggung Kesilapan Mahathir?




Dibenarkan naik setiap 5 Tahun? Naik sehingga RM126? Punya sial cara mereka buat perjanjian Yang jadi mangsa adalah pemimpin sekarang. Mahathir boleh buat-buat lupa kebodohan dirinya?



Sebelum ini ia telah terdedah bahawa kerajaan pimpinan Mahathir telah meluluskan sebahagian daripada cukai lapangan terbang bagi setiap penumpang tang terbang dari KLIA / KLIA2 perlu dibayar kepada ERL.

Jumlah ini meningkat setiap beberapa tahun dan tidak kira sama ada penumpang ini menggunakan ERL atau tidak.

Dan walaupun dibayar cukai lapangan terbang ini selama bertahun-tahun, Laporan Ketua Audit Negara 2015 yang dikeluarkan dua hari lepas mendedahkan bahawa ERL, di mana YTL merupakan pemegang saham terbesar, telah menulis kepada Kerajaan untuk menuntut pampasan RM2.9 bilion berikutan unjuran pendapatan mereka tidak dipenuhi.

Laporan audit mengatakan bahawa permintaan pampasan ini adalah berdasarkan unjuran perolehan yang terlalu tinggi dan tidak realistik.

“Audit mendapati bahawa hasil sebenar ERLSB bagi tempoh antara 2012 dan 2014 hanyalah antara 11.5% hingga 13.7% daripada hasil yang diunjurkan. Ini adalah angka yang jauh lebih rendah daripada jumlah yang dijangka.”

Mengikut perjanjian konsesi, tambang yang dipersetujui untuk tempoh 10 tahun antara 2009 dan 2018 telah ditetapkan pada kadar RM56 dan RM74 tetapi Kerajaan membenarkan ia dinaikkan kepada RM55 sahaja tahun ini.

Atas alasan kenaikan tambang tidak diberikan antara 2009 dan 2014 dan oleh itu, unjuran pendapatan yang tinggi melambung dalam perjanjian itu tidak dipenuhi, ERL menuntut Kerajaan membayar RM2.9 bilion.

Tetapi jumlah pelaburan oleh ERL hanya RM1.4 bilion – dan kebanyakan dibayar menggunakan pinjaman mudah dan modal daripada Tabung Haji dan Bank Pembangunan.

Dan walaupun Kerajaan membayar RM2.9 bilion ini – dua kali ganda kos pembinaan ERL – mereka masih memiliki konsesi untuk membuat wang dan meminta lebih pampasan pada masa depan.

Laporan audit juga menyatakan bahawa tambang dipersetujui yang dinyatakan dalam perjanjian konsesi itu dianggap ‘tinggi’ dan boleh menyebabkan implikasi kewangan, dari segi pampasan, kepada kerajaan.

Ia mencadangkan kerajaan menimbang semula kaedah yang digunakan untuk mengira pampasan dan mencari penyelesaian menang-menang bagi kedua-dua pihak.

Ini adalah selain menjalankan kajian terperinci sebelum menandatangani apa-apa perjanjian konsesi yang panjang dengan ERLSB.

Dalam satu penjelasan daripada Kementerian Pengangkutan bertarikh 17 Mac, ia telah menyatakan bahawa ERLSB telah bersetuju untuk menarik balik tuntutan pampasan, untuk pertukaran lanjutan 30 tahun tertakluk kepada rundingan dijangka selesai menjelang September.

Ini adalah kisah biasa perjanjian konsesi era Mahathir di mana unjuran lalu lintas dan pendapatan yang diunjurkan adalah terlampau tinggi dan jika angka tidak dipenuhi dan kenaikan tambang tidak diberi maka syarikat itu meminta pampasan yang besar dari Kerajaan.

Adalah sangat sukar bagi kerajaan pimpinan Najib untuk membatalkan perjanjian-perjanjian ini melainkan jika suatu undang-undang baru bagi kontrak berat sebelah diluluskan yang membolehkan pembatalan perjanjian yang lepas.

Dan walaupun ia adalah satu langkah yang kontroversi dan berisiko kerana pasaran kewangan dan pelabur akan berfikir bahawa Kerajaan (sama ada BN atau Pakatan) tidak menghormati perjanjian.

Pokoknya? Kita terperangkap dengan “kesilapan” penswastaan Mahathir dan perjanjian bodoh melainkan jika Kerajaan mengambil langkah berisiko itu untuk meluluskan undang-undang baru dan berharap pelabur tidak ‘menghukum’ Kerajaan.

K7L : Mahathir pelingkup negara..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk