30/01/2013

Barangan Yang Dilarang Dijual Di Beberapa Negara!



Haha! Yang kat atas ni cuma larangan dijual di kantin sekolah. Yang bawah ni baru betul barangan yang dilarang dijual di beberapa negara.

Gula-gula Getah

Singapura sudah melarang peredaran barang ini, baik import mahupun penjualan, gula getah di negaranya selama lebih dari 20 tahun. Alasannya sederhana, agar tempat awam di sana boleh terjaga kebersihannya.

Majalah wanita
Jangan sekali-kali melakukan aksi jual beli majalah wanita di Iran. Entah apa alasannya. Namun yang jelas tidak akan ada orang yang tahu atau peduli tentang gosip mahupun berita para artis Hollywood.

Hiasan Hari Natal

Kerana sebahagian besar penduduknya adalah pemeluk agama Islam, Arab Saudi pun melarang ada barangan hiasan Hari Natal di restoran atau tempat awam yang lain. Selain hiasan Hari Natal, hiasan yang hal-hal berbau non-Islam juga dilarang untuk dipasang.

PlayStation

PlayStation 3 dan kebanyakan peralatan video game dilarang diedarkan di China. Alasannya adalah pemerintah tidak mahu generasi muda di sana membuang-buang waktu hanya untuk bermain game.

Tembakau

Di Bhutan, aksi jual beli tembakau dianggap sebagai perbuatan yang haram. Tujuannya adalah untuk meningkatkan kebahagiaan penduduk melalui penunjuk Gross National Happiness (GNH).

Senjata api

Hampir sama seperti di Malaysia, sukar untuk sekali membeli atau mendapatkan izin memiliki senjata api di Jepun. Fungsinya tentu saja untuk mengurangkan jumlah kematian akibat serangan dengan senjata api oleh warga tempatan.

Pokemon

Tayangan kartun yang satu ini juga di larang beredar di stesen televisyen negara Turki. Sebab pernah ada kecelakaan pada tahun 2000 yang menyebabkan dua budak kecil maut terjun dari balkoni rumahnya. Dua budak tersebut percaya bahawa dirinya adalah Pokemon.
Hari Valentine

Menjual hadiah untuk hari Valentine, termasuk mawar merah atau kad juga dilarang di Arab Saudi. Negara tersebut menganggap perayaan ini jauh dari kepercayaan Islam.

Foie Gras
Foie Gras adalah hidangan mewah yang dibuat dari hati angsa. Beberapa negara melarang peredarannya, seperti California, Chicago, Jerman, Italia, Argentina, Polandia, Norwegia, Denmark, dan Republik Ceko. Proses pembuatan Foie Gras memang kejam, jadi beberapa negara tersebut melarang peredaran makanan itu.

Four Loko

Four Loko merupakan produk minuman yang mencampurkan caffeine dan alkohol. Produk tersebut sebenarnya dijual di Amerika. Namun pada akhir tahun 2010, pihak Food and Drug Administration melarang peredarannya.

Itulah beberapa produk yang dilarang beredar di negara-negara seluruh dunia. Pastikan Anda tidak berusaha untuk memiliki atau memakainya saat melancong di negara yang sudah disebutkan di atas
.
K7L : Macam-macam..anyway thx BlogZaim..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk