17/01/2013

Apabila Afdlin Shauki Bersuara Tentang @PatrickTeoh Yang Hina Islam!



Afdlin Shauki:

Patrick Teoh adalah seorang yang sudah saya kenal lama (dahulunya berkawan dgn bapa saya dan kemudian dgn saya) dan dalam persahabatan kami, saya mendapati beliau adalah seorang yg baik hati, periang dan amat menghormati orang dari pelbagai bangsa dan agama. Jadi apabila insiden ini berlaku saya amat terkejut. Walau pun dah berberapa tahun kami tak berkomunikasi, takkan begini jadinya org yg saya kenali dulu.

Setahu saya beliau ada banyak kawan muslim, takkanlah dia tak sensitif tentang perkara ini? Basically you can say anything you want in this country but NEVER MESS with our BELIEFS. No matter what religion. Masaalahnya for Patrick, apa pun jawapan yg diberikan sekarang ini oleh beliau tak akan dapat meredakan api yg tgh membara didada setiap org islam di malaysia yg mengikuti perkembangan ini

The FACT IS WHAT HE SAID ABOUT ISLAM IS WRONG! and i think Patrick realised that now, because he has retracted the remarks and have apologised. Sadly some things can be forgiven but not easily forgotten so soon by the general public. But that is the gravity of the matter.

Bila membaca facebook patrick, saya sedar yg some people have accepted the apology , ramai yg tak accept dan itulah fitrah manusia.

Aku marah dan aku mahu penjelasan dari patrick. AKu takde masaalah untuk memaafkan dia jika dia jujur terlanjur kata. Secara jujur aku rasa patrick tak faham mengenai islam. Ramai yg bukan islam berpendapat islam ni opressive religion, kerana mungkin kita tak cuba menerangkan kepada kawan-kawan betapa indahnya islam ini.

Jika dia mahukan penerangan mengenai islam aku sanggup bawa beliau untuk jumpa ustaz-ustaz yg sanggup membantu beliau mengetahui dan memahami yg apa yg beliau kata yg muslims "has no individuality and follow like sheep? pray 5 times a day? cover all the women".....sebenarnya itu tak menjadi satu masaalah bagi kita org islam. kita tak dipaksa melakukan semua itu, sebagai org islam kita MAHU dan WAJIB mengikuti ajaran AL Quran, hadis dan sunnah.

I believe patrick made a mistake out of his ignorance of Islam. I think as muslims kita kena berkongsi dgn kawan kawan bukan islam kita tentang islam dan tunjukkan keperibadian islam sebenar. Bersabar. Tak payah celupar. pasal bukan kah itu pun haram di sisi islam. Dalam nak membuat kebaikan pun kita tak dibenarkan melakukan yg dilarang. Marah tetap marah tapi jgn sampai langgar akidah kita. itu pesan guru-guru saya.

Sila tengok video ni oleh ustaz Nouman Ali Khan tentang cara kita patut react dgn keadaan sebegini bila islam atau pun nabi Muhammad SAW di caci. SANGAT PENTING

Afdlin Shauki:

Ini masa bagi kita untuk bagi orang kenal betapa tingginya keperibadian orang islam menghadapi sesuatu insiden dengan waras, bukan react, tapi berfikir kemudian act dan action yg kita ambil mesti menunjukkan akhlak kita sebagai seorang Muslimin yg penuh dgn tertib, pengampunan dan kasih sayang sepertimana diajar oleh junjungan kita Rasullulah SAW.

Kita tegur beliau dan beri beliau penerangan tentang agama kita... Saya tahu ramai tgh marah ttg posting patrick, jadi tujuan status saya sebelum ini tadi adalah untuk meminta agar sebagai umat islam kita di Malaysia sama-sama bersabar.

Beliau memang patut di tegur dan itu sesuatu yg beliau mesti terima. Tapi Patrick telah meminta maaf dan saya rasa dia betul-betul menyesal atas apa yg dia lakukan. Saya kenal beliau, walaupun mulut dia lancang di adalah seorang yg jujur. Sincere or Not Apology dia, saya anggap itu percakapan org tua yg mempunyai sedikit ego... tapi saya ambil positif yg dia jujur.

Sebagai kawan saya memaafkan dia, kerana itu yang dituntut oleh Allah SWT kepada setiap manusia . Macammana kita nak mengharapkan kemaafan dari Allah SWT jika kita sendiri tak boleh memaafkan sesama manusia.

Kita mesti ingat yg Allah SWT akan mengampunkan apa saja dosa jika umat islam bertaubat dan beristighfar meminta pengampunannya. Kecuali seseorang itu mendua kan Nya (yakni berlaku Syirik). Takkanlah kita sebagai manusia tak boleh mengampunkan kut?

forgive boleh cepat. forget lambat sikit. kita manusia yg lemah.


Baca cerita penuh di 1Peluru

K7L : I will not forget..bukan semudah itu untuk memaafkan..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk