17/01/2013

#Listen #LetMeSpeak Mengapa Bawani Perlu Diam!



Sebelum Keris memulakan bicara, Keris nak beritahu yang pendapat ini adalah pendapat peribadi. Bermakna ia tidak melibatkan mana-mana pihak. Maklumlah Pembangkang sekarang tengah fobia dengan perkataan #Listen. Keris dah menelaah selama 3 jam untuk memahami isi kandungan video yang mencetus fenomena #Listen ini. 



Siapa Sharifah Zohra Jabeen?

Beliau hanyalah seorang manusia biasa yang memegang jawatan Presiden Suara Wanita 1 Malaysia. Tidak ada apa-apa jawatan malahan tidak dikenali orang pun. So! Whats the problem sampaikan dia kena troll? Dia bukan Ketua Bahagian mahupun Calon PRU. Haha! Ini bermakna ada sesuatu yang menakutkan puak pembangkang.

Apa yang pasti setelah Keris melaksanakan research, beliau merupakan individu yang lantang menentang Ambiga. Jadi dah Nampak kenapa pembangkang nak jatuhkan Sharifah?

Ikrar Tolak Demonstrasi

Ya! Kalau lihat semula video yang telah dimuaturun oleh MDO di MyMahasiswa, aka nada part ikrar oleh para mahasiswa yang menyatakan satu penolakan kepada sifat anarkis dan demonstrasi jalanan. #Listen! Inilah sebenarnya yang ditakutkan oleh puak pembangkang.

Kerana takut kepada ikrar tersebut yang dibawa oleh Pengerusi Suara Wanita 1Malaysia tersebut makn mereka mencari jalan untuk melaksanakan ‘character assasination’ supaya Sharifah tidak lagi dipercayai oleh mana-mana mahasiswa.

Dalam erti kata lain kini di UUM hampir 90% menolak demonstrasi. Kerana keberkesanan itulah mereka tidak mahu ideologi menolak demonstrasi jalanan berkembang pesat. Nampak kenapa pembangkang nak jatuhkan Sharifah?

Siapa Bawani?


Hanya seorang sosialis yang telah kalah pada pilihanraya kampus yang lepas di UUM. Calon yang kalah teruk ini cuba menimbulkan kemarahan ketika bercakap. Ya! Sebab itu dia perlu dihentikan.

Siapa Lebih Biadap?

Kalau dengar fakta-fakta merapu yang nampak hebat dan seperti telah buat research oleh Bawani sebenarnya hanyalah skrip yang telah diberikan kepadanya. Agen pemusnah majlis orang lain? Hallooo! Kalau dah nama pun pembangkang memang apapun mereka sanggup buat. Budak berfahama sosialis kan pandai putar belit fakta?

Tapi lihat dan dengar cara serta lenggok Bawani boleh lihat siapa yang lebih biadap. Knife versus knife rude versus rude? Tahukah anda bahawa Bawani sebenarnya bercakap ketika Q&A telah habis? Siapa yang biadap sekarang? 


Kebebasan Bersuara

Keris faham Malaysia adalah negara demokrasi tetapi kalau dah merapu dan merepek pasal PTPTN siapa yang nak dengar? Kena hentikan sebelum dia menimbulkan kemarahan dalam dewan. Keris pasti sebenarnya Sharifah menjadi ‘penyelamat’ kepada Bawani jika ada yang marah kat dia. 


Bebas bersuara tidak bermakna bebas nak cakap apa sahaja. Sebab itu kena faham fahulu maksud Freedom Of Speech yang kena dengan budaya dan sensitiviti rakyat Malaysia. Tetapi bercakap selepas waktu Q&A dan memaksa itu sebagai Kebebasan Bersuara macam tak adil. Hormat program orang baru cerita pasal hak bersuara.

Kalau Bawani nak kata tentang kebebasan bersuara. Dia perlu tanya kenapa Anwar Ibrahim Block Keris di Twitter? Tolong jelaskan tindakan Anwar dalam video ini. Ada pembangkang kecam?



Rasis terhadap Bawani?

Ya! Nampaknya Bawani yang berfahaman sosialis sedang mengambil peluang ini untuk menjadi popular. Tetapi dengan mengaitkan tindakan itu dengan rasis ternyata salah. Tak ada pun sebarang makian atau penghinaan. 


Sebab itu kepada rakan-rakan Keris yang berbangsa India tak perlu melompat kerana gadis itu membawa fahama Ambiga yang anarkis. Ia lebih individu dan bukan meneyeluruh. Tiada penyentuhan kaum pun di situ. Hanya analogi yang digunapakai telah diputar belitkan.

Hanya kerana Bawani berbangsa India maka pencacai PR kaitkan itu rasis? Yang Teresa Kok ini tak rasis? Kenapa pembangkang diam?



Setelah Tiada Modal 

Pada Keris ini hanya satu mainan baru yang cuba menjatuhkan imej orang yang menolak demonstrasi. Mudah kata, kepada orang yang bijak, jangan termakan propaganda pembangkang. Mereka selalu menyembunyikan kelemahan diri mereka dengan menyalahkan orang lain. Hanya kerana sudah tiada modal kini Pakatan cuba main politik kanak-kanak mereka.


Akhir kata, Bawani perlu belajar bercakap dengan adab di dalam majlis anjuran orang lain. Dan Kak Sharifah hanya perlu bersedia mendengar sesiapa pun merapu. Cuma macam Keris cakap tadi, jika dibiar lebih banyak melalut maka lebih baik dia dihentikan.

Ini pandangan peribadi…kalau Bawani boleh disokong untuk kebebasan bersuara maka Keris juga boleh dapat kebebasan menulis.. 


Kepada Blogger Pakatan tolong jawab Gambar ini :



K7L : Apapun yang telah kita lakukan.. ‘MAHASISWA’ bukan tiket untuk dimanjakan…

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk