04/12/2012

Khalid Gagal Isu Air Kini Tuduh Salah Orang Lain - Mahu Beli Sudu Emas Dengan Harga Besi?



Entah mengapa kini Kerajaan Negeri Selangor dibawah Menteri Besar mereka, Khalid Ibrahim tidak putus-putus menyalahkan orang di atas kegagalan penstrukturan semula air. Umum tahu Pakatan Selangor sangat berkeras mahu melaksanakan penstrukturan semula air dan menjadikannya sebagai satu alasan yang sentiasa diulang jika ditanya mengapa tidak mahu membina Loji Rawatan Air Langat 2.

Mereka mahu SYABAS pulangkan semula perjanjian yang telah dimeterai dahulu dengan alasan Syabas tidak cekap dan efisyen. Malahan sikap angkuh dan ego mereka lebih terserlah apabila mereka meletakkan 100% kesalahan kepada pihak SYABAS. Khalid terlupa yang Kerajaan Selangor pegang 30% saham Syabas dengan board seat lagi. Syabas untung, Kerajaan Selangor dapat 30%, kenapa kesalahan diletakkan 100% ke atas Syabas?

Pada Keris, mengapa Kerajaan Negeri Selangor tidak mahu mendegar saranan pakar air berkenaan perlu bina dahulu Loji Rawatan Air Langat 2 sebelum mahu menstruktur semula air?



Seolah-olah Kerajaan Negeri Selangor tidak faham dan tidak tahu mana satu lebih perlu diutamakan. Membendung krisis air perlukan perancangan yang tepat dan sistematik. Bukan ikut emosi dan sifat sombong yang menyebabkan banyak perkara berlaku tetapi tetap tidak bantu rakyat.

Berkenaan tawaran penglibatan syarikat-syarikat konsesi air untuk projek penstrukturan semula air, Khalid Ibrahim yang merupakan bekas ahli perniagaan sepatutnya lebih hadam akan tatacara urusniaga dimana syarikat konsesi layak untuk membantah tawaran yang dikemukan oleh pembeli. Sekiranya tawaran yang diberikan berpatutan dan kena dengan caranya, Keris pasti semua syarikat yang diberi tawaran akan menerima. Ini sampai anak syarikat Kerajaan Negeri tolak, ape cerita?

Mesti ada yang tidak kena dalam tawaran yang diberikan sehingga syarikat-syarikat terbabit bertindak menolak tawaran. Apa yang Keris dengar, tawaran tersebut umpama mahu membeli sudu emas dengan harga sudu besi. Tak kena gaya dan tak kena cara serta tidak munasabah.

Khalid pula Nampak angkuh apabila cakap “buat apa nak tolong orang yang tak nak tolong rakyat” dimana Keris rasa ia ditujukan kepada syraikat-syarikat konsesi air. Jangan lupa tau Khalid, Kerajaan Negeri punya pegangan dalam tiga syarikat konsesi. Masalahnya siapa yang gagal membantu rakyat ketika ini? Mungkin Khalid perlu tengok cermin dahulu sebelum bercakap.

Kerajaan negeri Selangor juga tidak sepatutnya terus menutup pintu rundingan melainkan mereka bersikap angkuh dan tidak memikirkan perihal rakyat. Inilah jadinya jika tidak pernah memerintah tetapi berlagak pandai. Baru kali ketiga perundingan dilakukan sudah terus tutup buku. Terlalu cepat berputus asa menunjukkan kelemahan didalam urus tadbir Menteri besar Selangor sebenarnya.

Kini, Khalid Ibrahim tampak gagal untuk buktikan kepada rakyat bahawa dia layak sebagai CEO yang hebat pastikan pembelian syarikat-syarikat konsesi air Berjaya. Sudahlah gagal membeli, gagal pula dalam perancangan membendung krisis air Selangor yang semakin kritikal menunjukkan Pakatan penuh dengan manusia yang selalu gagal.

Rakyat kena tahu bahawa masa sedang berjalan dan ini bermakna setiap hari semakin kritikal polemik air. Dalam masa yang sama Kerajaan Negeri Selangor bukannya mahu membina Loji Rawatan Air Langat 2, tetapi mereka memilih untuk terus berdolak dalih.

Entah kenapa Kerajaan Negeri Selangor masih tidak mahu meneruskan projek tersebut malah mereka sedang berada didalam fasa ‘menuduh orang lain’ demi menutup kelemahan yang dilakukan oleh mereka sendiri.

Penstrukturan pun tak dapat nak diteruskan kerana gagal berunding kini Syabas jadi mangsa. Yalah takkan nak buka pekung, jadi Syabas jadi kambing hitam. Capex Syabas dibeku supaya penambahbaikan tak dapat dilaksanakan, nampak Syabas tak buat kerja. Dalam pentadbiran Khalid pun bercanggah, Khalid kata tak beku Capex Syabas, Xavier kata beku. Siapa sebenarnya yang memerintah kat Selangor ni?

Masih tak faham-faham lagi? Bina cepat Langat 2 dan jangan cari salah orang lagi!

K7L : Dah gagal..jangan tunjuk sombong lagi..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk