29/11/2012

Maaf Rakyat Selangor Kerana Ada MB Yang Kuat Menipu? #IsuAirSgor



Salah orang itu dan salah orang ini. Ini sahajalah kelebihan yang ada di dalam kepala MB Selangor. Bukan sekali dua dia gagal dan menuduh orang lain, banyak kali dah. Macam tak tahu langsung pasal masalah-masalah yang dia buat sendiri.

Kini dia tidak pernah mengenal erti kalah untuk menyalahkan SYABAS untuk menutup kesalahan setelah malu dengan sikap angkuh mereka yang tidak mahu membina Loji Rawatan Air Langat 2 dimana masalah ketiadaan air sudah berlaku di beberapa tempat sekitar Lembah Klang.

Syabas responds to drop in water levels
The New Straits Times, muka surat: 4, 28 November 2012


SUBANG JAYA: The Petaling district of Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) activated its Emergency Response Plan Green Code last Friday evening following the fall in water level at the Bukit Dengkil and Lapangan Terbang Subang ponds.

In a statement, its corporate communications and public affairs assistant general manager, Priscilla Alfred, said the decrease was detected two days earlier and continued to drop the following day. The drop in the water levels of both ponds was attributed to the sudden surge of demand from the Lapangan Terbang Subang pond, she added.

It had resulted to an unscheduled water disruption which affected 15,000 households from SS12 to SS19 areas and in Jalan Lapangan Terbang Subang. To increase the water supply to other affected areas, Syabas had channelled water from other sources, including the Semenyih water treatment plant and will continue to monitor the situation. It has dispatched four tanks which are on standby to supply water to consumers at the affected areas.



Mana LUAS? Tahap air boleh turun dalam musim hujan ni? SYABAS respon begitu serupa macam Khalid yang cakap tahu sebab SYABAS itu Kerajaan Selangor pegang 30%.

Lagipun sudah tiada pihak lain lagi yang mahu dipersalahkan selain SYABAS diatas kegagalan mereka membekalkan air terawat serta kegagalan mereka dalam usaha menstruktur semula air yang menjadi alasan mereka tidak mahu di segerakan pembinaan Loji rawatan air Langat 2. Kira dah kentut, bau busuk terus tuduh orang sebelah.

Siapa yang gagal sebenarnya dalam pengurusan tadbir air lebih-lebih lagi bagi polemic Non Revenue Water (NRW) disebabkan oleh kecurian air dan paip-paip lama yang sudah bocor? Sendiri yang tak bagi kelulusan tapi tak mahu mengaku dan tuduh orang lain pula.

Nak tanya juga, siapa yang tidak mengaku membuat pembekuan bagi perbelanjaan modal “Capex” SYABAS yang menyebabkan pihak SYABAS tidak dapat melaksanakan penstrukturan semula air bagi mengurangkan NRW.

Aik! Siapa yang salah sekarang ini? Khalid yang tipu rakyat dengan menuduh SYABAS salah secara seratus peratus atau SYABAS yang gagal membuat kerja biarpun modal cukup? Ah! Fakta tetap fakta dan yang salah tetap akan kantoi.

Ramai yang tidak tahu, sejak pertama kalinya Khalid memegang kuasa sebagai Menteri Besar Selangor, antara perkara pertama yang dilakukan adalah dengan membekukan permohonan SYABAS yang mahu meminjam untuk menjadi modal penggantian paip-paip lama

Eh! Tapi jangan salah faham pula, pinjaman sebenarnya bukanlah dari Kerajaan Negeri Selangor tetapi mereka mahu buat pinjaman bank. Kena faham juga yang SYABAS merupakan syarikat di bawah Puncak Niaga. Siapa tidak tahu yang Puncak Niaga satu syarikat yang tersenarai di Bursa 


SYABAS hanya memohon kelulusan sahaja dari Kerajaan Negara Selangor, bukan minta duit pun. Cuma mintak diluluskan sahaja perbelanjaan modal supaya mereka boleh cari modal untuk buat penggantian paip-paip.

Pelik juga entah kenapa tekanan demi tekanan diberikan untuk sabotaj usaha SYABAS Nampak benar matlamat sebenar Khalid nak ambil alih Syabas jer.

Mengikut Laporan Tahunan Puncak Niaga, surat arahan untuk membekukan permohonan perbelanjaan modal atau “Capex” SYABAS bermula pada tahun 2009,2011, 2012 dan 2014 dan jadikan itu sebagai konkrit hujah mereka yang kononnya mahu melaksanakan penstrukturan semula air di Selangor.

Jadi masalah Non Revenue Water atau masalah air tidak terawat bukanlah satu masalah besar namun itu yang dijadikan alasan setiap hari. Khalid luluskan capex, Syabas ganti paip-paip lama, turunlah NRW! 

Bukankah Khalid yang bekukan dengan alasan mahu laksanakan penstrukturan semula air di Selangor? Bukti semakin hari semakin banyak Khalid kantoi tentang kegagalan tadbir urus kerajaannya.

SYABAS dipersalahkan walhal dia sendiri yang gagal dalam mencari solusi krisis air yang akan menjadi lebih kritikal menjelang musim kemarau yang akan datang. Jadi kenapa Khalid tak mahu mengaku dia yang bekukan permohonan SYABAS untuk mendapatkan “Capex”?

K7L : Kasihan rakyat Selangor sebab ada MB yang bengap kesusuan..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk