27/11/2012

Kerana Balak Tua Azizan - Rakyat Hadapi Banjir?



Akibat pembalakan membabi buta, rakyat yang menanggung akibatnya. Itulah yang terjadi kepada penduduk Kampung Landai Melaka. Jambatan yang mereka pohon kepada Kerajaan Persekutuan melalui YB Datuk Tajudin ADUN Belantek, musnah serta merta akibat banjir lumpur bercampur balak buruk.

Jambatan yang mereka pohon selama 3 tahun lebih bersusah payah, berulang kali memohon kepada ICU akhirnya musnah tak sampai 5 minit. Memanglah banjir dan bencana alam ni ketentuan illahi, namun kita manusia yang merosakkan segalanya.

YB Tajuddin diserbu wartawan dan orang kampung yang mengadu nasib


Gambar jambatan yang roboh, musnah akibat banjir lumpur dan balak batang buruk Azizan
Mc dan Team Media Kedah turut bersimpati dengan penduduk kampung Landai Melaka. Bila terjadi perkara sebegini, pada siapa yang perlu kita salahkan?

Sebelum ada pembalakan yang membabi buta, kejadian seperti ini tidak pernah berlaku. Air sungai boleh diseberang dengan hanya 'meredah' sahaja. Kini, akibat pembalakan yang tidak terkawal, penduduk kampung yang menjadi mangsa.

Air sungai bercampur lumpur menjadi banjir lumpur apabila bukit bersebelahan kampung yang ditebang balaknya turun dengan laju. Sudah la bercampur lumpur, turun dengan laju, membawa sekali balak-balak tua yang dibuang merata tempat oleh pembalak.

Sungguh bahaya, sungguh mencemaskan. Mc ada buat sedutan gambar yang diambil oleh orang kampung pada masa kejadian.

jambatan sudah roboh dihadapan tetapi masih elok dibelakang

jambatan dihentam oleh sampah balak!

hampir musnah!

Terus musnah!!

Bahayanya, selamatlah pada waktu kejadian, tiada orang kampung yang mengunakan jambatan berkenaan. Tiada yang cedera atau kehilangan nyawa. Inilah akibat kalau kerajaan negeri tidak pandai menguruskan negeri.

Pas Kedah bangga dengan balak! Balak! Balak! Balak! Akhirnya depa sendiri musnah akibat balak! Rakyat sengsara akibat balak! Kerajaan Negeri tumbang sebab balak!

Kalau tanya Azizan pasal ni, tentu dia kata dia taktau! Apa yang dia tau hanya kaut balak banyak-banyak bagi kat kroni!

P/s: Video jambatan runtuh ni, akan Mc paparkan kemudian. Bersama komen orang kampung yang kecewa dengan apa yang berlaku.

P/sss lagi!! Tunggu depan TV, berita pukul 5, TV1.. ada cerita pasal jambatan musnah ni!

K7L : rakyat disusahkan?..ish apa nak jadi la PAS Kedah ni..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk