30/04/2013

Sejarah PAS Dan #Felda - Wajib Diketahui Untuk Elak Kekeliruan!


Sepanjang tempoh berkempen ini seringkali Keris dengar berita orang-orang PAS becakap pasal Felda. Kononnya PAS layak untuk bela nasib orang Felda. Katanya Presiden ANAK yang juga hero buat peneroka Felda merupakan ahli PAS.

Haduimakkk. Ini yang Keris menyampah bila orang yang bercakap tu orang yang tak baca sejarah. Nak kata dia hidup zaman PAS dalam Barisan Nasional, dia masih tak wujud lagi. Aduiiii.
Derrr... Ini Keris nak kongsi pasal sejarah PAS bersama Felda! :

SEMUA pasti maklum bahawa suatu ketika dahulu PAS pernah bersama-sama berjuang didalam Barisan Nasional selepas insiden berdarah ‘Tragedi 13 Mei 1969′.

Ketika itu berlaku perpecahan kaum yang mana melihat ‘perang’ antara kaum Melayu dan kaum Cina selepas pembangkang mendapat kuasa baru di Kuala Lumpur. Ketika itu, GERAKAN, DAP dan PAS adalah antara pembangkang di Malaysia.

Kesan langsung atau suka untuk penulis nyatakan adalah ‘hikmah’ disebalik kejadian itu, perpaduan antara kaum dibentuk semula, anasir subversif dan komunisme ditentang habis-habisan.

Dari tragedi itu juga, maka dibentuk gabungan Barisan Nasional menggantikan Perikatan yang turut memperlihatkan 2 daripada pembangkang menyertai Barisan Nasional iaitu PAS dan GERAKAN.

Dengan mengetahui sifat khianat dan munafiq PAS itu, satu perjanjian dibuat antara 2 komponen BN ketika itu iaitu UMNO dan PAS. Menurut perjanjian yang dibuat bersama, PAS telah bersetuju untuk tidak membuka ranting atau cawangan dimana-mana kawasan kerusi UMNO termasuk FELDA.

Begitu juga sebaliknya, UMNO tidak boleh menubuhkan cawangan dimana-mana kawasan yang telah ada cawangan PAS. Kedua-dua pihak telah pun mencapai kata sepakat.

Jadi, bila masa pula PAS menembusi FELDA ?

Ketika PAS berada didalam pemerintahan bersama Barisan Nasional, PAS telah diberikan jawatan Menteri yang bertanggungjawab menjaga FELDA di bawah Kementerian Tanah dan Galian.

Ketika mendapat kuasa yang kecil ini, PAS tidak patuh pada janji, PAS merancang untuk mengkhianati BN dan memungkiri janji. Secara senyap-senyap mereka menggunakan kuasa dan jawatan mereka itu untuk mengembangkan PAS di kawasan-kawasan FELDA termasuk membuka cawangan di beberapa kawasan FELDA baru, antaranya di Kemahang, Kelantan dan di Johor.

Selepas tindakan PAS dikesan dan terbukti mengkhianati perjanjian, melalui undi kesemua parti komponen, 11 undi mahu PAS disingkirkan dari Barisan Nasional manakala PPP berkecuali dan PAS membantah, maka PAS ‘ditendang’ keluar secara demokrasi.

Disitulah sejarah bagaimana PAS disingkirkan dari Barisan Nasional dan bagaimana PAS ‘mengepak’ di FELDA hasil dari sebuah pengkhianatan dan salah guna kuasa.

Selepas disingkirkan dari BN, semakin kuat ‘iltizam’ PAS untuk mengusai FELDA yang penduduknya adalah Melayu-Islam kerana PAS yakin akan ‘merketing’nya menggunakan Islam sebagai ‘produk’ politik mereka.

Keyakinan PAS memuncak bilamana berjaya memperdaya penduduk di beberapa kawasan FELDA. Sehingga kini, FELDA terus diserang oleh pembangkang yang kini dalam gabungan 3 parti politik iaitu PAS, DAP dan PKR.

Sebab itu jangan tertipu lagi dan biarkan diri anda ditipu. Baik peneroka yang akan menerima akibat sama juga buat rakyat Malaysia yang lain, hati-hati jika mahu memilih Pakatan sebagai pemerintah.
K7L : Sekarang dah faham der?..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk