07/04/2013

Mazlan Menipu Pasal Akta Tanah Berkelompok GSA?



Akta Tanah Berkelompok 1960 (GSA Act) adalah satu Akta yang digubal untuk memastikan wujudnya keselarasan dan keseragaman undang-undang serta dasar berkenaan usaha untuk membangunkan :

1) kawasan penempatan berkelompok
2) syarat pemberian hakmilik
3) penghunian tanah dikawasan itu
4) perkara yang berkaitan dengannya.

Akta ini memberi kuasa kepada Kerajaan Persekutuan melalui Felda untuk melaksanakan kerja-kerja pemugaran dan pembangunan tanah yang dikenalpasti oleh Kerajaan Negeri.

Pembangkang melalui ANAK sering mempersoalkan Akta ini dan ada yang mencadangkan supaya Akta ini di mansuhkan. Tahukah kita, apa yang akan berlaku sekiranya Akta ini di mansuhkan?

1) Felda akan hilang fungsi dan kuasanya secara undang-undang. Dalam erti kata lain, Felda boleh ditutup secara rasminya. Kakitangan Felda akan kehilangan pekerjaan mereka.

2) Peneroka bebas untuk menanam apa saja tanaman di tanah mereka. Oleh itu, fokus tanaman kelapa sawit dan getah akan berubah.

3) Kilang-kilang penapisan sawit dan getah akan tutup kerana fokus tanaman sudah berubah.

4) Peneroka akan kerugian dalam jangka masa panjang dan Koperasi Peneroka Felda (KPF) tidak akan dapat memberikan pulangan diveden yang sepatutnya malah akan menanggung kerugian pula.

5) Peneroka juga bebas menjual tanah milik mereka kepada orang luar. Perkara yang sama juga akan berlaku apabila Generasi Muda (mewarisi tanah ini) yang tidak berminat untuk mengusahakan tanah ini juga akan menjualkannya.

Apabila semua diatas ini berlaku, maka kita akan dapat melihat kaum-kaum lain akan mengambil kesempatan yang mana akhirnya orang melayu akan kehilangan segala-galanya. ADAKAH INI YANG KITA MAHU KAN?

Kesimpulannya, Akta ini memberikan perlindungan kepentingan untuk banyak pihak yang terlibat. Selain para peneroka, Akta ini merupakan pelindung kepada kepentingan kebajikan kakitangan Felda yang tugas utama mereka adalah untuk memastikan peneroka semua berjaya. Sekiranya terdapat cadangan penambahbaikan kepada Akta ini, melakukan pindaan serta perubahan kepada Akta ini adalah tindakan yang lebih wajar berbanding memansuhkannya.

K7L : Inijadinya kalau ras diri pandai sangat..

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk