14/05/2013

Sudah Tiba Masanya Orang Melayu Perkasakan Ekonomi Melayu?


Apa yang perlu dilakukan sekarang? Mengapa Melayu dilihat 'mudah dimamah' dan kini kritikal dalam perpaduan sesama Melayu sendiri. Semalam Keris menghadiri Majlis Soal Jawab anjuran Penerangan UMNO Malaysia berkaitan isu-isu berbangkit.

YB Datuk Ahmad Maslan menjadi panelnya dan ia berlangsung di Dewan Tun Ismail, PWTC. Sepanjang sesi tersebut berjalan, Keris tertarik dengan pandangan yang diberikan oleh salah seorang daripada sahabat Keris daripada selatan tanah air.


Saudara Abdel Rahim B S.Gharieb, wakil Unit Pidato PPUM dan Pemuda UMNO Ledang itu memberi kata dua yang memang patut dibincangkan. Menurutnya, Kini sudah tiba waktunya kita umat Islam dan Melayu di Malaysia memikirkan survival ekonomi Islam dan bumiputera di Malaysia.



Kini DAP dikatakan antara mereka yang menguasai ekonomi di dalam negara. Tapi pesan Saudara Rahim, kita orang melayu tidak perlu takut kerana kuasa membeli adalah di tangan Bumiputera.

Ya benar Keris bersetuju dengan Saudara Rahim. Ini bukti yang DAP dah pun bertindak memboikot barangan bumiputera :


Nampaknya cybertroopers DAP rancak berkempen supaya masyarakat memboikot produk-produk yang dihasilkan oleh bumiputera.

Mereka menggunakan laman-laman dalam 'Facebook' untuk menjayakan kempen boikot mereka.

Barangkali DAP sudah lupa, orang bumiputera punya kuasa beli terbesar dalam negara ini. Jom kita boikot produk DAP pula. Kita boikot produk kroni DAP.

Berikut adalah senarai produk dan pasaraya yang dimiliki oleh kroni DAP:

  1. Tepung gandum Cap Sauh
  2. Sri Murni Minyak Masak
  3. Sri Murni Nugget
  4. Marina Nugget
  5. Marina Tuna
  6. Aminah Hassan Sos cili
  7. Aminah Hassan Sos Tomato
  8. Aminah Hassan Bihun
  9. Roti Massimo
  10. PowerRoot Ali Cafe
  11. PowerRoot Oligo
  12. PowerRoot 9Spot ISOTONIK
  13. Malta
  14. NutriMalt
  15. Teh Cap Masjid
  16. Teh Guru Cap Masjid
  17. Pau Ahmad
  18. Old Town White Coffee
  19. Pasaraya Econsave
  20. Pasaraya KK mart
  21. Pasaraya 99 Speedmart
  22. Minyak Knife
  23. Minyak BURUH
  24. Minyak NATUREL
  25. Minyak DAISY
  26. Produk Minuman jenama DRINHO
  27. ISOMAX ISOTONIC
  28. HomeSOY
  29. Farm Cows Butter
K7L : Boikot barang DAP!...

7 ulasan:

  1. Senaraikan pula barangan keluaran bumiputera supaya mudah membuat pilihan

    ReplyDelete
  2. Pandangan saya, dalam keadaan ini beberapa perubahan/transformasi besar harus dilakukan UMNO segera. Antara yg utama:
    1) Anjakan paksi perjuangan UMNO drpd Melayu kepada Islam, tanpa meminggirkan Melayu sebagai bangsa teras Islam di negara ini. Harus bermula dengan penubuhan Majlis Syura UMNO yang memandu perjalanan parti. Perjuangan mempertahankan Islam dan Perlembagaan diperteguhkan pada peringkat ini
    2) Pembukaan keahlian penuh UMNO kepada Cina Muslim, India Muslim, dan Bumiputera Muslim lain seperti Siam, Orang Asli, serta suku2 di Sabah & Sarawak, berbanding sekadar ahli bergabung kini. Sayap khusus untuk setiap kelompok ini diwujudkan demi memperjuangkan hak masing-masing. Parti-parti Bumiputera di Sabah & Sarawak dijemput bergabung dalam satu Gagasan Mega ini
    3) UMNO harus menjuarai isu hudud dan negara Islam, berbanding PAS yang semakin tenggelam. Pelaksanaan secara hemah dan tertib amat penting, mengambil kira kewujudan masyarakat non-Muslim. Ini juga mendekatkan penyatuan UMNO-PAS.
    4) Berdasarkan perubahan 1, 2 dan 3 di atas, Cadangan penukaran nama asal UMNO kepada United Muslim & Native Organisation/ Pertubuhan Muslim & Bumiputera Bersatu
    5) Imbangan perubahan kepada parti komponen BN yang lain. Dengan UMNO kekal sebagai teras, parti lain harus berusaha kuat memahamkan kaum diwakili masing-masing supaya menerima realiti dan kemahuan masyarakat majoriti tanpa hak minoriti ini diambil
    6) Setelah pihak minoriti akur, usaha dakwah kepada mereka harus digiatkan dan mereka diajak menyertai pihak majoriti dengan menerima Islam. Penyusunan ekonomi dan lain-lain sesama masyarakat Islam adalah lebih mudah.
    7) Pergi lebih jauh dr itu, keadaan ini akan menjadi teras kekuatan baru di peringkat global yg memungkinkan keupayaan kita utk memecahkan penguasaan negara2 maju dengan adunan harmoni masyarakat berbilang kaum ini
    Persoalannya beranikah UMNO melakukan perubahan ini?

    ReplyDelete
  3. Ooo ini senarai produk produk haramjadah tak mengenang budi yg boikot produk produk melayu. Sekarang baru aku tahu produk keluaran mereka. Aku akan mengamal menjauhi diri aku dari produk produk mereka yg haram itu

    ReplyDelete
  4. Boikot segala barangan cino

    ReplyDelete
  5. Memang ada baiknya membeli barangan keluaran bumiputera.Setiap sen tersebut masuk dlm poket pekedai/peniaga bumi.

    Bagaimana pula kami di pelosok pedalaman Sarawak yang selama ini membeli dr kedai cina kerana tiada kedai bumi atau terdpt 1-2 kedai bumi saja?Di pekan Kapit,contohnya,hanya terdpt 2-3 kedai runcit milik bumi.Sayur ok.Ikan sungai ok.Barang2 keperluan harian hampir dibolot peniaga bukan bumi.Keadaan begini juga dialami di pekan Song n Belaga.Amat sedih n memilukan.

    Minta rakan2 beri cadangan.(Jgn cadangkan bumi bersatu n bina mini market.Tiada org bumi yg kaya di pekan2 tersebut.)

    sekian.

    ReplyDelete
  6. Saya adalah salah seorang ahli keluarga Alamrhumah Hjh Aminah Hassan pengusaha Aminah Hassan Sdn Bhd. Saya terpanggil untuk memberi penjelasan berhubung pertuduhan jahat ini.

    Disini saya melahirkan rasa kesal diatas pertuduhan ini. Saya dengan ini menafikan sekeras-kerasnya bahawa perusahaan Aminah Hassan adalah milik bangsa cina, malah buat pengetahuan umum setelah kematian Almarhumah Hjh Aminah, kesemua pemegang saham merupakan anak-anak kandung Almarhumah sendiri yang berbangsa Merlayu dan beragama Islam. Jika kurang percaya, saudara boleh check dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia.

    Tolong berhenti dari menabur fitnah buruk seperti ini. Bagaimana orang Melayu hendak berjaya jika bangsa sendiri saling fitnah memfitnah. Bangsa lain (yakni pengusaha makanan bangsa lain) tidak pernah menabur fitnah ke atas perusahaan ini malah yang sering dengki adalah bangsa kita sendiri. Sungguh memalukan.

    Perkara ini bukan sahaja menjejaskan perniagaan malah mengaibkan orang yang telahpun menghadap ilahi yakni Almarhumah Hjh Aminah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa la geng-geng ni...ckp ikut selera n x buat kajian...

      Delete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk