13/08/2011

Siapa Buat Aduan Pada JHEIAPP? Ng Suee Lim? atau Khalifah Kapir LGE?




Keris diberitahu Ng Suee Lim ini tiada kena mengena dengan permasalahan di Pulau Pinang melainkan beliau menyalak lebih pasal Hasan Ali. Dia ini termasuk dalam golongan Ustaz Kapir  dokongan totok-totok PAS yang tidak ada kena mengena dengan isu di Pulau Pinang. 

Isu sebenar adalah mengenai pekeliling dari Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, JHEAIPP yang melarang bacaan Al-Quran dengan menggunakan pembesar suara daripada masjid dan surau pada waktu Subuh, telah dikeluarkan kepada semua ahli jawatankuasa masjid dan surau berdasarkan fatwa baru negeri tersebut.



Arahan kepada semua masjid dan surau di Pulau Pinang telah dikeluarkan selaras dengan keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Pulau Pinang iaitu arahan menghentikan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh. Dikatakan amalan terbabiy bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.

Rata-rata penduduk Islam dan bukan Islam sejak dari dahulu lagi telah dibiasakan dengan bacaan-bacaan ayat Al-Quran setiap hari. Tidak ada masalah, melainkan jika bacaan-bacaan tersebut boleh menyebabkan Khalifah Kapir LGE terbakar, boleh juga Keris kasihankan.

Jika kita melihat dari segi aspek persekitaran ataupun populasi penduduk, jarang sekali ada masjid ataupun surau di kawasan majoriti penduduknya bukan Islam . Maka tidak wujud rasa terganggu. Sementelahan itu, bukankah Agama Islam adalah agama rasmi Malaysia seperti yang termatub didalam Artikel/Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan yang harus dihormati. Keris teringin nak tahu siapa pengadu tersebut. Perkara yang sudah menjadi kebiasaan setelah sekian lamanya dikatakan melanggar hukum syarak?.

Adakah fatwa yang telah dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Pulau Pinang ini telah merujuk kepada Perkara 3(3) Perlembagaan Persekutuan iaitu:

(3) Perlembagaan-Perlembagaan Negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan Sarawak hendaklah masing-masing membuat peruntukan bagi memberi Yang di-Pertuan Agong kedudukan sebagai Ketua agama

Jika berdiskusi tentang amalan agama, bagaimana dengan perarakan agama Hindu yang akan memainkan lagu dengan kuat ketika mengarak patung mereka ke kuil serta menyesakkan lalulintas?, bagaimana pula dengan bunyi ketukan dram ketika penganut agama Buddha meraikan sesuatu di tokong pada waktu malam?. Itu tidak menjadi masalah dan tidak pernah dipertikaikan malahan diterima oleh  seluruh rakyat Malaysia atas dasar kebebasan beragama dan saling menghormati antara satu sama lain di dalam masyarakat majmuk. 

Kita tidak pernah bising mengenai pengamal agama lain yang membuat perarakan dan sebagainya. Seperti yang telah Keris nyatakan tadi, siapakah pengadu kepada permasalahan tersebut?. Keris bukan ingin politikkan isu ini, tetapi masalah yang bermain dengan isu agama seringkali didengari di negeri jajahan PR. Bertanya di sudut hati kecil Keris, apakah tiada lagi pejuang Islam didalam PR atau pejuang-pejuang tersebut dikawal individu tertentu demi kepentingan politik?


Pada sudut pandang Keris ,tiada salahnya menggunakan pembesar suara untuk bacaan ayat-ayat Al-Quran untuk berkumandang sebelum subuh. Maaflah, mungkin Keris tidak punya Sarjana Tinggi seperti MAZA atau ilmu tinggi dalam agama seperti lebai-lebai PAS. Tetapi tidakkah kita Umat Islam di Malaysia secara logikal akal sedar akan kehilangan satu demi satu amalan yang mendekatkan diri kita kepada Allah?. 

Jika dahulu kepimpinan Pulau Pinang melarang perarakan Maulud Nabi sebelum ditarik balik, dan kini larangan bacaan Al-Quran pada waktu subuh, selepas ini apa pula yang dipertikaikan di Pulau Pinang?. Khutbah Jumaat? Azan? Pakai Kopiah?. Nyata ini semua dakyah secara halus pihak tertentu untuk memecah belahkan umat Islam sekaligus membuat persempadanan kepada perpaduan yang terjalin atas nama saudara seagama.

Konklusinya, yang rugi adalah umat Islam itu sendiri. Ingatlah bahawa Islam tidak terletak pada Kad Pengenalan, tetapi ia terletak keimanan dan ketaqwaan kepada Allah melalui hati, lafaz dan perbuatan yang bersandarkan hadis dan sunnah. Keindahan Islam terletak pada akhlak dan perjuangan ummah. Jika kita sendiri memandang isu-isu agama sebagai remeh, maka jangan menangis andaikata anak cucu kita bukan lagi Islam sejati. Keris menulis bukan kerna nama, Keris menulis bukan atas dasar politik pada entri ini. Tetapi Keris bertinta agar Islam tidak dipandang remeh atau dipermainkan oleh pihak-pihak tertentu. Siapa lagi yang harus sayang dan perjuangkan agama Islam jika bukan umat Islam itu sendiri.

Berkenaan isu ini, Keris cabar Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Abdul Malik Abul Kassim a.k.a Malik Donald Duck untuk menjelaskan isu ini bukan atas dasar politik kerana Malik Donald Duck ini sering mempertahankan LGE dalam apa-apa situasi.

Syabas kepada Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengambil berat isu ini dan telah memberi kenyataan bahawa tindakan Majlis Fatwa Pulau Pinang adalah satu tindakan melulu. KLIK SINI..

Islam Agamaku! Melayu Bangsaku! 

Dirgahayu Malaysia Tanahairku!

Keris 7 Lok kata: Keris nak dengar apa ulasan Ilmuwan Muda Ustaz Fathul Bari..Kalau nak tahu MAZA ada keluarkan kenyataan tentang permaslahan ini dan macam biasa. Dia tetap pening lalat.. hangin aku!

2 ulasan:

  1. NI SEME GERAKAN TERANCANG OLEH GUAN SIYAL ENG NAK JADIKAN PENANG SINGAPORK II BROO

    ReplyDelete
  2. biasa...dia ingat kita buta apa..

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk