15/10/2012

Bahaya! Assalamualaikum - Akum - Salam - Waalaikumsalam - Semuanya Ada Maksud Tersembunyi?



ASSALAMUALAIKUM ataupun ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH adalah cara memberi salam sesama muslim yang sebenar. Biasakan kita baca dalam SMS, 'Akum bro! aku dh smpi ni bla bla bla'. Tahukah anda makna di sebalik ayat itu? Cara menjawab salam dengan betul? Cara menyampaikan salam?

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)". Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangb uruk). (QS. 43:89)

Ilmu ini sekadar untuk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ada satu perkara yang perlu diingat semasa menjawab salam, biasanya kita dengar orang jawab salam kita dengan bunyi “WAALAI KUM SALAM”. Walhal yang betulnya adalah “WAALAI KUMUS SALAM”.

Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata “Kirim salam, Assalamualaikum pada Mctheory ya”. Bukan : “Kirim salam kat Mctheory yer”. By the way Mctheory kawan Keris ni Islam jangan risau. Cuma dia tak sedar diri dan rasa diri omputih! Haha!

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Kau tolong kirim salam maut kat dia yer“. Walaupun bergurau kalau ikutkan ia menyalahi syariat dan berdosa. Memberi salam dan menjawab salam pun ada pahala dan dosa ya!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan. Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan "As Salam” yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Pesan kepada rakan yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Lebih baik tulis Assalamualaikum dari kita teruskan dakyah yahudi melalui AKUM. Semoga ada manfaat melalui artikel ini. Lupa, betulkan Keris jika ada yang salah. 

K7L : Yahudi akan pandang rendah pada umat yang lain..sifat bongkak mereka kekal sampai kiamat..

4 ulasan:

  1. terimakasih sudah mengingatkan..

    ReplyDelete
  2. Apa kata double confirm balik artikel di atas akn kesahihannya. Thnks

    ReplyDelete
  3. Terima kasih atas penjelasan tentang singkatan singkatan yang bermanfaat mem@ng org indonesia suka seenaknya sendiri

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk