05/02/2012

Selamat Bertugas Buat @YuseriYusoff @riorashid @CQ_Rain @AsyrafRingo - Esok Pelancaran #AmanKampus




Salam 1Malaysia buat semua. Dijemput seluruh rakyat Malaysia yang mahukan mahasiswa belajar dengan aman serta semua mahasiswa yang menyokong gagasan keamanan kampus untuk menghadiri pelancaran Aman Kampus Kembara Mahasiswa bersama Rakyat yang akan dirasmikan oleh Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor jam 7.30 pagi di perkarangan Dataran Putra esok bertarikh 6 Februari 2012. Lintas lansung dr MHI TV3!

Bercakap tentang Program Aman Kampus Kembara Mahasiswa ini, Tun Faisal Ismail Aziz berkata ;


"Aman Kampus adalah suatu gerakan masyarakat sivil yang wajar mendapat sokongan ramai. Aman Kampus berbeza dengan gerakan mahasiswa tidak bertamadun yang dipelopori sekumpulan kecil mahasiswa kurang ajar yang membuat kacau di jalan raya, di premis orang lain, memanjat pagar untuk menghantar memorandum pada waktu malam sewaktu pejabat tutup, melanggar cermin kaca dalam usaha menawan klinik, berpura-pura diculik untuk mendapat undi simpati sewaktu pilihan raya kampus, berpura-pura nazak, koma, patah rahang dan tulang rusuk serta menyebarkan penipuan melalui media sosial. Ia juga bukan gerakan mengugut untuk membunuh Perdana Menteri dan mengebom helikopter Perdana Menteri.

Saya yakin kesemua perkara yang saya sebutkan di atas tadi bukan aspirasi majoriti mahasiswa, tetapi aspirasi minoriti mahasiswa yang rosak akibat mendapat didikan salah oleh politikus luar dan berusaha mencemarkan kemurnian aspirasi tulen mahasiswa dengan membawa kebejatan politik luar ke dalam kampus.

Pada pengamatan saya, Aman Kampus adalah suatu gerakan masyarakat sivil oleh mahasiswa yang sedar bahawa aspirasi tulen mahasiswa adalah di atas aspirasi politik pembangkang yang cuba dipaksakan ke atas mereka. Ia juga adalah satu gerakan untuk mengharmonikan kampus agar mahasiswa dan warga universiti benar-benar bebas dari politik partisan dan menghalang perpecahan warganya.

Paling penting, gerakan masyarakat sivil ini adalah untuk melahirkan mahasiswa yang mempunyai sifat dan sikap diplomasi, rasional & toleransi. Sama-samalah kita menyokong usaha murni ini."

Menurut maklumat daripada rakan bloger Bro Jinggo ;



4 Asas Utama program :

1. Bagi memastikan suasana keharmonian dan kedamaian yang sedia ada di kampus sentiasa dipelihara agar penekanan sepenuhnya terhadap kecemerlangan sahsiah diri serta akademik dapat direalisasikan.

2. Bagi menyuntik semangat patriotik kepada mahasiswa agar terus memahami secara rasional terhadap dasar-dasar yang sedang dan akan dilaksanakan oleh kerajaan

3. Menyediakan sebuah wadah penyampaian maklumat yang tepat, berkesan dan terancang berkaitan penjelasan isu-isu semasa agar dapat member impak terhadap sosiopolitik negara serta pembangunan intelek mahasiswa ; dan

4. Untuk menterjemahkan sokongan majoriti terhadap kepimpinan Perdana Menteri dan negara melalui kutipan tanda tangan mahasiswa serta warga kampus.

Manakala Shahar Abdullah pula berkata ;


3 Elemen perlu ada pada mahasiswa: Diplomasi, rasional & toleransi

1. Mahasiswa perlu ada sikap diplomasi

2. Mahasiswa yang rasional; melihat isu-isu tempatan dan kampus dalam ruang lingkup mahasiswa iaitu sendiri

3. Sikap toleransi mahasiswa harus dipupuk tidak kira sama ada di antara kaum atau sesama mereka di universiti.

Bagi Keris, asalkan nawaitu itu baik dan jelas dengan visi dan misi program InsyaAllah semuanya akan berjalan dengan lancar. Maaf dipinta buat rakan-rakan yang menyertai rombongan tersebut kerana kekangan tugasan yang perlu Keris siapkan maka tidak dapat bersama anda semua. Walaubagaimanpun, "All the best" kepada semua yang terlibat terutama rakan UMB (YY, RR, BJ, KO, Pj-O dan blogger Mahasiswa).

K7L : Sekarang tengah kurang sihat namun Keris cuba gagahkan diri untuk bersama rakan-rakan esok sekiranya mampu..Keris doakan semua selamat pergi dan selamat sampai dan segala urusan dipermudahkan oleh Allah. Amin.

1 ulasan:

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk