29/11/2011

@tunfaisal @razlanrafii Media Ketika #PAUMNO Harus Patuhi Etika!


ETIKA SEMASA PERHIMPUNAN AGUNG UMNO 2011

1. Perhimpunan Agung UMNO 2011 akan berlangsung mulai 29 November 2011 sehingga 3 Disember 2011 bertempat di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur.

2. Sehubungan itu, pihak tuan diingatkan untuk mematuhi peraturan – peraturan membuat liputan serta kod etika berpakaian semasa majlis tersebut, sepertimana berikut :-

2.1 Ketika lagu Negaraku dinyanyikan, petugas media tidak dibenarkan melakukan sebarang pergerakan sebagai menghormati lagu kebangsaan kita.

2.2 Pergerakan petugas media perlu tertib agar tidak menganggu perjalanan Perhimpunan Agung UMNO.

2.3 Petugas media tidak dibenarkan menghalang pandangan dan membelakangkan pentas Ahli Majlis Tertinggi, kawasan tetamu khas dan para perwakilan.

2.4 Petugas media yang terlibat dalam persiapan pemasangan kamera dan peralatan teknikal di dalam dewan – dewan persidangan (Dewan Merdeka / Dewan Tun Dr. Ismail / Dewan Tun Hussein Onn) dan bilik sidang media hendaklah dibuat sebelum ketibaan VIP atau sebelum majlis bermula untuk proses jaringan keselamatan oleh pihak keselamatan.

2.5 Hanya petugas media (wartawan) yang memakai tag nama khas yang dikeluarkan oleh Ibu Pejabat UMNO sahajadibenarkan membuat liputan di dalam dewan–dewan persidangan (Dewan Merdeka / Dewan Tun Dr. Ismail / Dewan Tun Hussein Onn) sepanjang Perhimpunan Agung UMNO.

2.6 Hanya petugas media (jurufoto / jurukamera / krew) yang dibekalkan bip khas (warna biru) yang dikeluarkan oleh Ibu Pejabat UMNO sahaja yang dibenarkan membuat liputan di dalam Dewan Merdeka sepanjang Perhimpunan Agung UMNO.

2.7 Manakala petugas media (jurufoto / jurukamera / krew) yang dibekalkan bip khas (warna merah) hanya dibenarkan membuat liputan di luar Dewan Merdeka sepanjang Perhimpunan Agung UMNO serta sewaktu Majlis Perasmian dan Persidangan Pergerakan Wanita, Pemuda dan Puteri UMNO (Dewan Merdeka / Dewan Tun Dr. Ismail / Dewan Tun Hussein Onn).

2.8 Ketika Majlis Taklimat Presiden (Majlis tertutup) semua petugas media (jurufoto / jurukamera) hanya dibenarkan membuat ‘photo opps’ untuk lima minit pertama di dalam dewan Merdeka dan selepas itu, semua petugas media tidak dibenarkan sama sekali berada di dalam dewan tersebut.

2.9 Hanya petugas media yang memakai tag nama khas yang dikeluarkan oleh Ibu Pejabat UMNO sahaja dibenarkan memasuki dan menggunakan kemudahan yang disediakan di dalam pusat Media (Bilik Mawar).





2.10 Kod etika berpakaian

Lelaki : Baju kemeja
Baju batik lengan panjang
Baju Melayu lengkap bersamping dan bersongkok
Berseluar panjang (slack)
Berkasut kulit


Tidak dibenarkan: Baju T
Kemeja tanpa kolar / berlengan pendek
Seluar jeans
Seluar pendek
Pakaian ketat dan kurang sopan
Selipar / kasut sukan

Wanita : Baju kurung atau kebaya labuh
Blouse berlengan panjang
Skirt panjang (di bawah paras lutut)
Sari berlengan dan pakaian kebangsaan kaum-kaum lain
Berseluar slack panjang
Lain-lain pakaian yang kemas dan sopan

Tidak dibenarkan : Baju T
Baju tanpa lengan
Seluar jeans
Seluar pendek
Pakaian ketat dan menjolok mata
Selipar / kasut sukan

Nota : Hanya Baju T berkolar yang mempunyai logo agensi atau media terbabit sahaja dibenarkan

3. Kegagalan mana-mana petugas media mematuhi peraturan-peraturan membuat liputan serta kod etika berpakaian yang ditetapkan akan menyebabkan mereka tidak dibenarkan membuat liputan sepanjang Perhimpunan Agung UMNO. -umno-online

Islam Agamaku! Melayu Bangsaku! 

Dirgahayu Malaysia Tanahairku!

Keris 7 Lok kata: Ingat! Keris pun kena ikut etika!..UMB juga bertugas!..Selamat Bersidang!

0 ulasan:

Post a Comment

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk