22/11/2011

Takziah Buat Keluarga Penyokong Indonesia Yang Meninggal Dunia Semalam



JAKARTA, KOMPAS.com — Dua orang dipastikan meninggal dunia saat desak-desakan suporter di Stadion Gelora Bung Karno, Jakarta, Senin (21/11/2011) malam. Kedua korban berkelamin laki-laki telah dibawa ke Rumah Sakit Cipto Mangunkusumo.

Salah satu korban bernama Reno Alvino (21), warga Cililitan, Jakarta Timur. Reno Alvino adalahadditional player band DOT yang dibentuk dua bersaudara Ezza Yayang dan Adam Yayang. Di band tersebut, Reno biasa bermain sebagai drummer. Sementara satu korban lainnya belum diketahui identitasnya. Keduanya meninggal saat terjadi kericuhan di sektor 7 sekitar pukul 19.00.

“Kita datang rombongan. Semua pegang tiket. Yang enggak punya maksa masuk jadi dorong-dorongan, jatuh, misah. Dan dengar-dengar, saya cari enggak ada. Tahu-tahu ada dua korban pas desak-desakan. Saya cek ternyata Reno. Dia udah enggak ada,” kata saudara sepupu Reno, Helmi (25), kepada Kompas.com.


Inilah yang akan terjadi sekiranya tiada displin ketika menonton bolasepak di stadium. Mengikut sumber, mereka ini telah dipijak mati ketika penonton menyerbu masuk stadium. Rakyat Malaysia khususnya harus menjadikan peristiwa ini sebagai iktibar. Harus masuk ke stadium dengan memikirkan keselamatan diri sendiri dan juga orang lain. Takziah buat keluarga penyokong Timnas Indonesia tersebut. 

Keris memohon FAM membuat laporan kepada FIFA terhadap penyokong bolasepak Indonesia yang sering mengancam pemain-pemain Malaysia dan mencerca kerajaan Malaysia hanya kerana pasukan mereka belum cukup bagus untuk mengalahkan Harimau Muda mahupun Harimau Malaya. Minta FIFA buat tindakan supaya tiada lagi penyokong Indonesia dibenarkan masuk ke stadium mahupun di perkarangan stadium pada mana-mana perlawanan kerana mereka tidak bersikap profesional ketika menonton dan membahayakan penonton pihak lawan mereka mahupun pemain negara lain.


Islam Agamaku! Melayu Bangsaku! 

Dirgahayu Malaysia Tanahairku!

Keris 7 Lok kata: Tahniah Harimau Muda..dan takziah buat penyokong Indonesia yang telah meninggal dunia semalam..

3 ulasan:

  1. mampus dua ekor. ada beribu2 lagi yang kecoh. Kan senang kalau semuanya mampus. kimak punya indon.

    ReplyDelete
  2. padan muka..patutnyer lebih ramai lg yg mampus.. indon dgn lembu sama jer bangang nyer...kecoh tak tentu pasal dan tak dpt menerima hakikat yg MALAYSIA LEBIH BAGUS DARI INDONESIA

    MALAYSIA :- TANAH TUMPAH DARAH KU..

    ReplyDelete
  3. bodoh indon.biar ko mampus. memang layak mampus dari hidup atas bumi tuhan ni. bangsa x reti bersyukur

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk