04/10/2012

VC UKM Perlu Ditukar Dengan Kadar Segera? #NCukm Gagal


Alhamdulillah #PRKampus akhirnya sudah selesai. pemilihan MPP (Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2012/2013 sudah selesai bagi 20 IPTA seluruh Malaysia. Yang terakhir sekali ada UIAM yang terpaksa membuat pengundian semula setelah disabotaj pihak tertentu.

Kegagalan Pro-AM untuk menafikan penguasaan pelajar pro-pembangkang di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sememangnya sudah dijangkakan oleh banyak mata.
Ironinya, biarpun MPP sebelum ini bagi kedua universiti tersebut tidak buat kerja dan tidak membawa suara mahasiswa pun melainkan memegang ideologi pembangkang sebagai wadah kepimpinan kampus mereka.
Sudah tiada pilihan lainkah?


Menyebut tentang perkara ini, getus hati Keris wujud perasaan aneh. Contohnya kejadian yang berlaku di UKM di mana 7 kerusi dikatakan dimenangi tanpa bertanding oleh pelajar pro-pembangkang adalah asas kukuh bagi membuktikan kegagalan Naib Canselor UKM dalam melahirkan pemimpin pelajar yang mempunyai keberanian, pemimpin pelajar yang bertanggungjawab dalam memikul setiap amanah yang disandarkan.

Kesedaran-kesedaran berbentuk kepimpinan ini prosesnya harus diambil tempat di universiti, yang mana ianya merupakan langkah dalam melahirkan pemimpin masa hadapan dalam pelbagai bidang termasuk profesional.

Jika mengikut logik apabila terdapat kumpulan pelajar yang membawa perjuangan parti pembangkang di UKM dan UIAM dan mengapa mereka berleluasa dan berkuasa?

Baca keluhan dan saranan Double-Y tentang isu ini di [SINI]

K7L : #NCukm perlu ditukar..tak guna simpan lama-lama kalau gagal buat kerja..

1 ulasan:

  1. Ukm ni universiti research...
    Byk duit kerajaan dberi utk research
    Dah byk melabor tp student bangang gak nk pilih pembangkang
    So...biarla depa cr duit sendiri buat research...mintak kerajaan selangor ke

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk