Oleh: Zaharudin Muhammad.
Presiden Gerakan Selamatkan Ekonomi Malaysia (GESA).
Dalam dua tulisan saya yang lampau, saya telah menulis tentang bagaimana ekonomi Islam meletakkan target mengsifarkan kos perjalanan. Ia bukan sahaja ekonomi di dalam syariat nabi kita Muhammad saw, tetapi juga syariat nabi-nabi terdahulu. Fakta ini menunjukkan bahawa ia perkara penting justeru pensyaritannya tidak berubah dari dahulu sehingga sekarang. (Untuk maklumat lanjut, sila baca 2 link di bawah).
Apa yang lebih zalim pada hari ini, tanah rakyat digunakan untuk membuat lebuhraya, wang rakyat dijadikan modal kemudian rakyat juga yang kena bayar akhirnya? Persoalan, siapa untung dan siapa rugi? Apa kerja kerajaan yagn dilantik oleh rakyat?
Bagaimana tanah rakyat diambil? Sama ada namanya tanah kerajaan di mana dari perspektif Islam ia adalah milik rakyat dan kerajaan sebagai pengurus. Jika ia tanah milik orang ramai, kebanyakan yang berlaku ialah golongan negotiator (perunding) dan orang tengah yang akan makan banyak, harga yagn dibayar oleh pemunya tanah lebih rendah daripada harga yagn diterima daripada syarikat konsesi / pemaju-pemaju lebuhraya.
Bagaimana wang rakyat dijadikan modal? Ia melalui wang cukai dan hasilan bumi seperti hasil petronas dan seumpamanya. PLUS sebagai contoh, di mana sebahagian pemegang sahamnya adalah Khazanah. Sumber khazanah adalah daripada dana kerajaan, sumber cukai dan sumber petronas yang dipam dan berikan pinjam kepada pemaju lebuhraya dalam bentuk pinjaman dana (sukuk / bon).
Siapa yang untung? Yang paling untung ialah syarikat-syarikat konsesi dan pemegang-pemegang saham serta syarikat-syarikat yang diberikan kontrak pengurusan dan mantainance lebuhraya.
Siapa rugi? sudah tentu rakyat, wang mereka tanah mereka digunakan oleh 1% rakyat yang berkuasa, akhirnya mereka pula kena bayar.
Bagaimana penyelesaian? Kembali kepada Islam. Jika islam berkuasa, maka dasar monopoli (دولة بين الأغنياء) adalah sesuatu yang sangat ditentang oleh dasar ekonomi Islam. Justeru itu, 1 golongan daripada 8 golongan pemanfaat hasilan cukai dan 1 golongan daripada 6 golongan pemanfaat hasil bumi adalah untuk sifarkan kos perjalanan.
Maka, jika terbukti kerajaan telah mengambil hak rakyat ini, perundangan islam akan membatalkannya dengan pembatalah 'fasakh'. Dengan kata lain, jika terbukti ia mengambil hak rakyat, maka semua tol akan dibatalkan dengan cara tidak mengzalimi dan tidak dizalimi. Maksud tidak mengzalimi ialah semua syarikat konsesi akan dibayar semula wang mereka yang actual cost tanpa mengira projection income. Maksud tidak dizalimi ialah, pembatalan itu tidak merugikan kerajaan dan rakyat.
Penguatkuasaan pencegahan berlakunya monopoli dan pengambilan harta orang ramai termasuk di dalam kategori hukum takzir. Maka sangat malang jika orang berkata: laksanakan Islam setelah ekonomi stabil, sedangkan kita faham di atas bahawa hak rakyat dan hak orang ramai serta hak individu pemegang saham dan konsesi tidak akan dapat dibela melainkan dengan undang-undang ini.
Jom kembali kepada Islam, "Ke Arah Rakyat Malaysia Yang Lebih Bebas".
K7L : Khas untuk Mahathir yang kayakan kroninya..
0 ulasan:
Post a Comment