02/06/2012

Syukur Hidup Di Malaysia? Kenapa?

Kredit gambar : Angin Perubahan

Oleh ZULKIFLI JALIL
pengarang@utusan.com.my

KALAULAH kita boleh duduk dan tenang-tenang sebentar. Kemudian ambil masa sedikit hirup udara segar. Dan renung-renungkan betapa bernasib baik dan beruntungnya kita tinggal di bumi Malaysia bertuah ini.

Bukan memaksa, tapi cubalah.

Barangkali, tentu dan akan ada ungkapan 'apa aku kisah' kerana apa sahaja prasarana, kemudahan asas sehinggalah penyaluran subsidi 'itu memang tanggungjawab kerajaan. Kerajaan banyak duit dan itu adalah duit rakyat'. Dan memang wajarlah ia dibelanjakan oleh kerajaan untuk rakyat. 'Itukan hak rakyat'.

Demikian juga dengan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dan barangkali apa sahaja yang berkaitan dengan pengumuman peruntukan, antaranya Felda, Belanjawan Negara dan dan apa sahajalah...'itu duit rakyat'. Boleh diterimakah tanggapan sebegini?

Untuk pergi jauh menjengah isu ini, maka marilah kita luangkan sedikit masa sekejap menilai fakta-fakta seterusnya ini.

Ya! kita tidak seperti negara-negara tetangga di rantau ini.

Di Indonesia, kerajaannya hanya memberi subsidi untuk golongan berpendapatan rendah. Antaranya, beras (gred rendah), gas LPG (berat tong 3 kilogram) dan petrol RON88. Lain-lain produk tidak disubsidikan atau dijual pada harga pasaran.

Thailand pula hanya memberi subsidi untuk diesel bagi golongan nelayan manakala Singapura tidak memberi apa-apa subsidi kepada mana-mana barang atau produk keperluan harian.

Kadar tanggungan subsidi bagi setiap negara jiran tidak diketahui.

Malaysia - berasaskan fakta, mempunyai tanggungan subsidi tertinggi berbanding negara jiran. Negara ini menanggung subsidi bagi tujuh barang keperluan seperti beras, gula, tepung gandum, minyak masak, petrol, diesel, LPG dan termasuk bil elektrik, pendidikan dan kesihatan.

Dalam aspek ini, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) telah diberikan peruntukan berjumlah RM200 juta untuk melaksanakan Program Penyeragaman Harga di pedalaman Semenanjung, Sabah dan Sarawak bagi tahun ini.

Peruntukan ini bertujuan membiayai perkhidmatan transporter yang telah dilantik untuk mengedar dan membekalkan barang keperluan bersubsidi iaitu gula, tepung gandum, minyak masak, Beras Nasional, gas memasak (LPG 14 kg), petrol dan diesel bagi memastikan masyarakat di pedalaman menikmati faedah subsidi kerajaan.

Sebagai contoh di Ba'kelalan, Sarawak, harga gas memasak sebelum pelaksanaan projek adalah RM70/tong, gula RM5/kg, beras nasional RM45/kg, petrol dan diesel RM5.50/liter. Harga selepas projek pula dilaksanakan mematuhi harga ditetapkan kerajaan iaitu bagi gas memasak adalah RM26.60/tong, gula RM2.50/kg, beras nasional RM18/kg, petrol RM1.90/liter dan diesel RM1.80/liter, setelah kerajaan menanggung kos pengangkutan yang tinggi.

Pelaksanaan program ini membantu golongan sasaran yang berpendapatan rendah di kawasan pedalaman hidup dengan kos sara hidup yang rendah. Sepanjang pelaksanaan program penyeragaman harga ini (2009-2011), sejumlah 1.77 juta penduduk (Semenanjung, sabah dan Sarawak) telah memperolehi manfaat penjimatan boleh guna hasil daripada penyeragaman harga kawalan ini.

Kawasan yang dipilih bagi pelaksanaan projek adalah berdasarkan kedudukan harga runcit barang keperluan pengguna di tempat berkenaan melebihi 15% daripada harga kawalan kerajaan.

Kesukaran penduduk tempatan mendapatkan barang keperluan adalah disebabkan oleh keadaan muka bumi dan kos pengangkutan yang tinggi, menyebabkan barang keperluan menjadi mahal.

Contohnya, di kawasan yang tidak mempunyai kemudahan jalan berturap dan hanya menggunakan kenderaan pacuan 4 roda sahaja yang mampu melalui kawasan tersebut. Terdapat juga kawasan yang hanya boleh dihubungi melalui jalan air seperti sungai, tasik dan laut.

Barang keperluan yang dibekalkan di sesuatu kawasan tersebut adalah untuk kegunaan penduduk setempat dalam komuniti berkenaan sahaja. Contohnya seperti kegunaan petrol dan diesel bagi bot sangkut persendirian, set penjana elektrik, mesin padi dan jentera-jentera persendirian.

Langkah kawalan harga barangan perlu oleh kerajaan merupakan faktor penyumbang kepada pengekalan kadar inflasi yang sederhana di negara ini. Ia telah dapat memastikan harga barangan perlu adalah lebih rendah berbanding dengan negara-negara jiran di rantau ini.

Kawalan harga telah memberikan impak yang minimum ke atas harga barang-barang perlu dalam negara walaupun harga makanan dan komoditi di pasaran dunia semakin meningkat.

Bagaimana peranan rakyat untuk memanfaatkan konsep subsidi barangan ini supaya ia bukan suatu pembaziran kepada kerajaan dan benar-benar menyumbang kepada ekonomi dalam negara?

Kerana itu, rakyat perlu 'mengubah cara hidup' ke arah kesederhanaan dan berbelanja mengikut kemampuan dan secara berhemah.

K7L : Proud to be Malaysian..

1 ulasan:

  1. Pembangkang n Kuncunya mana tau bersyukur,
    Mereka nakkan kuasa,elok baik disanggah belaka.Sanggup gadai agenda bangsa,yg pelik ada juga raayat yg suka.
    Dengan ceramah berapi2,
    Kononnya akan menabur budi,
    Masa berkuasa apa yg dia beri,
    Asyik mengumpul harta peribadi.
    Sanggup membuat huru hara
    kononnya ramailah orang yg suka,
    Orang macam ni kalau berkuasa,
    Takan raayat boleh bersuara.
    PISAU karat,memang x faham maksud hamba!

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk