04/02/2015

@razlanrafii Buatkan DAP Lebih Panas Pasal #TurunkanHargaBarang



Isu : Penurunan Harga Barangan.

Sebagai pengguna, kami berhak untuk mendapatkan barangan keperluan harian pada kadar harga yang berpatutan.

Sudah menjadi kebiasaan di Malaysia terutamanya apabila kadar harga minyak naik, maka peniaga juga akan berlumba-lumba menaikkan harga barang. Bukan sahaja melibatkan barangan mentah tetapi barangan makanan juga turut dinaikkan sewenang-wenangnya tanpa kawalan.

Kenyataan Menteri Pertanian & Industri Asas Tani, Dato' Seri Ismail Sabri harus dijadikan titik permulaan untuk pengguna berfikir dan mencapai persamaan rasa bagi menyokong memboikot mana-mana peniaga yang enggan menurunkan harga barangan.


Banyak peniaga Cina marah dengan kenyataan tersebut. Peniaga Cina merasa terancam kerana terdapat gerakan melindungi kepentingan pengguna secara besar-besaran. Tidak kurang juga yang menganggap kenyataan tersebut berbaur perkauman.

Namun tindakan sesetengah pihak yang dilihat bergabung atas dasar kepentingan kaum Cina sebagai orang tengah dan peniaga adalah sangat tidak bijak. Soal perkauman tidak timbul dan apa yang dikatakan oleh Menteri adalah kaum Cina merupakan kaum majoriti berperanan sebagai orang tengah dan peniaga. Dalam masa yang sama mereka juga mempunyai rangkaian besar daripada kalangan pembekal yang 'berkuasa' menentukan harga barangan keperluan harian. Maka tidak salah sekiranya gesaan ini disasarkan secara terus dan terbuka kepada mereka.


Tidak menjadi kesalahan juga sekiranya pengguna Cina bersama-sama memboikot orang tengah dan peniaga kerana isu barangan mahal adalah perkara yang melibatkan kepentingan semua pihak. Baik di peringkat pemimpin negara sehinggalah rakyat di bawah.

Persatuan peniaga Cina harus bersama mengambil positif saranan Menteri untuk menyarankan ahli-ahli mereka supaya menurunkan harga barangan berikutan penurunan harga minyak semasa tempatan.


Soal pengambilan untung yang melampau oleh peniaga bukan satu perkara yang baru, ini termasuk isu orang tengah yang mengaut keuntungan yang berlipat ganda.

Oleh itu, kami menyarankan agar pengguna terutamanya menggunakan kuasa yang ada pada mereka untuk terus memboikot barangan yang terlalu tinggi harganya supaya pihak berkepentingan tidak merasa selesa dengan apa yang telah mereka lakukan.

Fahami isu sebenarnya adalah melancarkan kempen memerangi orang tengah dan peniaga yang masih berdegil tidak mahu menurunkan harga barang.

MOHD RAZLAN BIN MUHAMMAD RAFII
(Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan)


K7L : Jika kecam cina terus jadi rasis.. jika mereka kecam Melayu?..

1 ulasan:

  1. SYUKUR ALHAMDULILLAH dgn. KEBERANIAN YAB DS Ismail Sabri kita! Dahlah supermarket/kedai si PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS asyik MENDISKRIMINASI produk BUMIPUTERA Islam/Melayu - sampai kita tak boleh tegur lansung KEDAJALAN ni - dasar si puak BINATANG BUAS yg. amat TAMAK!

    Tengok juga di mana lori-lori dan bas-bas boleh bebas "zig-zag" kat lorong-lorong laju terutamanya di lebuhraya, melebihi had laju sampai disyaki punca utama penyebab kemalangan jlnraya yg. amat BUAS, yg. disyaki asyik MENGORBANkan majoriti mangsa disyaki dari umat Islam/Melayu; hampir harian!

    Kerana Kem-amat-BANGANG yg. diterajui si MCacing-KEPARAT tu tak dak buat undg-undg amat KETAT utk. memastikan lori/bas hanya di lorong perlahan - kerana disyaki takut menyebabkan ’KERUGIAN‘ pd. PEMILIK/PENGUSAHA Industri TAMAK bas-bas/lori-lori - yg. di- MONOPOLI siapa? Kita boleh agak! Biaq rakyat terutamanya umat Islam/Melayu, terus MERANA akibat KEBUASAN lori-lori/bas-bas-LAJU-amat BUAS yg. seolah mengamalkan "laws of the jungle"!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk