05/02/2015

Perarakan Thaipusam Bertukar Trgaedi Di Singapura? - Untungnya Jadi Rakyat Malaysia!



Jika di Malaysia penganut agama Hindu meraikan Thaipusam dengan aman serta tanpa gangguan walaupun negara ini majoritinya beragama Islam, lain pula keadaannya di Singapura..

Di negara berkenaan, penganut agama Hindu terpaksa menyambut Thaipusam tanpa sebarang alat muzik serta bunyi-bunyian. Bayangkan perarakan Kavadi tanpa sebarang bunyi muzik.., begitulah keadaannya di Singapura.

Hari ini, berlaku satu kekecohan apabila Polis di negara tersebut dikatakan melakukan kekasaran terhadap para penganut Hindu yang sedang membawa Kavadi di Serangoon Road.

Polis didakwa telah menolak seorang wanita berbangsa India hingga jatuh ke lantai jalan ketika mahu menyuraikan perarakan kavadi yang diiringi oleh sejenis gendang yang dipanggil 'Urumi'.. Akibat dari insiden berkenaan, berlaku tolak menolak diantara peserta perarakan dengan Polis.

3 lelaki india telah ditahan kerana didakwa melakukan kekasaran kepada pihak Polis. Manakala video kejadian berkenaan telah menjadi viral di laman sosial serta menerima kecaman hebat dari minoriti rakyat beragama hindu di negara berkenaan. - Utaranews.com

Boleh tengok video pasal kes ini di SINI

K7L ; Bersyukurlah jadi rakyat Malaysia..

1 ulasan:

  1. Tak terkejut pun. Kalau Dapigs yang berkuasa di Tanah Melayu, bangsa dan agama selain dari cina dan agama2 mereka akan dilayan macam penduduk kelas 3. Di Singapura, Mat Salleh pun bertaraf lagi tinggi dari bangsa Melayu dan bangsa India.

    Cinapek keturunan cina bukit ni memang terkenal dengan sifat RASIS tegar mereka.

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk