11/03/2013

Siap VAT69? Pengakuan Salah Seorang Daripada VAT69! #LahadDatu


Sebelum pihak ATM mendarat di Lahad Datu, Sabah, ramai yang meragui tentang kebolehan pihak komando VAT 69 dalam menjalankan misi keamanan di sana. Namun masih ada yang keliru dengan sistem unit anggota pegawai polis. Pihak komando VAT 69 memang cukup digeruni musuh kerana mereka ternyata dilatih dengan beberapa siri latihan yang sangat berat. Jadi tidak hairanlah jika mereka juga turut ditempatkan dalam siri menentang pihak penceroboh di Sabah.


1. Saya ingin ceritakan pasal batalion badge 69.Terdapat gambar kerambit di kiri dan kanan dan lembing di tengah2. Maksud lembing adalah dia adalah raja di hutan. Kerambit pula bermaksud membunuh musuh dengan cara senyap seperti terkena senjata kerambit. Tahu2 perut bocor usus terkeluar.

2. Pun begitu, realitinya kami anggota operative Vat 69 selalunya low profile. Tidak pernah mengisytiharkan diri kami adalah komando 69. Tiada logo digunakan semasa operasi. Kami juga adalah kawan baik kpd orang asli. Sekira bertemu dengan orang asli, OA akan panggil diaorang ‘orang kampung’. Operasi sekitar 80an di hutan ulu Perak, kami pernah ditugaskan untuk menawan kem dan membunuh musuh (bandit).

Apa yg sering menarik perhatian pasukan2 sahabat lain, adalah cara kami approach pasukan mereka. Selalunya kami memberitahu daripada BN 2 PPH atau polis biasa. Tetapi yg mereka musykil & binggung, angota kami bergerak, berkemas dengan pantas. Itu yg selalu membuatkan pasukan lain seperti tentera atau polis sempadan Thai tergamam. Yg dihantar cuma 2 seksyen sahaja. lebih kurang 12 orang. Tetapi seorang operative memiliki bermacam2 kemahiran.

3. VAT 69 juga memang diajar low profile. Sebabnya skill dan kemampuan pasukan ini diumpamakan ‘killing machine’. Macam2 kemahiran ada seperti CQB, HALO/HAHO, Demolitian, Medical Combat, Sniper, Bodyguarding, Combat Diver, Survivor, Pandu Arah dan macam2 lagi. Kami juga pernah mengikuti kursus bersama PASKAL di Lumut, serta latihan bersama pasukan2 lain di Asahan Melaka, seperti Pasukan Komando Thailand, Komando Darat Singapura dan Komando Siliwangi Bandung.

Yang seronoknya kami operative 69 berambut panjang dan sering berpakaian selekeh. Ada bertanya kenapa bandit takut kepada pasukan VAT69 kami? Kerana operative kami menjalankan tugas bersama dengan SB (Inteligen Teknikal) yg terkenal kepakaran penyamaran. Selalunya operasi rahsia ini membuahkan kejayaan dan kemenangan bagi pasukan keselamatan dan negara.

Inilah dia VAT69, ramai yang bertanya kepada Keris mengapa ada VAT69 yang terbunuh. Jawapannya mudah, taktik kotor yang digunakan oleh penceroboh dengan mengangkat bendera putih membuatkan beberapa pejuang kita ditembak.

Mereka pejuang yang punyai etika tersendiri. Mereka pejuang negara!

K7L : Mamat bodoh mana kata mereka mati katak?..

4 ulasan:

  1. Powerlah VAT 69. Walau pun diperdaya oleh lanun sulu yg berakhir dengan gugurnya 2 wira. Aku tertunggu tunggu pengkisahan sebenar bagaimana mereka bertempur dan mendapat "Pay back" dengan 12 lanun dapat ditewaskan. Bukan kah cerita asalnya VAT69 telah dikepung dan advantage pada pihak musuh ?. Disini jelas menunjukkan kalau bukan disebabkan muslihat musuh VAT69 tidak akan kehilangan anggota.
    Cuma aku rasa disebabkan corak latihan yg mungkin berubah VAT69 hari ini agak tumpul sedikit dari segi skill menjejak musuh jika dibandingkan dengan Kumpulan Awal VAT69 di era ASP Zabri.
    Ada baiknya juga kalau di jemput orang lama untuk sessi "brainstorm" agar dapat mantapkan lagi kepakaran anggota VAT 69 era 2013...

    ReplyDelete
  2. Pernah dngr crite VAT69 ni prnh msuk snyap2 ke Mindanao & ambik (tawan) ketua lanun yg culik rkyat Mesia bbrapa thun dlu....
    Tabik Boss...!!!

    ReplyDelete
  3. gerun juga dengar vat69 ni , syabas malaysia !!

    ReplyDelete
  4. vat69....teruskan perjuanganmu..saya rakyat sabah sentiasa menyokong perjuangan kalian...

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk