20/03/2015

Hudud PAS Kelantan Adalah Muslihat UMNO? Habis Kenapa Nak Qazaf Dulu?



Biadap betul puak-puak ni. Yang terbaru Presiden PKR yang juga telah bertukar menjadi boneka DAP mula ber-Kung Fu perihal hudud yang mana telah diluluskan oleh PAS Kelantan dan UMNO Kelantan tempohari.

Hari ini mereka keluarkan kenyataan :

Biro Politik KEADILAN telah bermesyuarat pada 17 Mac 2015 dan membincangkan dengan khusus pindaan-pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II.

Muafakat Pakatan Rakyat

KEADILAN terikat dan menghormati keputusan bersama mengenai pelaksanaan hudud yang dicapai di dalam Pakatan Rakyat dalam tahun 2011 seperti berikut:

1. Pelaksanaan hudud bukanlah agenda bersama Pakatan Rakyat

2. Walau bagaimana pun, parti-parti Pakatan Rakyat menghormati bahawa pelaksanaan hudud telah menjadi dasar perjuangan PAS dan Enakmen Kanun Jenayah Syariah 1993 dibentangkan sebelum Pakatan Rakyat ditubuhkan. Oleh itu, adalah tidak munasabah bagi PAS menggugurkan pelaksanaan hudud daripada agendanya

3. Sebarang dasar atau pelaksanaan dasar yang melibatkan Pakatan Rakyat perlulah mendapat persetujuan bersama ketiga-tiga parti

Jadi sekarang ini DAP dan PKR tidak akan bersetuju dengan perlaksanaan Hudud PAS yang akan dibentangkan di Parlimen nanti. Mengikut kenyataan oleh Wan Azizah juga, ia berbunyi seakan menuduh Datuk Nik Amar yang melanggar perjanjian melalui kenyataan di bawah :

Keputusan bersama ini sering dirujuk sebagai “agree to disagree” mengambil kira Enakmen Kanun Jenayah Syariah 1993 telah wujud sebelum Pakatan Rakyat.

Oleh sebab itu, apabila wakil Kerajaan Kelantan Datuk Nik Amar memaklumkan kepada mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015 bahawa rang undang-undang yang bakal dibentangkan hanyalah pindaan empat (4) perkara ke atas enakmen yang telah diluluskan dalam tahun 1993, KEADILAN mengambil sikap menghormati bahawa pindaan itu bukanlah undang-undang baru dan tidak mengubah status sedia ada. Oleh yang demikian, pindaan seperti yang dimaklumkan oleh Datuk Nik Amar itu masih berada di dalam kerangka persetujuan bersama dan muafakat Pakatan Rakyat mengenai hudud yang dicapai dalam tahun 2011.

Walau bagaimana pun, KEADILAN tidak diberikan draf pindaan sehinggalah minggu lepas iaitu pada 12 Mac 2015 (seminggu sebelum dibentangkan di Dewan Undangan Negeri). Draf yang dibentangkan itu bukanlah pindaan empat (4) perkara seperti yang dimaklumkan oleh Datuk Nik Amar tetapi merupakan pembentangan keseluruhan enakmen setebal 34 muka surat. Walaupun kandungannya tidak banyak berbeza dari enakmen asal tahun 1993, ia tidak lagi mematuhi muafakat bersama yang dipersetujui oleh Pakatan Rakyat dalam 2011 mengenai pelaksanaan hudud.

Oleh yang demikian, KEADILAN melahirkan rasa kesal kerana persetujuan dalam mesyuarat Pakatan Rakyat bertarikh 8 Februari 2015 tidak dihormati dan sekaligus bertentangan dengan muafakat bersama yang dicapai dalam tahun 2011 mengenai perkara ini. 

Jadi sekarang ini semuanya tertumpu kepada permasalahan dalam antara PAS-DAP-PKR. PAS memang nak laksana hudud tetapi tidak kepada dua parti yang teranf-terang tak kena mengena dengan hudud.

Tak ada pula dengar hudud dilaksana di Selangor ataupun Pulau Pinang kan? Yang melompat lebih kenapa? Sebab mereka lihat UMNO-PAS senada dalam persetujuan perubahan enakmen berkaitan Jinayah Syariah itu.

Persoalannya sekarang apa kaitan dengan UMNO? Salah untuk bersetuju perkara baik? Bangsatnya PKR boleh tuduh ini adalah muslihat UMNO. Apa masalahnya ni? Kawan sendiri buat hal orang lain yang kena.

Beginilah, mungkin Wan Azizah tidak faham sangat. Jadi Keris cadangkan Wan Azizah ambil kelas agama belajar tentang Hudud ataupun pergi rujuk mana-mana pakar sains politik, belajar pasal DEMOKRASI BERPARLIMEN.

Salah sikit salahkan UMNO. UMNO tak suruh pun Anwar meliwat. Dia sudahpun didapati bersalah meliwat so dah boleh tulis tanpa sekatan. Nak tanya juga, kenapa masa Anwar dibicara minta Qazaf pula kalau tak setuju Hudud?

K7L : Pergi sekolah baliklah...

2 ulasan:

  1. Aku pun penin dengan puak ni. Apa yang depa mau sebenarnya , kita pun confuse. Sat kata lagu tu, sat kata lagu ni. Mengarut betoi.

    ReplyDelete
  2. TAK PAYAH PENING2 MINTA SAJE PAS KELUAR DRP PAKATAN TAPI ADAKAH PAS BERANI

    ReplyDelete

Nak Pesan Awal-Awal

Keris 7 Lok kata :
korang sume nak komen apapon..aku tak kisah..tapi kalau komen tu boleh didakwa di mahkamah..aku akan bekerjasama dengan pihak berkuasa dan tidak akan bertanggung jawab ke atas komen yang korang buat..anda tulis..anda dapat...

Arkib Keris 7 Lok

busuk